Gå til innhold

Naboer som har tatt seg til rette på tomta vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt litt tid på å undersøke priser for å få satt opp hekk mellom oss og naboen for forskjønne tomta litt, utnytte den skikkelig og hindre innsyn. 

Ved grensen til naboen har vi en lengre innkjørsel og parkeringsplass, men jeg mente det skulle være nok av plass til en hekk mellom innkjørselen vår og naboen. Nylig har imidlertid naboen satt opp en mur typ 30cm fra innkjørselen.

Gikk inn på seeiendom.no for å kontrollsjekke hvor nabogrensa egentlig går og til min store forskrekkelse oppdaga jeg at vi eier jo helt inn til garasjeveggen deres. Dvs ikke bare 30cm fra innkjørselen men typ 1,5-2 meter (skrås litt da) Mao, naboen har satt opp muren sin på vår tomt, og strengt tatt går dem over vår eiendom for å i det hele tatt komme seg forbi garasjen. For alle andre ser det ut som om at dem eier fra innkjørselen, da de bruker dennne delen. Men det stemmer jo ikke.  

I tillegg har dem bygd bod på andre siden av tomtegrensa, der halvparten også i teorien står på vår tomt. Vi har ikke sagt noe på det ettersom det ble gjort før vi flytta hit selv om det ikke var inngått noen avtale med tidligere eier. 

Problemet mitt oppstår nå når jeg ønsker å endelig gjøre noe med den delen av eiendommen ved innkjørselen og sette opp hekk. Har ikke lyst å skape noe splid og starte en nabokrangel og uvennskap (selv om dette ikke er noen jeg har mye med å gjøre), men hva skal jeg gjøre og hvordan gå frem? De har jo brukt tid og penger på å opparbeide denne delen av tomta - som er vår. Vil ikke være drittsekk, men samtidig vil jeg jo utnytte arealet vårt best mulig.. 

Stemmer oppmålingene i kartverket? Nyoppsatt garasje og gjerde (naboene) er satt inn i kartet så skulle tro det var oppdatert. 

Noen med lignende erfaringer?? 

Anonymkode: 8b28e...89b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ville forhørt meg med en advokat som kan mer om denne slags saker og fått skrevet opp et dokument som dere og naboen skriver under på, slik at dere har skriftlig at de får bruke av deres del inntil dere eventuelt skal selge f.eks. med mindre dere tror dere vil behøve denne plassen tidligere, da skriver dere noe annet, men du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 526c4...f0c

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ruslet bort å tatt en prat med ham om dette. Hvis det er tvil om grensa så hadde jeg fått kommunen til å måle opp på nytt. Hadde han da ikke etterkommet krav så greit, men da hadde det blitt involvert advokat og rettsmøter om han har stått på sitt.

• Liker 6
Skrevet

Du må se på papirene som gjelder for grensen. Vi har grensepåler, men teksten i papirene kan f.eks. si at grensen går 2 meter fra pålen. Se eiendom er muligens ikke nøyaktig nok.

Anonymkode: 6b436...c2e

• Liker 7
Skrevet

Ville også ha hørt med kommunen og evt. bedt om ny oppmåling.

Anonymkode: 717e8...149

• Liker 5
Skrevet

Koster ca 10.000,- for ny oppmåling av tomtegrensen, inkl tinglysing. Mulig dette varierer fra kommune til kommune.

Anonymkode: 3f814...3b5

• Liker 1
Skrevet

Be om ny oppmåling. Si til naboen at du er usikker på grensen mtp sette opp hekk og utarbeide egen eiendom. Og at du har bedt om ny oppmåling for å få avklart dette. Alt med et smil.

Jeg gjorde dette. Ryddig og greit. 

Anonymkode: 1072f...cc4

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle svar. 

Tok kontakt med kommunen i dag. Deres kart viser den samme grensen og sier at den er merket som sikker. Garasjen naboen har satt opp er ikke meldt inn og er helt klart nærmere grensa enn 1 meter. Ble anbefalt av kommunen å snakke med naboen først og deretter evt melde det inn til kommunen som ulovlig oppsatt slik at de kan være med å følge det opp. 

TS

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Be om ny oppmåling. Si til naboen at du er usikker på grensen mtp sette opp hekk og utarbeide egen eiendom. Og at du har bedt om ny oppmåling for å få avklart dette. Alt med et smil.

Jeg gjorde dette. Ryddig og greit. 

Anonymkode: 1072f...cc4

Hadde din nabo også tatt seg til rette på din tomt? Hvordan endte dette da? 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Koster ca 10.000,- for ny oppmåling av tomtegrensen, inkl tinglysing. Mulig dette varierer fra kommune til kommune.

Mange kommuner er dyrere enn dette. Pris avhenger ofte av arealet på tomten som måles opp.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (41 minutter siden):

Mange kommuner er dyrere enn dette. Pris avhenger ofte av arealet på tomten som måles opp.

Vi målte opp 8,5 mål. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi målte opp 8,5 mål. 

Store avvik mellom kommuner også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...