Gå til innhold

Taper butikken eller produsenten penger på en reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når man som kunde går til butikken og reklamerer på en vare og får ny, taper butikken noen penger i den forbindelse, eller er det produsenten av varen som må ta støyten? 

Med andre ord, er det noen fordel for butikken å reparere fremfor å levere ny vare? Hvis det uansett er leverandøren som tar hele kostnaden er det vel leverandørens retningslinjer som gjør om produktet skal repareres eller gis ny vare vil jeg tro. 

Dette er tredje gang med feil på produktet men har fått ombytte før så regner med å få det igjen. Antar det ikke er lønnsomt å reparere denne varen 

Endret av lady90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs ju hvilken butikk å hvilket produkt.

Anonymkode: 6b3f2...63e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs ju hvilken butikk å hvilket produkt.

Anonymkode: 6b3f2...63e

Jeg tenkte mer generelt. Dette er en sportsbutikk som selger en vare produsert av et østerriksk firma. 

Skrevet

Kommer an på om produsenten tar den tilbake eller ikke. Noen gjør, andre gir faen. Da blir det butikken som må ta regningen. Slik er det iallefall i vår bransje.

Skrevet

Som OlsenHansen sier så varierer det. Butikkens handel med kunde er omfattet av forbrukerkjøpsloven og medfører større reklamasjonsrettigheter enn handelen mellom produsent og butikk. 

Skrevet

Er det en sportsbutikk å du kjøpt exempelvis en lue. Luen rakner, du går å bytter så går det tapet på butikken . Bytter du samme lue for tredje gang så kan det ju være produksjonsfeil å hvis hele partiet er dårlig kan muligens kjeden få refusjon fra der de kjøpt produktet. Men er det exempelvis en sykkel skulle jeg tro at butikken har en annen ordning med sykkelprodusenten om refusjon og garanti.

 

Anonymkode: 6b3f2...63e

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er det en sportsbutikk å du kjøpt exempelvis en lue. Luen rakner, du går å bytter så går det tapet på butikken . Bytter du samme lue for tredje gang så kan det ju være produksjonsfeil å hvis hele partiet er dårlig kan muligens kjeden få refusjon fra der de kjøpt produktet. Men er det exempelvis en sykkel skulle jeg tro at butikken har en annen ordning med sykkelprodusenten om refusjon og garanti.

 

Anonymkode: 6b3f2...63e

Er et småelektrisk produkt til 2200 kr vi snakker om her 

Skrevet

Reklamasjon - ja. Garanti - nei.

Anonymkode: 0d4a3...471

Skrevet

Dette reguleres av avtalen mellom butikk og importør eller produsent.

Så det er vanskelig å svare på konkret da en liten butikk kan ha en dårlig avtale med en leverandør og må ta støyten selv, mens en større kjede kan ha en bedre avtale og får returnere alt under to år for eksempel.

Men uansett er dette noe du ikke skal måtte ta hensyn til. For kjøpet ditt er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og da har du enten to eller fem års reklamasjonsfrist.

Og her har i utgangspunktet selger kun mulighet for å gjennomføre avhjelp(reparasjon, bytte) to ganger for samme feil/mangel. Tredje gang samme feil/mangel har du krav på heving av kjøpet. Selger har lov til å ta inn produktet for kontroll men kan ikke avskjære hevingen med å si «sånn NÅ er det fikset».

Og heving vil i praksis bety at du enten leverer produktet tilbake og du får pengene igjen, eller at du får pengene igjen minus bruksfradrag. Dersom selger krever bruksfradrag så har du og krav på renter på pengene fra du kjøpte varen.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...