Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før babyene deres sovner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, jeg har noen spørsmål ang babyer og søvn.

Babyen min er 13 uker. Når hun ligger på puppen sovner hun godt, og kan sove 1-2 timer på meg på dagtid. Gjør det samme om kvelden, og når hun har sovnet godt så kan jeg lure henne i egen seng. Da sover hun mange timer sammenhengde.

Prøver jeg det samme på dagtid våkner hun uansett. Av og til gråter hun når hun blir lagt ned, men som regel ligger hun bare med øynene oppe. Jeg tar henne relativt fort opp igjen (gråter hun tar jeg henne selvfølgelig opp med en gang) og legger henne på puppen igjen slik at hun får sovet.

Har egentlig lyst til at hun skal kunne sove for seg selv på dagtid slik at jeg får litt egentid og gjøre husarbeid etc. Men vet liksom ikke hvor lenge jeg skal prøve å se om hun sovner? Er det vanlig at det tar litt tid? 

Har nesten sluttet å prøve. Er det best å legge henne våken eller skal jeg legge henne etter hun har sovnet? Hun sovner nesten alltid under ammingen.

Noen tips? :) hvordan gjør dere med babyer som sover alene på dagtid det? 

ps. hun er en trygg baby, som trives i eget selskap i babygymmen feks. 

Anonymkode: 9bc79...d63

• Liker 1
Skrevet

Det er nok individuelt, alle er forskjellige. Det er ikke noe "normal" tid før baby sovnet ihvertfall ikke når de er så små. 

Jeg måtte ofte gå og trille i en time før vår sovnet på dagen. Jeg klarte aldri å få henne til sove i senga på dagtid, men det hendte at hun sovna ved puppen og der var veldig behagelig å bare la henne sove på meg så jeg fikk hvile. Hun sov bare en halvtime om gangen på dagtid så jeg rakk sjelden å gjøre noe mens hun sov. Av og til sovnet hun i bæresjal inne så jeg fikk gjort litt mens hun sov, men hun var ikke så glad i det. 

Heldigvis var hun ganske grei når hun våken, kunne ligge litt på teppe eller babynest på badet mens jeg tok en kjapp dusj eller dobesøk og sånt, samme på kjøkkenet om jeg måtte skjære meg en skive. Men det beste var å rigge seg mest mulig klar for alt mens pappaen var hjemme. Krever skikkelig militær presisjon med baby haha 😂

Kvelden var helt håpløs, kunne holde på i timesvis. Begynte å bli bedre nå etter hun ble to år, haha. 

Jeg har alltid slitt med å sovne selv, så det er vel noe arv involvert der. 

Anonymkode: ccc90...cef

Skrevet

Jeg er tilhenger av å gjøre det som fungerer for babyen når de er så små. Det er ulikt hva som fungerer, og det endrer seg også hele veien. Egentid og husarbeid må nesten bare vente. Hva med vogn eller bæresele på dagtid, har du prøvd det? Min jente sover supergodt i bæreselen, og det kan kombineres med husarbeid:) og nå den siste tiden har hun også sovet fint i vogn. Hun er 5 måneder. 

Skrevet

Min baby var lik - sovnet bare i armene mine, eller i bæresele/vogn på tur (men da måtte vi være på aktiv tur og ikke stoppe). Kjøpte sleepytroll og testet ut denne da babyen var bikka 4 måneder, og det funka! Den første uka sov han da et par av duppene sine i vogna og resten på meg, men så plutselig så klarte han ikke sovne i armene mine lengre i det hele tatt. Så nå er vi avhengige av vogn 😂 Og krise om det er tomt batteri på Sleepy Trollen. Men det er veldig deilig å få noen timer for seg selv på dagtid. 

Det jeg gjør er at jeg legger han i vogna og så kjører jeg den frem og tilbake mens jeg rugger den til siden, samtidig som jeg synger nattasang. Da blir han til slutt søvnig og trøtt. Når han lukker øynene setter jeg på SleepyTrollen. Da rugger den han i en halvtime. 

Ellers så er det litt sånn at man må jo bare prøve seg fram. Det kan hende din baby fremdeles har behov for den nærheten av å sove inntil deg litt lengre. Da får du bare tenke at husarbeidet får hope seg opp frem til du har overskudd og tid. Og tenk så fint at du får ha den stunden med babyen din. Plutselig løper han fra deg og du får aldri kos eller klem igjen.

Anonymkode: 69016...6dc

Skrevet

Etter egen erfaring så er det veldig bra om du klarer å unngå at hun sovner under ammingen. Jeg fikk dette i råd fra svigerinnen min som er jordmor med mye ekstra kursing i søvn for baby, og det ble et av de beste rådene jeg fikk. Ja, noen ganger var det tungt å få lille til å sovne på egenhånd, men det gjorde at puppen ikke ble søvnassosiasjon og at heller tutten, kosen og sengen/vognen ble assosiert med søvn. Både kunne det bidra til at lille spiste mer om gangen, fordi han fikk ikke sovne fra måltidet men det la vesentlig grunnarbeid for senere søvnrutiner. Både at lille kan sovne på egenhånd men også lære å knytte sammen søvnsykluser på egenhånd, eller feks bare være ok med å bli lagt ned og så sovner han der. Noen ganger måtte jeg vugge litt på sengen, men vesentlig tidligere enn mine venner kunne jeg legge han ned og bare gå ut. Dette kan altså være tilfeldig og jeg var nok veldig heldig med at det fungerte så godt for han, men jeg anbefaler veldig varmt å unngå at baby assosierer pupp med søvn.

Anonymkode: 15e0f...58f

• Liker 1
Skrevet

Vår første var som du beskriver. Hun ble mulig å legge for seg selv på dagtid etter hvert, men hun hadde perioder hvor hun slet med å finne søvnen fram til hun var 2 år. Nr to var veldig lett å legge. Ved den alderen din er nå, var det ofte bare å legge henne i vugga i stua når hun var trøtt og så sovnet hun. Det kom mer utfordrende perioder, men hun har alltid hatt mye lettere for å sovne enn storesøsteren (ligner kanskje på faren sin, han kan sove hvor som helst når som helst). Det var altså ikke noe vi gjorde annerledes. 

Anonymkode: aaede...ce4

Skrevet

16 mnd her og kan fortsatt ikke legges til dupp uten hjelp. Men nå kreves kun minutter med vugging i vogna vs en time på tur for et år siden. Klarer ikke sove dupp inne. På kvelden har hun gått fra å bruke 3-4 timer på å sovne til 30-40 minutter. 

Anonymkode: 68241...441

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...