Gå til innhold

Hva tenker dere om navnet Fridar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satte kaffen i halsen, da jeg leste dette navnet. 

Anonymkode: e7769...3fd

• Liker 1
Skrevet

Dette synes jeg var et litt rart navn, som ikke nødvendigvis blir godt mottatt opp igjennom oppveksten.. FRIDAR, hei lille Frida, går du bare med strikka jakke og sixpence du da? Å, dere spiser bare hjemme dyrkede økologiske grønnsaker.. jasså, dere har ikke tv hjemme heller dere da.. sånn, tenker jeg når jeg hører navnet 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aldri hørt før, grusomt. Ville aldri gjettet på at det var guttenavn. Og den som skriver mandig og sterkt.Vil heller påsto tvertimot

Anonymkode: 5041a...5d2

Det er mandig og sterkt 

Anonymkode: c0fcd...a5d

Skrevet

Freider er kult

Anonymkode: 31ad2...248

Gjest EndaEnGang
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det var så ille egentlig. Det høres litt norrønt ut, og jeg hadde neppe reagert noe spesielt dersom noen presenterte seg med det navnet. 

Når det er sagt: Navn er noe dere må bli enig om. Det er ikke bare din avgjørelse. 

Endret av EndaEnGang
Skrevet

Det viktigste er vel hva barnet vil tenke om navnet og hva som kan skje når det har et såpass spesielt navn (mobbing), ikke hva vi på KG tenker om det.

Anonymkode: 76d93...852

Skrevet

1. Er det andre som heter dette? 

2. Hvis ikke: Bare nei. 

3. Hvis ja: Tenk på at barnet har da et navn som de fleste forbinder med et jentenavn (Frida). På mange dialekter er det ikke alltid at man oppfatter siste bokstav. 

Anonymkode: c1116...495

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at Fridar er et mobbenavn. Det bli fort Frida. Jeg har aldri hørt det før, og min første reaksjon var lik mannen din sin.

• Liker 4
Skrevet

Likte det ikke 😬 støtter mannen din her.. 

• Liker 2
Skrevet

Det første jeg tenkte var. Er det gutt eller jente? 

Anonymkode: 690ef...072

• Liker 3
Skrevet

Synes det høres ut som ett møblement laget av sjokolade? :vetikke:

• Liker 6
Skrevet

Synes det var veldig fint jeg! 

Skrevet

Det er uansett ikke et alternativ du trenger å tenke på. Mannen din vil ikke at barnet deres skal hete det, så da må dere finne et navn begge liker. 

• Liker 7
Skrevet

Nei nei nei... Ikke Fridar, gå heller for Vidar.

Anonymkode: 1e2d4...d11

• Liker 3
Skrevet

Fridar Nidar

Anonymkode: f5d4d...b0a

Skrevet

Frida(r) er jenta man egentlig ønsket seg, så broren ble Fridar. 

Sånn høres det ut. Men som med alle navn, det blir gjerne fint over tid :hoppe:

Anonymkode: f8b21...838

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 19.18):

Jeg venter en liten gutt om noen måneder og ønsker å kalle han Fridar, men barnefaren mener dette er et grusomt stygt navn. Dette er et navn som bygger på navn som har stor betydning i familien og jeg liker det veldig godt, hva tenker dere?

Anonymkode: 16da5...9b1

Enig med barnefaren. 

Helt grusomt! 

Kjør med Vidar eller Idar heller. 

Ungen din vil bli kalt for Frida på ungdomsskolen av andre barn. 

Anonymkode: 4dcc1...dff

• Liker 2
Skrevet

Hei TS. Det er så mange uvanlige navn idag at det skal godt gjøres å sjokkere, Jeg har aldri hørt det før, men det er mange navn som barn har idag som var uvanlig før. I «gamle dager» hadde mange det samme navnet, det var overflod av Kari, Trine, Hege, Bente, Hege, Hilde, Mona. Var du litt eksotisk het du kanskje Monica fremfor Mona, Beate fremfor Bente, og Hanne fremfor Hege, eller Lisa i stedet for Lise. Veldig homogent med andre ord. 

I dag er det heldigvis ikke sånn, og barn har en langt mer avslappet forhold til variasjon og allsidighet. 

Så jeg synes ikke du skal bekymre deg for at navnet skiller seg ut. Det er sedvane idag at alle skal ha individuelle, personlige særegne navn.  

Men: mannen din skal også bli far! Jeg synes ikke du skal velge et navn han er motvillig til! Det sier seg selv. Så nei, her får du heller inngå kompromiss. 

Vi kvinner bestemmer så mye i babyens første leveår; det er vi som avgjør så som si alt, Og båndet vi knytter til babyen er så voldsomt.

Å skyve far sin mening til side når det gjelder en så stor avgjørelse, - er virkelig uheldig. 

Lytt til far!

Vis at hans mening teller, om du ønsker en inkluderende far! Ikke ta en slik avgjørelse uten at dere begge to er komfortabel og enig! 

• Liker 2
Skrevet

Min første innskytelse er at sjokoladefabrikkene Freia og Nidar har fusjonert. Beklager.

Det er min mening at "unike" navn kan bli til stor ulempe for barnet, og i verste fall gi grunnlag for mobbing. Det bør alle foreldre ta inn over seg. Man behøver ikke nødvendig  ta et av de aller mest populære navnene, men gjør nok lurt i å ikke være for kreativ og alternativ. Verden er et tøft nok sted å vokse opp i, om ikke foreldrene legger sten til byrden.

• Liker 4
Skrevet

Fridar høres litt ut som navnet på et troll.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...