Gå til innhold

Hvordan få kontakt med mine to døtre 13 og 18 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skilte meg fra min ex-kone for 2 år siden , vi hadde vært gift i 15 år. 3 Barn, 1 gutt på 7 år og 2 jenter på 13 og 18 år.  Vi prøvde og komme sammen i 1/2 år ved å bo borte ifra hverandre annenhver uke. Barna bodde i huset vi fortsatt eide uten at det hjalp. ( begge var enige om at vi skulle skilles)  . Vi ordner oss samværsavtale hvor vi skal ha alle barna 50/50, (18 åringen ble 18 i løpet av året.) Alle oppgir å ha hatt godt forhold til pappaen. 

1 år etter at vi har gått ifra hverandre blir jeg anmeldt for at jeg skulle ha slått min tidligere ex-kone og voldtatt henne flere ganger. Det at jeg skulle ha slått henne skulle liksom ha funnet sted for flere år siden og voldtektene skulle jeg jevnlig ha utført. Dette er falske anklager. Noen dager etter at jeg blir anmeldt, blir jeg saksøkt sivilt.  Hvor min ex-kone ville ha full foreldrerett for våre tre barn og jeg skulle ha samvær med tilsyn. Dette er vanlig i barnefordelingssaker leser jeg , og det er visstnok få i Norge som er straffet for falske anklager i barnefordeling.  

I månedene før jeg blir anmeldt og saksøkt, vil min mellomste datter bo hos meg da hun og moren krangler mye.  Dette snur like før jeg blir anmeldt, ingen av de to største vil nå til meg. Min mellomste sliter og går derfor på BUP, der blir de enig om at hun skal være hos mor 1 måned, hvor jeg ikke skal ha kontakt med henne.  Etter at jeg blir siktet og saksøkt får jeg ikke kontakt med det to eldste. Min ex-kone holder tilbake min 7 årige gutt i 2 måneder , og med hjelp av advokater og barnevern får jeg treffe min 7 åring igjen. Men da på "opptrening" 2 dager i uka dvs at jeg bare treffer han noen timer to dager i uka, slik i 3 måneder.  I den perioden hvor han ble holdt tilbake, forteller 7 åringen til en lærer på skolen,-  at han skal si at han ikke vil til meg, og min ex-kone vil at han skal si at jeg er sint og voldelig. Noe han heldigvis ikke har opplevd. Han vil til meg og sier han har det trygt hos meg. Dette snur saken til min fordel.. trudde jeg. 

Flere rettsmøter og oppfølging av sakkyndig  og henleggelse av siktelsen får jeg 50/50 på min yngste sønn , Mens den mellomste har jeg felles foreldreansvar på . Eldste er over 18 år og bestemmer selv. Jeg har nå mistet all kontakt med de to største og de blokker meg fra alle offentlig plattformer og jeg får ikke kontakt med de. 

Jeg har aldri sagt noe om skilsmissen eller siktelsen til mine 3 barn, heller ikke hatt muligheten til dette når det gjelder de to eldste.

Min familie blir å avskjært fra all kontakt med mine to eldste barn, de har hatt svært god kontakt tidligere.  

Noen som har forslag om hvordan jeg skal få kontakt med mine to eldste barn? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du aldri sett antydninger til at barnemor er klin hikkande galen før? Ungene er såpass gammel at det eneste som nytter er å sørge for at de vet at du er der for dem og så må de komme til deg. Forhåpentlig skjønner de etterhvert hvem moren er og gir deg en ny sjangs.

Anonymkode: a7287...a5d

• Liker 15
Skrevet

Har vært "episoder" hvor den og den iflg. hu var galen, men i ekteskapet trur vi jo på den andre. Aldri sett denne siden mens vi var gift.   

• Liker 1
Skrevet (endret)

Last ned app på telefon som tar opp samtaler. Ta vare på all korrespondanser osv. Bare vær rolig. Heller rådfør deg via advokat hvis du må svare. 

Bv. og slike ting vil frafalle, men i retten så holder det i massevis for mor. I retten er det din plikt å vise til at du er uskyldig. Altså du er skyldig inntil det motsatte er bevist. Mor trenger ingen bevis så for dem holder det lenge med påstander.

Det er mange saker som er lik denne nettopp fordi det ikke er noen konsekvens for mor når dette gjøres via advokat. Loven er kjønnsnøytral, men ikke dømmingen. Sakkyndig kommer ofte på besøk uten noe å skrive på noe som forteller meg at de har ferdige rapporter til saken. Jeg satte sakkyndig i en vanskelig situasjon. Jeg gav en 10 siders avhandling om hvilken far jeg har vært til mine barn med masse bevis i form av bilder, filmer, dokumentasjon ved vitner osv. Da ble rettssaken utsatt to uker pga. gjennomgang av saksdokumenter til sakkyndig. Samme sakkyndig  kom med en helt annen rapport i 2. rettsmøte enn på første noe dommer stusset på. 

Så mitt råd bare ta ting med fatning og heller distanser deg. La advokaten styre og kjøre showet. Dette er David mot Goliath. 

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 5
Skrevet

3 rettsrunder så ble det rettforlik. Jeg tok dessverre ikke opp samtalene som sakkyndig og jeg hadde. Hun gikk svært langt i å si at de to eldste var "hjernevasket" og instruert av mor. Sakkyndig fortalte videre at hun vurderte å melde dette inn til barnevernet siden de var så instruerte. Det sakkyndig etter hvert og reagerte på var at de to eldste tok avstand i fra mine foreldre og mine søstre. Rapportene gav et helt annet inntrykk, Barna kunne muligens bli påvirket av mors følelser overfor meg, men dette var ikke sikkert. 7 åringen min sa det han sa til læreren for at vi foreldre ville det??? Det ble nærmest "dysset" ned.  Og jeg måtte bare vente på de to eldste og "sitte stille i båten".  De to eldste var i et "krysspress" og det var best de da var hos mor.

Jeg visste og sakkyndig meldinger, bilder ,filmer osv.. 

Min ex-kone var med på samtalene med barna og barnevernet, satt og hørte på da sakkyndig pratet med barna, og da politiet avhørte den mellomste og eldste, satt hun utenfor og kom med innspill i hver pause.  

Skrevet

Uff og uff og uff.. 😶For en smørje, og hun exkona di er i psykisk ubalanse for å si det mildt. 

Håper du har en god advokat, og at du har hellet med deg ❤️ 

Anonymkode: 1a0af...92b

• Liker 2
Skrevet
Pappa1 skrev (3 timer siden):

begge var enige om at vi skulle skilles)  . Vi ordner oss samværsavtale hvor vi skal ha alle barna 50/50,

1 år etter at vi har gått ifra hverandre blir jeg anmeldt for at jeg skulle ha slått min tidligere ex-kone og voldtatt henne flere ganger. Noen dager etter at jeg blir anmeldt, blir jeg saksøkt sivilt.  Hvor min ex-kone ville ha full foreldrerett for våre tre barn og jeg skulle ha samvær med tilsyn.

Hva skjedde i mellomtiden her? 

Anonymkode: ffa7b...924

• Liker 4
Skrevet

Du får prøve å komme i dialog med denne eks kona og sørge for å ta opp samtalen. 
snakk med en advokat også. 

Anonymkode: dad90...5b1

Skrevet

Det som skjer imellomtiden fra vi skilles til jeg blir anmeldt. Vi har lite kontakt , kun på melding. Etter 1/2 år selger vi huset vi har i lag og kjøper hver sin leilighet. Korte overleveringer av barna.  Etter ca 1 år begynner jeg og date ei trivelig jente og som sagt hun mellomste ønsket å bo hos meg. 

Skrevet
Pappa1 skrev (2 timer siden):

Det som skjer imellomtiden fra vi skilles til jeg blir anmeldt. Vi har lite kontakt , kun på melding. Etter 1/2 år selger vi huset vi har i lag og kjøper hver sin leilighet. Korte overleveringer av barna.  Etter ca 1 år begynner jeg og date ei trivelig jente og som sagt hun mellomste ønsket å bo hos meg. 

Som regel er dette alltid relevant i en sånn sak. Mest sannsynlig er din ex sjalu.. Eller den følelsen man får når man har vært veldig glad i noen og de går videre, selv om man selv er skilt osv. Det føles som svik (selv om det ikke er det) og kan få folk til å handle irrasjonelt. 

Gikk det kort tid fra dating begynte til hun ble introdusert så er det som å helle bensin på bålet for mange kvinner. 

Dumt at det har blitt sånn, men trøst deg med at du ikke er alene om å kjempe for barna dine. 

Anonymkode: ae431...59e

• Liker 2
Skrevet

Dette høres jo helt vilt ut 😯 Hvis det er reelt at hun aldri har oppført seg kokelimonke før, og det er helt sant at du aldri har løftet en hånd mot henne (eller holdt henne fast eller truet eller noe annet i forbindelse med voldtekt), så må det jo ha klikket for henne i senere tid. 

Hvis ikke Hun har blitt gal, så er hun ufattelig kynisk, som klarer å gjøre noe slikt. Også attpåtil mot en mann hun har levd med i 18 + år 😯 Jeg er sjokkert. 

Ingen løsning, men når jeg jobbet i bv hadde vi et par sånne saker hvor far faktisk var direkte skadelig for barna.  Hvis far bare kjempet videre og kunne snakke for seg så vant han frem altså. 

Går det an å be om å få komme i høykonfliktgruppe via familiekontoret? Tigg og be. Be om mekling. Si at du ikke skal holde det mot henne at hun har gjort det hun har gjort, men stå fast på at du mener du ikke har gjort det. Hvis du mener at du ikke har gjort det. 

Anonymkode: 29962...a36

• Liker 3
Skrevet

Aldri slått eller voldtatt.. fler runder med familievernkontoret. ( Før anmeldelse og saksøking)  Gjennom de vi ordnet samværsavtalen. Har prøvd å spille på min ex-kones fornuft, kanskje hun kunne prate med de to eldste. Nei, hun sier hun vil respektere at de ikke vil ha noe med meg å gjøre. 

Skrevet

Har ikke lest alt og har ikke noen særlig gode råd, men ville bare si at det traff meg rett å hjerte å lese om dette. Føler med deg ❤️ Hold deg varm i hjerte (mot ungene) og «kald» og klar i hodet (i forhold til saken). Ikke gi opp å vise jentene dine at du er der for dem, uansett hvor mye de avviser deg. Du er voksen, de er barn (og sannsynligvis hjernevasket). 

Skrevet

Men....mulig det er noe jeg misforstår her:

hva skjer videre med anklagene om voldtekt?

Er ikke dette noe du skal dømmes/frifinnes for?

Anonymkode: 498a1...a0c

Skrevet

Politiet henla saken etter bl. a og snakket med skolen og flere omgangsvenner. Motanmelde? Vil kanskje bare gå utover barna , ord mot ord. Brukt 100 000kr på Advokat hvor jeg ble saksøkt, fri rettshjelp i saken hvor jeg ble anmeldt. 

Skrevet
Pappa1 skrev (Akkurat nå):

Politiet henla saken etter bl. a og snakket med skolen og flere omgangsvenner. Motanmelde? Vil kanskje bare gå utover barna , ord mot ord. Brukt 100 000kr på Advokat hvor jeg ble saksøkt, fri rettshjelp i saken hvor jeg ble anmeldt. 

Hm.....ja, det er et poeng.

Du får ikke gjort så mye annet enn å håpe at de endrer mening.

De har jo blokkert deg, men du kan kanskje be om et møte med instanser tilstede? 

Problemet til dine barn nå er at dersom de tror deg og vil ha kontakt, så står de der med et veldig stort dilemma ovenfor mor - som jo lager voldsomt rabalder. 

Skriv til dem i jevne mellomrom:

Savner dere så mye, vil for alt i verden ha en relasjon. Villig til å gjøre alt.

Du har ikke gjort det som påstås, men det aller verste for deg er å miste dem. 

Du kommer aldri til å gi dem opp, og ønsker å se dem vokse opp og bli voksne - ha kontakt med dem. 

Og at du skjønner dette er skikkelig vanskelig, og du kommer aldri til å be dem om å mene noe eller velge side.

Du vil bare aller mest ha dem i livet ditt. 

Anonymkode: 498a1...a0c

Skrevet

Jeg er enig i det du skriver og innholdet i det . Sakkyndig psykolog i tingretten mente jeg bare må sitte stille og ikke ta kontakt. Vente på at hun mellomste tar kontakt med meg.Det har snart gått 1 år uten kontakt. Jeg har sendt meldinger uten å få noe tilbake, ikke nevnt noe om sakene. Typen: Har du det bra? Går det bra på skolen? Hva ønsker du i fødselsdaggave / julegave?  I beste fall enstavelsesord tilbake. 

Skrevet

Har du lest noe om foreldrefiendtlighetssyndrom? Noen mener det ikke er en greie, men de som har erfaring med det mener det er høyst reelt. 

Anonymkode: 29962...a36

• Liker 3
Skrevet

Har lest mye om det. Sakkyndig nevner det muntlig, men siden det ikke er anerkjent diagnose / syndrom følges det ikke mere opp. Selv om jeg prøver å få veiledning.  Virker som det er å «banne i kirka» og bare nevne ordet foreldrefiendtliggjøring/PAS. Siden de to eldste «ikke» vil ha kontakt , anbefales jeg bare å vente. Hvor lenge? Min Ex-kone må det jo ha rablet for med de beskyldningene. Ikke lett å sitte stille da jeg vet at det er falske anklager. Jeg føler at det er omsorgssvikt og ikke ha kontakt med den mellomste, og det er utrygt å sende gutten til min ex-kone. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er grunnen til jeg ikke er gift. 

Anonymkode: c5210...d5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...