Gjest Freakingawesome Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 (endret) Hei, jeg sitter i en litt kjip situasjon og lurer på hva jeg kan har rett på. Saken er at min far døde tidlig i desember, og vi er 3 arvinger. Hans kone, min halvsøster og meg selv. Jeg skal innrømme at jeg er blank rundt hele prosessen, så jeg har latt det gå sin gang uten og egentlig være involvert. Viser seg nå at min stesøster, altså datteren til min fars kone har tatt seg av hele prosessen, og hun har unnlatt og informere oss (meg og min halvsøster) om at vi har 60 dager på oss til og signere skifteattesten, hvis ikke vi får gjort dette, vil det som er på konto slik jeg forstår det gå til staten. Denne dama, altså min stesøster. Har oppført seg fullstendig motbydelig, og vi har grunner til og tro at hun også har gjemt unna alle verdier i dødsboet. Slik jeg forstår det, trenger tingretten alle 3 underskriftene for å kunne gå videre med arveoppgjøret, altså gi oss innsyn i kontobevegelser osv. Hva skjer hvis jeg nekter å signere? Vil min underskrift bli annulert? Slik at det kun er min fars kone's underskrift som gjelder? Jeg har virkelig ikke lyst til at alt av arv skal gå til min stesøster, som det i praksis vil gjøre om min stemor mottar alt sammen. Hadde vært fint om noen som kan juss kunne svart meg og hjulpet meg med dette. Jeg hadde skaffet advokat om jeg hadde hatt økonomi til det. Men jeg jobber som lærling og tjener svært lite. Og fri rettshjelp gis vanligvis ikke i arvesaker så vidt jeg har forstått. Jeg vet ikke hvor mye verdier som er på kontoen hans, da ingen av oss har fått klart innsyn til dette enda. Eneste av verdi jeg vet han har, er et hus i Thailand til en verdi av rundt 900.000kr Takk Endret 19. januar 2021 av Freakingawesome
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Jeg kan ikke noe særlig om juss, det eneste jeg vet er at stebarn har ikke arverett, med mindre det er skrevet testament. Kan du og halvsøster spleise på en time hos en advokat for å stille spørsmål? Anonymkode: c6ed8...180 5
Gjest Freakingawesome Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke noe særlig om juss, det eneste jeg vet er at stebarn har ikke arverett, med mindre det er skrevet testament. Kan du og halvsøster spleise på en time hos en advokat for å stille spørsmål? Anonymkode: c6ed8...180 Jeg vet dette. Stebarn har ingen krav. Men alt vil jo til slutt gå til henne den dag min stemor går bort.
Hr. Aktiv Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Hvis du er så grønn så må du fikse deg advokat slik at du ikke blir lurt her. Arveoppgjør har rasert mang en familie før. 15
CAPS LOCK Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 Freakingawesome skrev (9 minutter siden): ... vi har 60 dager på oss til og signere skifteattesten, hvis ikke vi får gjort dette, vil det som er på konto slik jeg forstår det gå til staten. Det er tingretten som utsteder skifteattest alternativt uskifteattest, ikke arvingene. En eller flere av arvingene må signere et skjema som innebærer overtagelse av ansvaret for forpliktelsene til den som er død, altså ansvaret for gjelden hans og eventuelt kausjonsansvar for andres gjeld. Dette er et vilkår både for privat skifte og for uskifte.
CAPS LOCK Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Pengene går ikke til staten hvis arvingene oversitter fristen på 60 dager for å sende inn skjema til tingretten. Det er jo ikke staten sine penger. Pengene tilhører kreditorene og arvingene. 7
Gjest Freakingawesome Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Hr. Aktiv skrev (3 minutter siden): Hvis du er så grønn så må du fikse deg advokat slik at du ikke blir lurt her. Arveoppgjør har rasert mang en familie før. Joda, skulle gjerne har gjort det. Men med en lav inntekt så er det per i dag håpløst, og som nevnt så gir de omtrent aldri fri rettshjelp i arvesaker. https://advokat.no/ikke-fri-rettshjelp/
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 Freakingawesome skrev (1 minutt siden): Joda, skulle gjerne har gjort det. Men med en lav inntekt så er det per i dag håpløst, og som nevnt så gir de omtrent aldri fri rettshjelp i arvesaker. https://advokat.no/ikke-fri-rettshjelp/ Hadde tatt 10.000 i lån kun for å få dette ordnet. Det hadde dere tjent på. Anonymkode: 1ea33...0af 6
Gjest Freakingawesome Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 Vil bare slå fast på at det er umulig for meg å skaffe pengene til advokat, lån eller ikke lån. Uten at jeg vil gå noe dypere inn på dette av personlige grunner.
CAPS LOCK Skrevet 19. januar 2021 #10 Skrevet 19. januar 2021 (endret) Freakingawesome skrev (21 minutter siden): Slik jeg forstår det, trenger tingretten alle 3 underskriftene for å kunne gå videre med arveoppgjøret, altså gi oss innsyn i kontobevegelser osv. Hva skjer hvis jeg nekter å signere? Vil min underskrift bli annulert? Slik at det kun er min fars kone's underskrift som gjelder? Jeg har virkelig ikke lyst til at alt av arv skal gå til min stesøster, som det i praksis vil gjøre om min stemor mottar alt sammen. Tingretten trenger ingen underskrift for å gi en arving en fullmakt til å få innsyn i den avdødes formue og gjeld. Det er nok at arvingen kontakter tingretten og ber muntlig om å få dette. For at en arving skal kunne råde over eiendelene til den som er død, trenger han en skifteattest hvis han er arving eller en uskifteattest hvis han var gift med avdøde eller var samboer og hadde fellesbarn med avdøde. For å få en slik attest er det et skjema som må fylles ut og signeres. Hvis du nekter å signere, så får du ingen skifteattest. De to andre arvingene kan få en skifteattest selv om du nekter å signere, men enka kan ikke få en uskifteattest uten at du signerer på at du gir samtykke til at hun får overta alt i såkalt "uskiftet bo", som betyr at arveoppgjøres utsettes og at hun overtar alt. Selv om ikke du får en skifteattest, så betyr ikke det at du går glipp av arven din. Det betyr bare at du ikke blir legitimert til å disponere over avdødes eiendeler og gjeld. Endret 19. januar 2021 av CAPS LOCK 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #11 Skrevet 19. januar 2021 Du trenger ikke egen advokat. Sett frem krav om offentlig skifte så blir det håndtert av en uavhengig person (advokat). Det det koster blir trukket av boet slik at dere alle er med på å betale for det. Anonymkode: 76bc8...856 25
CAPS LOCK Skrevet 19. januar 2021 #12 Skrevet 19. januar 2021 Freakingawesome skrev (3 minutter siden): Vil bare slå fast på at det er umulig for meg å skaffe pengene til advokat, lån eller ikke lån. Uten at jeg vil gå noe dypere inn på dette av personlige grunner. Du trenger ikke kontakte advokat for å få svar på enkle spørsmål. Du kan kontakte tingretten, så får du svar på de grunnleggende spørsmålene ihvertfall 9
CAPS LOCK Skrevet 19. januar 2021 #13 Skrevet 19. januar 2021 Freakingawesome skrev (23 minutter siden): Jeg vet ikke hvor mye verdier som er på kontoen hans, da ingen av oss har fått klart innsyn til dette enda. Du kan kontakte tingretten og be om å få en såkalt "formuesfullmakt". Så kontakter du Skatteetaten, legger fram formuesfullmakta og ber om å få skattepapirene hans. Så kan du kontakte bankene og be om å få opplyst saldo på innskudd og gjeld. Det koster ingenting å få en sånn fullmakt. Arvelova § 92: "Retten kan gi arvingene fullmakt til innsyn i arvelaterens formues- og gjeldsforhold, herunder opplysninger om fastsetting av skatt, jf. skatteforvaltningsloven § 3-10. Slik fullmakt kan ikke gis til arvinger som etter testament bare skal motta et bestemt, avgrenset gode av liten verdi. Fullmakt etter første punktum gir rett til innsyn i saldoen på arvelaterens bankkonti på dødsfallstidspunktet, samt transaksjonsdata de tre siste månedene før dødsfallet. Finansinstitusjonen skal, når særlige grunner tilsier det, gi innsyn også i transaksjonsdataene for de siste tolv månedene før dødsfallet. For innsyn i eldre transaksjonsdata må det foreligge ekstraordinære omstendigheter." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2 7
Gjest Freakingawesome Skrevet 19. januar 2021 #14 Skrevet 19. januar 2021 (endret) CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Du kan kontakte tingretten og be om å få en såkalt "formuesfullmakt". Så kontakter du Skatteetaten, legger fram formuesfullmakta og ber om å få skattepapirene hans. Så kan du kontakte bankene og be om å få opplyst saldo på innskudd og gjeld. Det koster ingenting å få en sånn fullmakt. Arvelova § 92: "Retten kan gi arvingene fullmakt til innsyn i arvelaterens formues- og gjeldsforhold, herunder opplysninger om fastsetting av skatt, jf. skatteforvaltningsloven § 3-10. Slik fullmakt kan ikke gis til arvinger som etter testament bare skal motta et bestemt, avgrenset gode av liten verdi. Fullmakt etter første punktum gir rett til innsyn i saldoen på arvelaterens bankkonti på dødsfallstidspunktet, samt transaksjonsdata de tre siste månedene før dødsfallet. Finansinstitusjonen skal, når særlige grunner tilsier det, gi innsyn også i transaksjonsdataene for de siste tolv månedene før dødsfallet. For innsyn i eldre transaksjonsdata må det foreligge ekstraordinære omstendigheter." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-2#KAPITTEL_3-2 En fullmakt har jeg allerede fått, og har sendt den inn til Dnb dødsbo, prosessen tar bare litt tid. Så vi har enda ikke fått noe innsyn da dette er strengt. Min halvsøster har også tatt kontakt med ligningskontoret. Endret 19. januar 2021 av Freakingawesome
Gjest Freakingawesome Skrevet 19. januar 2021 #15 Skrevet 19. januar 2021 Freakingawesome skrev (1 minutt siden): En fullmakt har jeg allerede fått, og har sendt den inn til Dnb dødsbo, prosessen tar bare litt tid. Så vi har enda ikke fått noe innsyn da dette er strengt. Min halvsøster har også tatt kontakt med ligningskontoret. Fullmakten er sendt ut til alle 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #16 Skrevet 19. januar 2021 Krev offentlig skifte, det koster litt, men da fikser tingretten oppgjøret. Anonymkode: 4f595...ba0 9
CAPS LOCK Skrevet 19. januar 2021 #17 Skrevet 19. januar 2021 Freakingawesome skrev (30 minutter siden): Saken er at min far døde tidlig i desember, og vi er 3 arvinger. Hans kone, min halvsøster og meg selv. Som såkalt "særkullsbarn" er du i en særlig beskyttet stilling ved at hans nye kone ikke kan nekte deg din farsarv nå. Hun kan nekte din halvsøster hennes fararv nå, men ikke deg. For at hun skal kunne overta alt han eide og utsette arveoppgjøret så lenge hun lever, så kreves ditt samtykke. 7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #18 Skrevet 19. januar 2021 Freakingawesome skrev (35 minutter siden): Hei, jeg sitter i en litt kjip situasjon og lurer på hva jeg kan har rett på. Saken er at min far døde tidlig i desember, og vi er 3 arvinger. Hans kone, min halvsøster og meg selv. Jeg skal innrømme at jeg er blank rundt hele prosessen, så jeg har latt det gå sin gang uten og egentlig være involvert. Viser seg nå at min stesøster, altså datteren til min fars kone har tatt seg av hele prosessen, og hun har unnlatt og informere oss (meg og min halvsøster) om at vi har 60 dager på oss til og signere skifteattesten, hvis ikke vi får gjort dette, vil det som er på konto slik jeg forstår det gå til staten. Denne dama, altså min stesøster. Har oppført seg fullstendig motbydelig, og vi har grunner til og tro at hun også har gjemt unna alle verdier i dødsboet. Slik jeg forstår det, trenger tingretten alle 3 underskriftene for å kunne gå videre med arveoppgjøret, altså gi oss innsyn i kontobevegelser osv. Hva skjer hvis jeg nekter å signere? Vil min underskrift bli annulert? Slik at det kun er min fars kone's underskrift som gjelder? Jeg har virkelig ikke lyst til at alt av arv skal gå til min stesøster, som det i praksis vil gjøre om min stemor mottar alt sammen. Hadde vært fint om noen som kan juss kunne svart meg og hjulpet meg med dette. Jeg hadde skaffet advokat om jeg hadde hatt økonomi til det. Men jeg jobber som lærling og tjener svært lite. Og fri rettshjelp gis vanligvis ikke i arvesaker så vidt jeg har forstått. Jeg vet ikke hvor mye verdier som er på kontoen hans, da ingen av oss har fått klart innsyn til dette enda. Eneste av verdi jeg vet han har, er et hus i Thailand til en verdi av rundt 900.000kr Takk Stesøster har ikke arverett. Ville tatt kontakt med jusshjelpen og ville og krevd offentlig skifte. Forøvrig kan du, med lav nok inntekt, få fri rettshjelp og i arvesaker. Anonymkode: 253e7...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #19 Skrevet 19. januar 2021 Jeg lurer jo på hvorfor din stesøster har vært involvert, hun er jo ikke arving så vidt jeg forstår? Hun har jo ikke rett til noe informasjon eller rett til å signere. Du kan kreve offentlig skifte, som noen allerede har nevnt, da ordner tingretten alt mot et gebyr (som trekkes av boet). Du bør kreve at du får arven din nå og ikke signere for at din fars kone skal få sitte i uskiftet bo. Anonymkode: 87947...6f0 8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #20 Skrevet 19. januar 2021 Her er det bare å be om offentlig skifte. I og med at dere er kun to arvinger (kona og deg), lønner det seg sikkert for deg. Om huset står på begge de to, kan du kreve at hun uke får sitte i uskiftet bo. Altså må hun betale deg ut eller selge huset. Anonymkode: dd47e...2ff 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå