AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Vært i den samme jobben i over 11år, har nå søkt på ny jobb, noe helt annet enn det eg holder på med. Har astma og har 3 graviditeter bak meg, har hatt mye sykefravær pga blant annet det. Nå er jeg redd jeg ikke får ny jobb da jeg har hørt at den eventuelle nye arbeidsgiver kan ringer til nåverende arbeidsgiver og fortelle om mitt høye fravær Anonymkode: 90f27...d90
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 De kan ikke uten videre ringe arbeidsgiveren din og spørre om sykefravær. Det er heller ikke vanlig å oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse, men ser at det kan bli vanskelig for deg dersom du ikke har andre arbeidsforhold. Jeg pleier å skrive "referanser oppgis på forespørsel" på cv-en, og det er gjerne helt i slutten, når det står mellom to-tre kandidater at de ber om referanser. En gang fikk jeg jobb uten at referansene var blitt kontaktet også. Kanskje du har en tidligere kollega eller vært engasjert i en forening som kan være referanse for deg? Ikke la dette stoppe deg fra å søke ny jobb iallefall. Lykke til. 😊 Anonymkode: b7561...149 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Om du er den rette kandidat og ditt tidligere fravær blir avslørt, så får du ganske sikkert en anledning til å forklare deg. Ikke uvanlig med fravær. Forstår det som at det var en periode tidligere du hadde mye fravær, og ikke nå - er jo det som betyr noe. Anonymkode: bc2d7...1e9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 I motsetning til det en over her svarer er det helt normalt at man skal ha referanse fra nåværende arbeidssted ( i min brasje er det også ofte satt som et krav). Du kan selvfølgelig føre opp en kollega i steden for leder, men det kan se rart ut. Her spørs det jo i første omgang hvilke kvalifikasjoner du har og om det er ettertraktet for ny arbeidsgiver, evt referansesjekk kommer jo mye lenger ut i løpet. Men det at du har vært ansatt i 11 år og i realiteten kanskje har vært på jobb i under halvparten er jo ikke akkurat attraktivt for nye arbeidsgiver. Det er skamdyrt å ha ansatte som er mye vekke, så det er i grunne forståelig. Jeg har vært referanse for svært mange, det med fravær kommer alltid opp i en eller annen vending, så jo det er noe ny arbeidsgiver forhører seg om. Tingen er jo at de som har lavt fravær gjerne understreker det, også i intervjusituasjoner, mens de som har høyt fravær gjør alt de kan for ikke å snakke om det. Du kan jo uansett ikke annet enn å vente og se om du kommer til intervju først av alt, og så ta det derfra. Anonymkode: 5e059...81a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De kan ikke uten videre ringe arbeidsgiveren din og spørre om sykefravær. Ehm, jovisst kan dem det. Og det er det mange som gjør! Anonymkode: 60009...d99 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I motsetning til det en over her svarer er det helt normalt at man skal ha referanse fra nåværende arbeidssted ( i min brasje er det også ofte satt som et krav). Du kan selvfølgelig føre opp en kollega i steden for leder, men det kan se rart ut. Her spørs det jo i første omgang hvilke kvalifikasjoner du har og om det er ettertraktet for ny arbeidsgiver, evt referansesjekk kommer jo mye lenger ut i løpet. Men det at du har vært ansatt i 11 år og i realiteten kanskje har vært på jobb i under halvparten er jo ikke akkurat attraktivt for nye arbeidsgiver. Det er skamdyrt å ha ansatte som er mye vekke, så det er i grunne forståelig. Jeg har vært referanse for svært mange, det med fravær kommer alltid opp i en eller annen vending, så jo det er noe ny arbeidsgiver forhører seg om. Tingen er jo at de som har lavt fravær gjerne understreker det, også i intervjusituasjoner, mens de som har høyt fravær gjør alt de kan for ikke å snakke om det. Du kan jo uansett ikke annet enn å vente og se om du kommer til intervju først av alt, og så ta det derfra. Anonymkode: 5e059...81a Jeg er helt for referansesjekk. Men å oppgi nåværende leder som referanse er jo ikke helt ok. Særlig ikke om man ikke er åpen om at man er i prosess. En potensiell ny arbeidsgiver har ikke lov til å innhente opplysninger om helse, med mindre det er nødvendig/ relevant for stillingen. Anonymkode: 8810a...86d 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vært i den samme jobben i over 11år, har nå søkt på ny jobb, noe helt annet enn det eg holder på med. Har astma og har 3 graviditeter bak meg, har hatt mye sykefravær pga blant annet det. Nå er jeg redd jeg ikke får ny jobb da jeg har hørt at den eventuelle nye arbeidsgiver kan ringer til nåverende arbeidsgiver og fortelle om mitt høye fravær Anonymkode: 90f27...d90 Ikke nevn sykefravær selv, men får du spørsmål så være så ærlig som mulig. Og ikke minst, framstå som om at det er et avlagt kapittel i livet. Det er ikke ulovlig å være sykemeldt, og gammelt sykefravær trenger ikke bety noe som helst hvis forholdene ellers har forandret seg til det bedre. Så snakk store ord om den flotte framtid, så ror du deg nok ifra det. Hvis spørsmålet kommer. Får du ikke jobben, så får du ikke det. Det er like normalt det også. Prøv på nytt en annen plass. Ikke gi opp. Anonymkode: 60009...d99 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ehm, jovisst kan dem det. Og det er det mange som gjør! Anonymkode: 60009...d99 Nei, de har ikke lov til å innhente helseopplysninger. Det er absolutt ikke vanlig å ringe en arbeidsgiver uten at en person er aktuell for stilling. Klarer man ikke å gjøre en første seleksjon basert på søknader og CV, så burde man ikke drive med rekruttering. Anonymkode: 8810a...86d 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, de har ikke lov til å innhente helseopplysninger. Det er absolutt ikke vanlig å ringe en arbeidsgiver uten at en person er aktuell for stilling. Klarer man ikke å gjøre en første seleksjon basert på søknader og CV, så burde man ikke drive med rekruttering. Anonymkode: 8810a...86d Helseopplysninger? Det får dem ikke, og det er ikke det dem etterspør. Men dem får opplysninger som angår tidligere arbeidsforhold. En referanse skal, på ingen grunnlag, tilbakeholde relevant informasjon som kan potensielt skade den nye arbeidsgiveren. Å opplyse om fravær i denne sammenhengen er ikke uvanlig. Herav, må alle jobbsøkere velge sine referanser med omhu. Ikke spør eller oppfør nåværende sjef som referanse! Hvordan mener du fravær kommer fram på en søknad og en CV? Anonymkode: 60009...d99 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #10 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er absolutt ikke vanlig å ringe en arbeidsgiver uten at en person er aktuell for stilling. Denne glemte jeg. Nei selvfølgelig ringer dem ikke hvis dem ikke er aktuell for jobben. Men i det sekundet man blir aktuell, så er det vanlig å ringe. Anonymkode: 60009...d99
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #11 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): . Det er heller ikke vanlig å oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse, Anonymkode: b7561...149 Selvfølgelig er det det. Det er jo ikke alle som slutter i jobben fordi det har vært en klinsj. Mange vil jo bare ha nye utfordringer eller er leie Anonymkode: 59b5b...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #12 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er helt for referansesjekk. Men å oppgi nåværende leder som referanse er jo ikke helt ok. Særlig ikke om man ikke er åpen om at man er i prosess. En potensiell ny arbeidsgiver har ikke lov til å innhente opplysninger om helse, med mindre det er nødvendig/ relevant for stillingen. Anonymkode: 8810a...86d De ber ikke om helseopplysninger, de innhenter informasjon om tilstedeværelse. Og det kan dekkes på veldig mange ulike måter når man ber om referanse, pleier Mari å komme på jobb når hun skal? er hun tilstede slik vaktplanen sier? er hun til å stole på? kan jeg regne med henne på daglig basis? er hun en stødig/stabil arbeidstaker? trenger hun tilrettelegging i arbeidet? Og noen spør rett ut om fravær. Og da kan man gjerne si at "det er ikke lov å spørre om", men faktum er at de som har lite fravær skryter man av og sier de har lite fravær, de som har mye fravær får "det kan du ikke spørre om" setningen som alle forstår hva betyr, eller arbeidsgiver svarer ærlig at Mari har mye fravær. Det er ufattelig naivt å tro at fravær ikke komme opp i en ansettelsesprosess. Så er det selvfølgelig stor forskjell på en som er vekke to mnd i et svangerskap og har permisjon, og en som er vekke en uke her, tre uker der, annenhver mandag og hver arbeidshelg. Anonymkode: 5e059...81a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå