Gå til innhold

Hvor mye fisk for å veie opp mot tran?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker av ulike grunner ikke å gi barnet mitt tran. Hvor mye fisk bør han spise for å veie opp for tran ‘’mangelen’’? Han elsker fisk, spiser fisk til middag 2-3 ganger i uken. Spiser røkelaks eller påleggsild, makrell i tomat osv på brødskive til frokost nesten hver dag. Er det ‘’nok’’? Han får selvsagt d-vitamindråper. 

Anonymkode: fd2f1...900

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 skive makrell i tomat dekker dagsbehovet for omega 3. Så du er veldig godt innafor. 

Anonymkode: 08656...5fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg ønsker av ulike grunner ikke å gi barnet mitt tran. Hvor mye fisk bør han spise for å veie opp for tran ‘’mangelen’’? Han elsker fisk, spiser fisk til middag 2-3 ganger i uken. Spiser røkelaks eller påleggsild, makrell i tomat osv på brødskive til frokost nesten hver dag. Er det ‘’nok’’? Han får selvsagt d-vitamindråper. 

Jeg er gift med en marinbiolog og han sier nei til fisketran her i huset så mine får, til tross for 3-4 fiskemåltider i uken, plantetran.

Anonymkode: e8168...636

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er gift med en marinbiolog og han sier nei til fisketran her i huset så mine får, til tross for 3-4 fiskemåltider i uken, plantetran.

Anonymkode: e8168...636

Hva er plantetran? Plantebasert omega-3? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor nekter du ungen noe så sunt og viktig som tran?

Anonymkode: 756cf...427

• Liker 3
Skrevet

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/OnGAwV/ernaeringstest-av-roekt-laks-og-oerret-stor-forskjell-paa-saltinnholdet

Spiser du mye røkt laks og ørret, får du antakelig i deg langt mer salt enn du har godt av. Særlig hvis du velger de typene som inneholder mest salt.

Det er heller ikke spesielt bra å spise altfor mye røkt mat, fordi et høyt inntak kan virke kreftfremkallende. I dag har vi to former for røkt mat; maten som tradisjonelt røykes på treflis og den som tilsettes røykearoma. Røykaroma er mindre skadelig enn tradisjonell røyking.

Anonymkode: de7fe...c12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/OnGAwV/ernaeringstest-av-roekt-laks-og-oerret-stor-forskjell-paa-saltinnholdet

Spiser du mye røkt laks og ørret, får du antakelig i deg langt mer salt enn du har godt av. Særlig hvis du velger de typene som inneholder mest salt.

Det er heller ikke spesielt bra å spise altfor mye røkt mat, fordi et høyt inntak kan virke kreftfremkallende. I dag har vi to former for røkt mat; maten som tradisjonelt røykes på treflis og den som tilsettes røykearoma. Røykaroma er mindre skadelig enn tradisjonell røyking.

Dette vet jeg og har oversikt over. Det var ikke svar på spørsmålet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det går jeg ikke inn på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tran er oppskryt og unødvendig med variert kosthold. Har man mangel på vitamin d grunnet for lite dagslys kan man gi dråper.

Anonymkode: 43beb...80e

• Liker 3
Skrevet

Tran er jo bare fiskeslo og avfall. Plantetran er bedre. Har også en bekjent som er marinebiolog. Anbefaler ikke tran. Men hun vil ikke si hvorfor... Så tror det er noe veldig galt bak produksjonen av tran når en marinebiolog fraråder

Anonymkode: 6f510...159

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går jeg ikke inn på. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du så spydig mot de som svarer deg?

Anonymkode: aa7b9...88b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor er du så spydig mot de som svarer deg?

Anonymkode: aa7b9...88b

Ikke spydig? Ønsker ikke at tråden skal avspores, så gir ikke lange avhandlinger på urelevante svar.

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det går jeg ikke inn på. 

Mor (ts) hater sannsynligvis lukten/"griset"/konsistensen ved det, og nekter å fokusere på fordelene. :rolleyes: 

Anonymkode: 7ea31...352

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mor (ts) hater sannsynligvis lukten/"griset"/konsistensen ved det, og nekter å fokusere på fordelene. :rolleyes: 

Mor (ts) (meg) hater lukten av all sjømat, spiser egentlig ingenting selv og synes det er ekkelt å både lage og se på. Men mor (ts) (meg) klarer like vel å legge personlige preferanser til side når det handler om barnet mitt sin helse, og smile å si naaaaaaaaam mens jeg med oppkastet i halsen tvinger i meg en fiskebit 😛 Så nei, det handler ikke om det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Siden ungen ser ut til å spise det hver dag så var det ikke sikkert du visste det. Men greit du. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden ungen ser ut til å spise det hver dag så var det ikke sikkert du visste det. Men greit du. 

Jeg har ikke ett eneste sted skrevet at han spiser røkt mat hver dag. Jeg skrev «røkelaks, påleggssild, makrell i tomat osv hver dag». Altså én av dem.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Mor (ts) (meg) hater lukten av all sjømat, spiser egentlig ingenting selv og synes det er ekkelt å både lage og se på. Men mor (ts) (meg) klarer like vel å legge personlige preferanser til side når det handler om barnet mitt sin helse, og smile å si naaaaaaaaam mens jeg med oppkastet i halsen tvinger i meg en fiskebit 😛 Så nei, det handler ikke om det. 

Noe av kunstverket med å klare å la tran inngå som en naturlig del av kosten for alle, men spesielt fra barnsben av, er å la det være helt naturlig! Ikke si nam! Ikke si at barnet er flink som tar det! Gjør ditt for å være voksen og ikke få oppkast fra det! I alle fall ikke vis den sammenhengen til barnet! Vi tar tran som en helt vanlig del av frokosten her i huset, både voksne og barn. Har aldri vært noe trøbbel med det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Noe av kunstverket med å klare å la tran inngå som en naturlig del av kosten for alle, men spesielt fra barnsben av, er å la det være helt naturlig! Ikke si nam! Ikke si at barnet er flink som tar det! Gjør ditt for å være voksen og ikke få oppkast fra det! I alle fall ikke vis den sammenhengen til barnet! Vi tar tran som en helt vanlig del av frokosten her i huset, både voksne og barn. Har aldri vært noe trøbbel med det. 

Jeg gir ikke og skal ikke gi barnet mitt tran. Det hander ikke om lukt eller søl. Ferdig snakka. Spørsmålet var hvor mye fisk han bør spise for å kompensere.

Skrevet

Hvorfor gir du ikke barnet ditt tran? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg gir ikke og skal ikke gi barnet mitt tran. Det hander ikke om lukt eller søl. Ferdig snakka. Spørsmålet var hvor mye fisk han bør spise for å kompensere.

Åpenbart at det er et vanskelig spørsmål å svare på og da kan du like gjerne gi tran til du faktisk vet hvor mye fisk han trenger, ettersom det virker som om han ikke får nok i dag fordi du ikke vet.

Du ødelegger bare for barnet ditt, med den holdningen du har der.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...