Gå til innhold

Alene med to barn, og nå er jeg så utrolig sliten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, men er så sliten at jeg gråter for hver minste ting.. Jeg jobber som sykepleier i 100 % stilling i hjemmesykepleien. Jeg jobber med kreftpasienter og nå er vi inne i en veldig hektisk periode. Jeg kommer meg aldri hjem på tiden lengre og har sjeldent pause på jobb. I dag var en sånn dag. Begynte kl. 7 og skulle slutte kl. 15, men måtte gå til kl. 15.45 pga. en steril prosedyre som tok lang tid.. Ikke hadde jeg pause heller, så måtte bare kaste i meg et par skiver mens jeg tok telefoner og skrev journaler.

Etter jobb kjører jeg direkte og henter yngste barnet mitt (6 år) i barnehagen, og eldste (8 år) på SFO. Så må vi handle, og deretter er det hjem å lage middag. Så spiser vi, og så rydder jeg av maten. Deretter må først den ene dusje, så den andre. Og så er det å gjøre lekser med eldste. Til slutt skal de spise litt kveldsmat og så er det tannpuss og legging. Så må det vaskes tøy for dagen, legges frem rent til neste dag, smøres matpakker og henge opp alt av vått yttertøy. Da er klokken stort sett blitt 20.00, og jeg har fremdeles ikke sittet på rumpa mer enn toppen 15 min - altså mens jeg spiste middagen. 

Og kl. 20 holder jeg på å sovne på sofaen. Og så gråter jeg litt, fordi jeg føler meg så emosjonell, sliten, udugelig og så klart som verdens verste mamma som bare er sur. Jeg har stor arbeidskapasitet og det blir ofte nevnt av både kolleger og sjefen min. Jeg liker å jobbe og jeg liker å ha mye å gjøre. Men nå er jeg så sliten og lei av å være alene med barna, i tillegg til 100 % jobb.. Jeg har vært alene med barna siden minste var 1 år, og var mer eller mindre alene før det også. Jeg tok sykepleien med en 2-åring på armen og en nyfødt på puppen, og gjennomførte uten permisjon og med gode karakterer. Jeg er ikke en som legger meg ned eller gir opp. Men nå er jeg så sykt sliten, at jeg kjenner jeg rett og slett sliter..

Er det flere som har det som meg om dagen? Huff.. Beklager syteinnlegg.. Kanskje noen har noen kloke ord og råd å komme med?

Kvinne 28 år

Anonymkode: 761e8...7fa

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør skaffe deg en fast betalt barnevakt. Barna har ikke godt av en mor som konstant er trøtt og sliten.

Anonymkode: e7336...a26

• Liker 13
Skrevet

Hei! Skjønner godt at du er sliten. Høres intenst ut. Du har ingen som kan avlaste deg litt? For eksempel hente ungene for deg en dag i uka? 

Har ikke tid til å svare så mye nå, men jeg synes godt du kan kutte ned på dusjinga til ungene. Her dusjet mine en gang i uka i den alderen, med mindre de var ekstremt skitne. 

Håper du finner en løsning! 

Anonymkode: bc2ad...b52

• Liker 7
Skrevet

Sender deg en styrkeklem ♥️

Anonymkode: ec454...b7a

• Liker 1
Skrevet

Legg deg kl.20 når du sovner på sofaen. 

Anonymkode: 0ba1a...bed

• Liker 11
Skrevet

Du skriver:»Jeg liker å jobbe og jeg liker å ha mye å gjøre»

Da er det du selv som velger å ha det sånn. Kanskje du bør prioritere helsen isteden?

Anonymkode: c7219...8ac

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver:»Jeg liker å jobbe og jeg liker å ha mye å gjøre»

Da er det du selv som velger å ha det sånn. Kanskje du bør prioritere helsen isteden?

Hva mener du? Jeg må jobbe, og jeg må ha barna. Kan ikke akkurat prioritere vekk en av delene.....

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som det må kuttes ene eller andre veien, enten ved å gå ned i stilling eller som det nevnes over her; betale for barnepass. Kudos til deg for alt du har fått til, men å belaste seg mye over lengre tid har dessverre sin pris.

Anonymkode: 0d431...531

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legg deg kl.20 når du sovner på sofaen. 

Anonymkode: 0ba1a...bed

Det kan jeg love deg at jeg ofte gjør... I kveld har jeg forsøkt å koble helt ut med en god film, siden jeg har kveldsvakt i morgen.. Da leverer jeg barna på skolen og i bhg, og så går jeg hjem og sover litt før vakta.

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du? Jeg må jobbe, og jeg må ha barna. Kan ikke akkurat prioritere vekk en av delene.....

Jeg siterte ordrett det du skrev, så dette er dine egne ord. Du kan enten gå ned i prosent eller evt. skaffe deg en fast avlaster, men dette er hvis du gidder å se etter løsninger.

• Liker 6
Skrevet

Høres ut som det må kuttes ene eller andre veien, enten ved å gå ned i stilling eller som det nevnes over her; betale for barnepass. Kudos til deg for alt du har fått til, men å belaste seg mye over lengre tid har dessverre sin pris.

Anonymkode: 0d431...531

Ja, vurderer å gå ned i stillingsprosent. Takk ❤️

Skrevet

Sørg for at du handler en, eller maks to, ganger i uka. Her vil du spare litt tid. 
Og du kan ‘unne’ deg en dag eller to i uka med raske og enkle middager som lager seg selv, f.eks frossenpizza, fiskegrateng, etc. Da kan du også sitte ned litt. 8-åringen kan dusje alene minst annenhver dag, og bli ren nok av det, og så hjelper du annenhver/tredjekvar gang om det skulle være nødvendig. 
Kan du spare opp klesvask til at du kan ta et par ekstra maskiner lørdag og søndag i stedet, så kan du spare litt stress her også. 

Men ja, full forståelse for at det er tøft og tungt. Det blir bedre når du får henta begge på samme sted (skole/Sfo) fra august av

Anonymkode: 62025...cf8

• Liker 9
Skrevet

Jeg føler med deg ❤️ Er selv alenemor til tre barn, men de er alle tre skolebarn nå. I tillegg jobber jeg 100% og har gjort det hele tiden. Jeg kan trøste deg med at det blir enklere. Begge barna blir større og de krever mindre når de blir større. Men den perioden du er i nå, er pyton. Jobben din tror jeg også tar mye av deg, høres forferdelig slitsomt ut. Jeg føler at jobben er mitt "fristed", hvor jeg kan puste. Din jobb høres ut som et rotteres 😑 En annen ting er at du bør senke kravene til husarbeid og huslige plikter. De dagene som du er utslitt, bare gjør det som absolutt MÅ gjøres. Etter de har lagt seg, legg deg for natta du også. Fortsett å stå på, du er en ekte supermamma ❤️

Anonymkode: 1f8c2...fa6

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan jeg love deg at jeg ofte gjør... I kveld har jeg forsøkt å koble helt ut med en god film, siden jeg har kveldsvakt i morgen.. Da leverer jeg barna på skolen og i bhg, og så går jeg hjem og sover litt før vakta.

Hvordan får du til å ha kveldsvakt når du er alene med to barn?

Anonymkode: da0fd...76b

• Liker 8
Skrevet

Hvordan får du til å ha kveldsvakt når du er alene med to barn?

Anonymkode: da0fd...76b

Min mor er barnevakt når jeg har kveldsvakter, ca. én kveld i uken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg føler med deg ❤️ Er selv alenemor til tre barn, men de er alle tre skolebarn nå. I tillegg jobber jeg 100% og har gjort det hele tiden. Jeg kan trøste deg med at det blir enklere. Begge barna blir større og de krever mindre når de blir større. Men den perioden du er i nå, er pyton. Jobben din tror jeg også tar mye av deg, høres forferdelig slitsomt ut. Jeg føler at jobben er mitt "fristed", hvor jeg kan puste. Din jobb høres ut som et rotteres 😑 En annen ting er at du bør senke kravene til husarbeid og huslige plikter. De dagene som du er utslitt, bare gjør det som absolutt MÅ gjøres. Etter de har lagt seg, legg deg for natta du også. Fortsett å stå på, du er en ekte supermamma ❤️

Anonymkode: 1f8c2...fa6

Takk for gode råd! Og du høres jammen ut som en supermamma du også..❤️

Ja, huset «driter» jeg egentlig i.. For å si det forsiktig. Det får være som det er. Litt rot tåler jeg. Ikke har vi besøk heller. Men det er vanvittig mye klesvask som må gjøres unna.. Storrengjøring blir det sjeldent, men det går helt fint.

Vet du.. Jobben var mitt fristed før også, men det siste halvåret har absolutt vært et rotteres uten like.. Så den tar absolutt mye av energien min..

Skrevet

Takk for gode råd! Og du høres jammen ut som en supermamma du også..❤️

Ja, huset «driter» jeg egentlig i.. For å si det forsiktig. Det får være som det er. Litt rot tåler jeg. Ikke har vi besøk heller. Men det er vanvittig mye klesvask som må gjøres unna.. Storrengjøring blir det sjeldent, men det går helt fint.

Vet du.. Jobben var mitt fristed før også, men det siste halvåret har absolutt vært et rotteres uten like.. Så den tar absolutt mye av energien min..

Så mye som du jobber så burde strengt tatt barna dine være de du gleder deg til å tilbringe tid med istedenfor å bruke jobben som «fristed».

• Liker 5
Skrevet

Det virker som om du er veldig opptatt av å være "flink". Du er god nok uten alle prestasjonene også. 

Rent praktisk vil jeg tro at du trenger mer søvn. Kutt dusjing å unger til en gang i uka. Begynn med litt enkel trening hjemme hver dag slik at du får pleiet deg selv og styrket kropp og humør.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sørg for at du handler en, eller maks to, ganger i uka. Her vil du spare litt tid. 
Og du kan ‘unne’ deg en dag eller to i uka med raske og enkle middager som lager seg selv, f.eks frossenpizza, fiskegrateng, etc. Da kan du også sitte ned litt. 8-åringen kan dusje alene minst annenhver dag, og bli ren nok av det, og så hjelper du annenhver/tredjekvar gang om det skulle være nødvendig. 
Kan du spare opp klesvask til at du kan ta et par ekstra maskiner lørdag og søndag i stedet, så kan du spare litt stress her også. 

Men ja, full forståelse for at det er tøft og tungt. Det blir bedre når du får henta begge på samme sted (skole/Sfo) fra august av

Anonymkode: 62025...cf8

Takk for gode råd. Jeg har faktisk bakt en del grove pizzasnurrer som vi har liggende i frysa - til de dagene jeg er veldig forsinket på jobb eller bare ikke orker å lage middag. I dag stekte jeg masse ekstra kyllingfileter og kuttet en salat, slik at vi bare har å koke ris og saus i morgen. Så jeg forsøker å gjøre det slik at vi ikke trenger å lage voldsomme middager hver bidige dag. Jeg sliter en del med matlyst og er mye kvalm (er under utredning i fht fordøyelsessystemet), så klarer ikke alltid å planlegge måltider så langt frem i tid. Noe som frister en dag, kan by meg helt i mot neste dag. 🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så mye som du jobber så burde strengt tatt barna dine være de du gleder deg til å tilbringe tid med istedenfor å bruke jobben som «fristed».

Gleder meg alltid til å tilbringe tid med barna mine, men det betyr ikke at det ikke er slitsomt å ha barn ❤️ spesielt alene. Og jobb er et fristed for mange aleneforsørgere og foreldre generelt. Det hører jeg ofte fra mine kolleger - som alle er gifte og har ektemenn som tar halve jobben i hjemmet 😉

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...