Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg tar et årsstudie etter vgs, og er ferdig når jeg er 19/20, hva skjer med snittet jeg skal søke på studier på da? Får man to ekstrapoeng? Gjelder det i såfall på ordinær eller fg-vitnemål? Når må man begynne å søke med ordinær?

Jeg aner ikke hva jeg vil studere, og om jeg har bra nok snitt, så tenker årsstudium kanskje hadde vært det beste nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kun poeng for høyere utdanning i ordinærkvoten, ikke fg. For 60 studiepoeng får du 2 ekstrapoeng tillagt konkurransepoengene dine når du søker høyere studier - i ordinær kvote.

Man kan søke i ordinærkvote tom året man fyller 21.

Det er forøvrig ikke noe poeng i å ta et årsstudium bare for å gjøre det - men det er jo en mulighet dersom du planlegger å søke i ordinær kvote og trenger poeng (og ikke skal i førstegangstjenesten eller på folkehøyskole, som også gir 2 poeng).

Lykke til 😀

Anonymkode: a143b...64a

Skrevet

Om du søker med fg vitnemål får du ikke med deg alders poeng eller poeng for årsenhet. Da må søke ordinær. 

Anonymkode: 475b6...665

Skrevet

Du får 2 tilleggspoeng i ordinær kvote. Sånn som det høres ut for deg vil det mest sannsynlig lønne seg å søke med førstegangsvitnemål; du kan ta maks 2 "tulleår" før du søker med dette.

Årsstudium gjør ikke annet enn å gi deg et innblikk i det du ønsker å studere videre, men om du vil fortsette er ikke betingelsene der ikke alltid. Tror det er bedre å starte på det du vil gå, og heller droppe ut etter 1. året om du synes det ikke passer. Tror dette lønner seg mer enn årsstudium, håper noen andre også kan bekrefte dette?

Anonymkode: f2377...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...