AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Hvorfor er det så dyrt? Anonymkode: 8c27c...523
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Ser på nettet at noen av genserne koster opptil 6 tusen kroner. Er det så god kvalitet?? Anonymkode: 8c27c...523
Miss-Grey Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Det er god kvalitet, men hvorvidt man synes at det er verdt pengene er vel en individuell vurdering. Jeg liker en av modellene fra Dale, og kunne godt tenkt meg den som tur-/hyttegenser. Men jeg har ikke lyst til å bruke 4000 kr på å kjøpe den. Fant en ullgenser fra Ullvang, som kostet en brøkdel. Trenger ikke å være redd for at den blir stygg. Men dersom man har veldig god råd, liker designet, ønsker å støtte norsk næringsliv etc., er det kanskje verdt det?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Miss-Grey skrev (29 minutter siden): Det er god kvalitet, men hvorvidt man synes at det er verdt pengene er vel en individuell vurdering. Jeg liker en av modellene fra Dale, og kunne godt tenkt meg den som tur-/hyttegenser. Men jeg har ikke lyst til å bruke 4000 kr på å kjøpe den. Fant en ullgenser fra Ullvang, som kostet en brøkdel. Trenger ikke å være redd for at den blir stygg. Men dersom man har veldig god råd, liker designet, ønsker å støtte norsk næringsliv etc., er det kanskje verdt det? De som har god råd, kan jo kjøpe noe som koster 1000 og har god kvalitet? Jeg vet ikke hvordan man kan forsvare genseren til 5-6 tusen Anonymkode: 8c27c...523
Miss-Grey Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): De som har god råd, kan jo kjøpe noe som koster 1000 og har god kvalitet? Jeg vet ikke hvordan man kan forsvare genseren til 5-6 tusen Anonymkode: 8c27c...523 Vel, jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare å kjøpe polyesterplagg produsert av barn i U-land til 49,- kr på Cubus. Det er mange som gjør det likevel. Det er ikke sikkert at du får en ny genser i samme kvalitet til 1000 kr (med mindre den er på salg). Ullgensere til den prisen er ofte iblandet akryl og polyester, eller de er laget av ull av lavere kvalitet. Min Ulvang-genser er et eksempel på det sistnevnte. Det bryr jeg meg ikke om når jeg er på skogstur med flere lag med plagg under ullgenseren. De som kjøper Dale-genserene betaler nok til dels for kvalitet, til dels for å handle fra et historisk firma, og dels for å støtte lokalt norsk næringsliv. Endret 19. januar 2021 av Miss-Grey 10
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Det er helt grei kvalitet, men det er altså navnet og logoen du betaler for. Du får klær med minst like god kvalitet til MYE billigere penger andre steder. Anonymkode: 55932...b71 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er helt grei kvalitet, men det er altså navnet og logoen du betaler for. Du får klær med minst like god kvalitet til MYE billigere penger andre steder. Anonymkode: 55932...b71 Enig Anonymkode: 8c27c...523
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Det er god kvalitet på plagg fra Dale, samt barnetøyet fra WoolLand Ikke noe av mitt voksen-tøy fra WoolLand kostet 6000 kr, så mulig den genseren du nevner er av super kvalitet, men jeg har både bukse, skjørt og cardigan til meg selv fra WoolLand og kvaliteten er bra, men ikke ekstraordinær. Anonymkode: 51a3d...1d6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt grei kvalitet, men det er altså navnet og logoen du betaler for. Du får klær med minst like god kvalitet til MYE billigere penger andre steder. Anonymkode: 55932...b71 Ja, skal man ha "tur- og hyttegenser" kan man jo f.eks se på Devold Svalbard, koster veil. 1599,- men fås med til 1199,- noen steder. 100% norsk ull. Anonymkode: 235a3...281
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Miss-Grey skrev (21 timer siden): Vel, jeg forstår ikke hvordan enkelte kan forsvare å kjøpe polyesterplagg produsert av barn i U-land til 49,- kr på Cubus. Det er mange som gjør det likevel. Det er ikke sikkert at du får en ny genser i samme kvalitet til 1000 kr (med mindre den er på salg). Ullgensere til den prisen er ofte iblandet akryl og polyester, eller de er laget av ull av lavere kvalitet. Min Ulvang-genser er et eksempel på det sistnevnte. Det bryr jeg meg ikke om når jeg er på skogstur med flere lag med plagg under ullgenseren. De som kjøper Dale-genserene betaler nok til dels for kvalitet, til dels for å handle fra et historisk firma, og dels for å støtte lokalt norsk næringsliv. Jeg vasker klær veldig ofte, så for meg passer det dårlig å kjøpe en dyr genser fordi den blir fucked up ganske fort Anonymkode: 8c27c...523
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er god kvalitet på plagg fra Dale, samt barnetøyet fra WoolLand Ikke noe av mitt voksen-tøy fra WoolLand kostet 6000 kr, så mulig den genseren du nevner er av super kvalitet, men jeg har både bukse, skjørt og cardigan til meg selv fra WoolLand og kvaliteten er bra, men ikke ekstraordinær. Anonymkode: 51a3d...1d6 Så god kvalitet er det er verdt 6 tusen? Anonymkode: 8c27c...523
Miss-Grey Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vasker klær veldig ofte, så for meg passer det dårlig å kjøpe en dyr genser fordi den blir fucked up ganske fort Anonymkode: 8c27c...523 Er du sikker på at du vasker riktig? På ullprogram, og med riktig vaskemiddel? Man trenger heller ikke å vaske rene ullkvaliteter så ofte, lukt «setter seg ikke» på samme måte som i syntetiske plagg. 1
Miss-Grey Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så god kvalitet er det er verdt 6 tusen? Anonymkode: 8c27c...523 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av den gensermodellen fra Dale som koster 6000,-. Det er ikke representativt. De fleste modellene koster under halvparten.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 Miss-Grey skrev (2 minutter siden): Er du sikker på at du vasker riktig? På ullprogram, og med riktig vaskemiddel? Man trenger heller ikke å vaske rene ullkvaliteter så ofte, lukt «setter seg ikke» på samme måte som i syntetiske plagg. Joda, vasker riktig, men som regel etter hvert bruk. Jeg har litt bakteriefrykt vet du 😉 Anonymkode: 8c27c...523 1
Gjest Saph Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 Miss-Grey skrev (22 timer siden): ..... De som kjøper Dale-genserene betaler nok til dels for kvalitet, til dels for å handle fra et historisk firma, og dels for å støtte lokalt norsk næringsliv. Og dels fordi mange av dem er skikkelig skikkelig fine! Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt alle
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 Barneklærne fra Wooland er av veldig god kvalitet, tåler å vaskes litt hardt også dersom det blir veldig flekkete. Er litt dyrere enn annet ulltøy men kan også brukes som litt pyntet. Anonymkode: 3d4f0...c85
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 Det er ikke nødvendigvis bedre kvalitet på en Dale-genser til 6000 enn til en vanlig strikkegenser til 1000 kr. Dale of Norway fokuserer på å være eksklusive, og derav den høye prisen Anonymkode: 54fef...0ca
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke nødvendigvis bedre kvalitet på en Dale-genser til 6000 enn til en vanlig strikkegenser til 1000 kr. Dale of Norway fokuserer på å være eksklusive, og derav den høye prisen Anonymkode: 54fef...0ca Dumt å betale kun for navnet Anonymkode: 8c27c...523
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dumt å betale kun for navnet Anonymkode: 8c27c...523 Ja, det var vel det folk fant ut og dermed gikk det ikke særlig bra. De har gjort en del strukturelle endringer, Hilde Midthjell har trekt seg tilbake, og de har vel solgt seg til noen franskemenn nå (?). Dale of Norway var mappeeksamen for meg et par år tilbake og fy som jeg gikk lei av å forsvare hvorfor de var "eksklusive" og ikke skulle sette ned prisen på produktene sine. Anonymkode: 54fef...0ca
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 21.27): Joda, vasker riktig, men som regel etter hvert bruk. Jeg har litt bakteriefrykt vet du 😉 Anonymkode: 8c27c...523 Da hadde jeg heller sprayet dem med desinfeksjon. Det geniale med ull er at det ikke stinker svette eller sure tær etter en dags bruk, slik spesielt syntetmaterialer gjør. Jeg foreslår eksponeringsterapi. Bruk ullklærne tre dager før du vasker, og øk på! Anonymkode: c8209...246 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå