AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Ok så, vi driver gård med produksjon av storfekjøtt. Vi bor landlig og fint til, men allikavel ikke mer enn en mil utenfor byen. vi har veldig lyst å utvikle denne gården videre og tenker tanken om en gårdsbutikk. Dette er noe vi har tenkt på i rundt 5 år. I hovedsak tenker vi primært å selge kjøtt og kjøttprodukter, men har også veldig lyst å ha litt div interiør og spiselige artikler (typ forskjellig te,kaffe, honning fra små nisjébedrifter) Jeg skjønner vi må ha ett lokale til butikken og det er greit, jeg er også klar over regler iforhold til salg av kjøttet vårt, men jeg aner ikke hvor jeg tar det derfra? Hva starter jeg med? hvor finner jeg ut av slike ting? Hvordan kommer jeg i dialog med de som selger varer jeg ønsker å selge? Hvordan setter jeg opp budsjett og ikke minst hvor mye vil alt koste!? er helt blank og skulle gjerne hatt noen tips🤗 Anonymkode: b0be5...c41
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Landbruksavdelingen i din kommune er de jeg hadde startet med Anonymkode: 08048...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Jeg vil tro byggesak og Mattilsynet må kontaktes. Budsjett osv må du vel bare lese deg opp på, og undersøke priser på hva sånt koster. Jeg vet flere kommuner har noe som heter Reko-ringen hvor folk selger matvarer fra bondegårder. Anonymkode: b0404...161 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Mange steder har kommunen hjelp til folk som ønsker å starte bedrift, med for eksempel å jobbe med forretningsideen, konkretisere planer etc. Men du trenger i alle fall en forretningsplan hvor du beskriver for eksempel forretningsideen og hvilke ressurser som skal gå inn i bedriften (utstyr, lokaler, arbeidstid etc). Det er lurt med logo og et merkenavn, og du bør lære deg litt markedsføring, spesielt på sosiale medier. Regnskapsfører, budsjett. Du MÅ ha kontroll på alt regelverk knyttet til mattrygghet. Anonymkode: 02790...262 1
A-hunter Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 (endret) Innovasjon Norge, som er representert i alle kommuner på landbrukskontorene, er rett sted å begynne. Nå har det vel gått inflasjon i gårdsbutikker landet rundt, så en enkel markedsanalyse er nok det første du blir tipset om å lage. Mitt tips, den som samler produkter fra flere produsenter og drar gårdsbutikken sin inn på et kjøpesenter vil stikke av med seieren her. Det er en grunn til at gågater er folketomme og den grunnen er ikke at folk heller vil vase rundt ute på landsbygda for å lete etter små butikker med usikre åpningstider og begrenset utvalg... Endret 19. januar 2021 av A-hunter 2
badevakta Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Sjekk om det er reko-ring i området. Det er populært her jeg bor. 😊
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Mattilsynet. Det er strenge reguleringer på å selge kjøtt privat Anonymkode: 6690c...ba8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 A-hunter skrev (På 19.1.2021 den 20.44): Innovasjon Norge, som er representert i alle kommuner på landbrukskontorene, er rett sted å begynne. Nå har det vel gått inflasjon i gårdsbutikker landet rundt, så en enkel markedsanalyse er nok det første du blir tipset om å lage. Mitt tips, den som samler produkter fra flere produsenter og drar gårdsbutikken sin inn på et kjøpesenter vil stikke av med seieren her. Det er en grunn til at gågater er folketomme og den grunnen er ikke at folk heller vil vase rundt ute på landsbygda for å lete etter små butikker med usikre åpningstider og begrenset utvalg... Har tenkt i de baner jeg og, men samtidig vil jeg kunne ha muligheten til å arrangere dager som åpen gård med åpen gårdsbutikk, ponniridning, hilse på dyra osv, men absolutt ett godt tips! Skal fundere litt videre på det🤙🏼 Anonymkode: b0be5...c41
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 21.20): Mattilsynet. Det er strenge reguleringer på å selge kjøtt privat Anonymkode: 6690c...ba8 Er klar over regelverket og i kontakt med Mattilsynet 🙂 Anonymkode: b0be5...c41
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 20.37): Mange steder har kommunen hjelp til folk som ønsker å starte bedrift, med for eksempel å jobbe med forretningsideen, konkretisere planer etc. Men du trenger i alle fall en forretningsplan hvor du beskriver for eksempel forretningsideen og hvilke ressurser som skal gå inn i bedriften (utstyr, lokaler, arbeidstid etc). Det er lurt med logo og et merkenavn, og du bør lære deg litt markedsføring, spesielt på sosiale medier. Regnskapsfører, budsjett. Du MÅ ha kontroll på alt regelverk knyttet til mattrygghet. Anonymkode: 02790...262 Vi har en nydelig logo. har gitt bort produkter fra gården til familie og venner emballert med logoen vår på. Markedsføringa er allerede i gang på sosiale medier. Vi viser fram dyra, fjøs, stell osv 🙂planen er når vi får slakt nesten gang skal vi ta tilbake å selge kjøtt i 10 kg esker og det vil da formidles på facebooken vår. er midt i 20 årene så har ganske god kontroll på det her med sosiale medier 😀 Anonymkode: b0be5...c41
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har en nydelig logo. har gitt bort produkter fra gården til familie og venner emballert med logoen vår på. Markedsføringa er allerede i gang på sosiale medier. Vi viser fram dyra, fjøs, stell osv 🙂planen er når vi får slakt nesten gang skal vi ta tilbake å selge kjøtt i 10 kg esker og det vil da formidles på facebooken vår. er midt i 20 årene så har ganske god kontroll på det her med sosiale medier 😀 Anonymkode: b0be5...c41 Som noen over nevner, REKO-ringen er kjempelurt! Det foregår også på facebook, og du finner bare den som gjelder for ditt område og tar kontakt der. Har handlet der en del og digger det, mat fra lokalprodusenter og alltid veldig godt! Lykke til:) Anonymkode: 45a8a...019
A-hunter Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Reko-ringer har vist seg være sammenslutninger av mennesker som liker monopol, det vil si at de vanskelig slipper til nye leverandører som er i konkurranse med noen som allerede er innenfor systemet, hvilket gir forbruker gir høyere pris og dårligere utvalg og at opplegget derfor har begrenset levetid. Det andre med reko er at det er helt meningsløst å handle direkte av en produsent på en parkeringsplass om kvelden til en høyere pris enn nøyaktig de samme tingene i en vanlig butikk på dagtid. De prisene jeg har sett på gir ingen mening hvis man tenker at flere fordyrende mellomledd skal være fjernet. Den gevinsten kommer ihvertfall ikke forbruker til gode. 2
A-hunter Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har tenkt i de baner jeg og, men samtidig vil jeg kunne ha muligheten til å arrangere dager som åpen gård med åpen gårdsbutikk, ponniridning, hilse på dyra osv, men absolutt ett godt tips! Skal fundere litt videre på det🤙🏼 Anonymkode: b0be5...c41 Det ene slår vel ikke det andre ihjel her. Tenk for en fin markedsføring i butikken på senteret mot masse travle barnefamilier som trenger ting å gjøre med barna til helgen...
Tvist Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 A-hunter skrev (11 minutter siden): Reko-ringer har vist seg være sammenslutninger av mennesker som liker monopol, det vil si at de vanskelig slipper til nye leverandører som er i konkurranse med noen som allerede er innenfor systemet, hvilket gir forbruker gir høyere pris og dårligere utvalg og at opplegget derfor har begrenset levetid. Det andre med reko er at det er helt meningsløst å handle direkte av en produsent på en parkeringsplass om kvelden til en høyere pris enn nøyaktig de samme tingene i en vanlig butikk på dagtid. De prisene jeg har sett på gir ingen mening hvis man tenker at flere fordyrende mellomledd skal være fjernet. Den gevinsten kommer ihvertfall ikke forbruker til gode. De tingene jeg kjøper hos Reko ringen finner man ikke i butikk. Økologisk kjøtt (ikke umulig, men vanskelig å finne i butikk), forskjellige typer syltetøy, ferdigmat, ost, kakao... Ja jeg kan kjøpe andre typer syltetøy i butikken, men jeg liker det jeg kjøper fra Reko ringen. Og det er i tillegg kortreist, fra lokale produsenter. Dyrere er det, det skal jo lønne seg, og når man har liten produksjon (som ofte ikke er automatisert av maskiner), så koster det, Økologisk kjøtt er også dyrere i butikk. Tror prisene hos Reko ringen er nærmere det kjøtt burde koste, om man bryr seg om dyrevelferden. 1
A-hunter Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 Tvist skrev (1 minutt siden): De tingene jeg kjøper hos Reko ringen finner man ikke i butikk. Økologisk kjøtt (ikke umulig, men vanskelig å finne i butikk), forskjellige typer syltetøy, ferdigmat, ost, kakao... Ja jeg kan kjøpe andre typer syltetøy i butikken, men jeg liker det jeg kjøper fra Reko ringen. Og det er i tillegg kortreist, fra lokale produsenter. Dyrere er det, det skal jo lønne seg, og når man har liten produksjon (som ofte ikke er automatisert av maskiner), så koster det, Økologisk kjøtt er også dyrere i butikk. Tror prisene hos Reko ringen er nærmere det kjøtt burde koste, om man bryr seg om dyrevelferden. Produkter av saft og bær blir selvsagt dyrere enn fra de store produsentene, men slike produkter finner man da også i de aller fleste butikker. For kjøtt er det ikke sammenlignbart. Det er nøyaktig det samme kjøttet, som er slaktet og bearbeidet på nøyaktig de samme slakteriene som kjøttet i butikkene. Mye økologisk kjøtt blir solgt som vanlig kjøtt fordi kundene ikke vil betale mellomlegget. Det er det samme med melk. Derfor faller hele argumentet om dyrevelferd rett gjennom. Det er de samme dyrene, fra de samme gårdene, behandlet på samme måte både før og etter livet er endt. I mitt område har det vært flere saker om produsenter som ikke slipper til i Reko, fordi ringen mener at den har godt nok tilbud på slike produkter allerede. Det kaller jeg ikke å være til forbrukerens beste, men markedsbeskyttelse av eksisterende medlemmer.
Tvist Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 A-hunter skrev (1 minutt siden): Produkter av saft og bær blir selvsagt dyrere enn fra de store produsentene, men slike produkter finner man da også i de aller fleste butikker. For kjøtt er det ikke sammenlignbart. Det er nøyaktig det samme kjøttet, som er slaktet og bearbeidet på nøyaktig de samme slakteriene som kjøttet i butikkene. Mye økologisk kjøtt blir solgt som vanlig kjøtt fordi kundene ikke vil betale mellomlegget. Det er det samme med melk. Derfor faller hele argumentet om dyrevelferd rett gjennom. Det er de samme dyrene, fra de samme gårdene, behandlet på samme måte både før og etter livet er endt. I mitt område har det vært flere saker om produsenter som ikke slipper til i Reko, fordi ringen mener at den har godt nok tilbud på slike produkter allerede. Det kaller jeg ikke å være til forbrukerens beste, men markedsbeskyttelse av eksisterende medlemmer. Det kan være litt av det samme kjøttet, men jeg vil være sikker på at jeg kjøper kjøtt fra griser f. eks som ikke har vært innestengt hele det korte livet deres. Hvis de ikke får solgt alt på reko ringen, og må bruke andre kanaler er det greit, men jeg vil ikke støtte konvensjonell drift . Produsenter som ikke slipper til, kan kanskje også ha litt med plass å gjøre? Hos oss sliter de i alle fall med å finne steder de har plass til alle produsentene.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 A-hunter skrev (3 timer siden): Reko-ringer har vist seg være sammenslutninger av mennesker som liker monopol, det vil si at de vanskelig slipper til nye leverandører som er i konkurranse med noen som allerede er innenfor systemet, hvilket gir forbruker gir høyere pris og dårligere utvalg og at opplegget derfor har begrenset levetid. Det andre med reko er at det er helt meningsløst å handle direkte av en produsent på en parkeringsplass om kvelden til en høyere pris enn nøyaktig de samme tingene i en vanlig butikk på dagtid. De prisene jeg har sett på gir ingen mening hvis man tenker at flere fordyrende mellomledd skal være fjernet. Den gevinsten kommer ihvertfall ikke forbruker til gode. Har selv familie som produserer varer som selges via Reko-ringen og det stemmer at man kan få «tilsvarende» vare til samme pris i butikk, men da er varen maskinelt produsert i store kvanta, og det er også både kvalitets-og smaksforskjell. Ved produkter som lages av f. eks. frukt og bær vil råvarene vurderes på kasse-nivå hos de store produsentene, og da er det helt usannsynlig at det ikke er noe dårlig/råttent produkt som ender opp i sluttproduktet. Dette er ikke farlig å konsumere, men det har selvsagt en innvirkning på smak. I småskalaproduksjon vil råvarene i større grad vurderes enkeltvis, noe som selvsagt har en innvirkning på både kvalitet og smak. Når det gjelder pris så er selvsagt varer produsert i store kvanta på fabrikk billigere å produsere. Mine slektninger hadde tjent mer på å jobbe ekstra på Rema enn hva de gjør på gårdsproduksjonen sin, da tilgangen på egenproduserte råvarer selvsagt er såpass begrenset at det ikke er mulig å investere millioner på store maskiner for å produsere sluttproduktet, og alt gjøres for hånd. Å ta inn varer fra andre produsenter for å øke omsetningen nok til å forsvare investering i produksjonsanlegg er heller ikke noe poeng, da dette markedet er mettet. Personlig skjønner jeg faktisk ikke at de gidder i det hele tatt, men i og med at produktet deres utklasserer samtlige «tilsvarende» varer jeg har smakt med god margin så setter jeg likevel pris på det. Anonymkode: 7e94f...aec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå