Gå til innhold

Jobbe ikke-klinisk som psykolog/kombinere to grader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg studerer 1. året på psykologi profesjonsstudium. Har allerede kjent en del på at jeg ikke er så sikker på om jeg ønsker å jobbe klinisk med psykologi. Kunne heller tenke meg å jobbe i PPT-tjenesten, NAV, barneverntjenesten, saksbehandler eller som sakkyndig i rettsvesenet. Dette er jo noe som kan endre seg ettersom jeg er så tidlig i studieløpet, men jeg tror egentlig ikke det kommer til å endre seg.

Har tidligere studert jus i ett år. Dette er et par år siden, og ved et annet universitet enn det jeg nå studerer ved. Jeg vurderer nå å søke meg inn på jus ved universitetet jeg studerer psykologi ved samtidig som jeg går 2. året på psykologi. Dette fordi vi har klinisk praksis 2. året på psykologi, slik at jeg virkelig får se om dette er noe for meg eller ikke. Samtidig får jeg godskrevet to av emnene på jusstudiet, i tillegg er mye av det resterende jeg må ta 1. året på jus litt kjent for meg fra før (det er dessverre ikke mulig for meg å starte 2. året på jus). 

Psykologistudiet har jeg foreløpig opplevd som greit med tanke på arbeidsmengde og å oppnå gode karakterer. Det er selvsagt tidlig å si, men foreløpig har jeg ikke jobbet så veldig mye og likevel fått B. Jeg tenker derfor at det kan gå greit å studere jus samtidig. Eneste jeg tenker som kan bli utfordrende er å kombinere praksisen i tillegg. 

Jeg lurer på følgende:

- Hvis min antakelse om at jeg ikke vil trives med å jobbe klinisk viser seg å stemme, bør jeg likevel fullføre psykologi? Har hørt at man har mange muligheter som psykolog, men er det vanskelig å få ikke-kliniske jobber som psykolog? Og er det noen som har kjennskap til ikke-kliniske jobber en psykolog kan ha, hvilke arbeidsoppgaver de kan innebære og hvordan en arbeidsdag kan se ut som psykolog i f.eks. PPT-tjenesten, NAV etc.?

- Dersom jeg studerer to studier samtidig, men kun fullfører den ene, hvordan blir det da med gradsomgjøringslån hos Lånekassen?

- Hva om jeg faktisk fullfører begge gradene? Er det dumt å være både psykolog og jurist, blir det vanskelig å få brukt begge utdannelsene slik at jeg på en måte blir nødt å velge hvilken jeg ønsker å bruke (dvs. enten søke jobb som psykolog eller søke jobb som jurist)? Det positive er jo så klart at jeg har flere muligheter på arbeidsmarket. Men jeg er redd det vil påvirke karakterene på jussen om jeg skal studere psykologi i tillegg.

Jeg er ganske sikker på at jeg blir å studere begge studiene minst et semester, eller kanskje et helt studieår. Dette fordi jeg 1. året på jussen som nevnt får litt godskrevet og resten er ganske kjent for meg. Jeg har også praktisk erfaring med jus gjennom tidligere arbeidserfaring.

Anonymkode: 883b5...760

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...