Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Dere som er så tidlig i svangerskapet, er dere i full jobb?  

Jeg er så usikker på om jeg skal høre med legen om mulighet for s.mld.         Jeg er kvalm, men den kommer og går, jeg er sliten og trøtt, jeg er irritabel og lite effektiv på jobb av de grunnene. 

Jeg har hatt noe fravær, en dag var det en halv dag, en dag var det en hel dag og to dager var det en time hver. 

Jeg føler meg som en veldig ustabil arbeidstaker, og har lurt på om det beste er sykemelding for å gjøre dagene til kollegaene mine mer forutsigbare, men så er jeg jo ikke dårlig hver dag, hele tiden. Det kan komme som kastet på meg. 

Hvordan har du løst det? 

Anonymkode: 0b2b1...05e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nå i uke 17 og har vært i jobb hver dag siden jeg ble gravid. 

Selvfølgelig har jeg vært i dårlig form, men føler ikke det er god nok til sykemelding.

Anonymkode: 1b155...37a

Skrevet

Det er du som kjenner best hva du klarer og ikke klarer. Jeg var helt utrolig kvalm i starten og kastet opp med jevne mellomrom, men jeg hadde lyst til å heller gå på jobb. Når jeg var på det verste synes jeg ikke det hjalp særlig å sitte hjemme uansett. Bedre å være opptatt for min del. MEN det skal sies at jeg jobbet utrolig treigt i disse periodene, ineffektivt og jeg tok noen kortere dager når jeg ikke klarte mer. Jeg syntes det gikk greit å presse meg med tanke på 12 uker som «målet». Nå er jeg i uke 14 og spyr mer enn tidligere, så nå må jeg vurdere sykemelding. Men hva du klarer/ikke klarer er opp til deg, og det må du kjenne på selv. Men hvis grunnen er fordi du føler deg som en ustabil arbeidstaker pga du blir ineffektiv eller plutselig blir slått ut så synes jeg ikke det i seg selv høres ut til å være nok for en sykemelding. Da er det mange som forsvinner fra arbeidsstyrken tidlig, og jeg tror ikke det gagner noen. 

Anonymkode: f87ec...fa8

Skrevet

Jeg har jobbet som normalt, er litt kvalm til tider og må passe på å ha noen salte kjeks liggende lett tilgjengelig, men jeg har ikke et arbeid som er fysisk krevende - mest mentalt krevende. 

Skrevet

Jeg fikk delvis sykemelding fra 8+0, selv med hjemmekontor. 

Kvalme,trøtt. Fungerte ikke 100% i hverdagen generelt.. Så jobbet litt hver dag :) sykemeldt til og med 15+6.

Anonymkode: 42533...1ca

Skrevet

Vurderer det samme. Er i full jobb for øyeblikket, 2 mnd på vei.. men har de siste dagene ligget på sofaen med varierende grad av kvalme og "utmattelse", resterende krefter går til sønnen min på to år. 

Hadde nok holdt det ut i kontorjobb eller en plass man kan legge tempoet selv, men jeg jobber i bolig for utviklingshemmede med mye stell, løft og behov for en god dæsj tålmodighet.. 

Anonymkode: dffcb...895

Skrevet

Hvis du ikke fungerer 100% på jobb, så ville jeg enten snakket med arbeidsgiver og spurt om du kan få litt tilrettelegging så arbeidsdagen blir enklere nå mens det står på som verst for deg, eller en sykemelding. Kanskje holder det med en gradert sykemelding så du kan jobbe kortere dager? For veldig mange gravide blir hverdagen lettere etter uke 12 og i noen uker fremover, så det er ikke sikkert du trenger å være sykemeldt så lenge heller :) 

Jeg er selv gravid nå, i uke 37+2, og jobbet helt frem til for fire uker siden. Har vært 100% sykemeldt siden da. Før det fikk jeg tilrettelagt en del av arbeidsgiver slik at fikk jobbe. Har en veldig aktiv jobb også (restaurantbransjen), så det har vært beintungt til tider. 

Husk at det ikke er noen som takker deg for at du pusher deg for hardt, for lenge. Lytt til kroppen din, og gjør det du føler er best for deg. 

Anonymkode: 66a1d...30f

Skrevet

Her endte jeg med en gradert sykemelding fra uke 7, pga kvalme døgnet rundt og ekstrem trøtthet. Med hjemmekontor så har jeg mulighet til å legge meg, noe som er det eneste som virket på både kvalmen og trøttheten en periode. Så min hverdag har vært morgenstell av barn når pappaen jobber, jobb, sove, jobb, hvile (hvis tid), hente i bhg og være mamma. Selv da har det hendt at jeg har lagt meg mellom åtte og ni fordi kroppen er utslitt. Er nå i uke 10, og regner med å trappe opp litt til uken da ikke alle dager er like ille lenger.

Jeg har en mentalt krevende jobb til tider, og det å ikke virke optimalt er ingen god kombinasjon.

Det er ingen her inne som kan fortelle deg hva som er riktig, du må nesten snakke med legen din. Kanskje en gradert sykemelding gjør hverdagen mer forutsigbar, både for deg og kollegaene dine 

Anonymkode: e722b...eff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...