Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to som bor sammen, jeg har 100% jobb og fastlønn. Samboeren min har for tiden et vikariat og jobber på timelønn, så hans inntekt varierer veldig. Jeg har utbetalt ca. 13000kr i mnd, og hans inntekt kan variere alt fra 5000kr til 12000kr i mnd. Stort sett ligger den på rundt 10000kr, men det kan altså variere mye.

Når vi har regnet sammen alt vi har av faste utgifter som husleie, lån, abonnementer osv, inkludert sparing til vårt bryllup, så har vi ca. 13600kr i faste utgifter i mnd. Det tilsvarer min lønn + 600kr. Så vi har ca. mellom 5-10000kr igjen å bruke på mat, røyk, tilfeldige regninger som kommer innimellom, og fritid som å gå ut på byen osv. Vi har ikke bil, så vi reiser kollektivt hvis vi skal langt.

Disse pengene er også til uforutsette utgifter.

Vi klarer oss stort sett akkurat, hadde nok hatt mer om vi sluttet å røyke :sjenert:

Hvor mye har dere igjen når alt det faste er gått ut igjen? Til mat, uforutsette utgifter og "moro"?

Interessant å høre, med tanke på de trådene som er kommet her i det siste om hvordan folk klarer seg økonomisk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ca 8000 kr igjen etter at alle utgifter er betalt. Lever godt på det, og prøver å sette av mellom 500-1000 kr pr måned på en ekstra konto så jeg har litt til julegaveinnkjøp/reiser og større klesinnkjøp.

Skrevet

Min årslønn er 330 000,- og selv om det er en gjennomsnittelig grei nok lønn tatt i betraktning at det er offentlig sektor, har jeg faste utgifter på 14 000 hver måned, da er ikke mat medregnet. (studielån, billån, husleie, møbellån, strøm, bensin/reparasjoner, Mastercard, osv.)

Da har jeg 3000,- til mat, fritid, tannlege, lege, og reiser... :roll:

Skrevet

Dersom det gjelder en "vanlig" måned har jeg kanskje en 7-9000,- igjen å leve for. Men enkelte måneder har jeg en del ekstra utgifter, som f.eks. studielån, årsavgift, bilforsikring etc. De "trangeste" månedene har jeg kanskje 4-5000,- igjen. Det går stort sett alltid greit uansett. En gang i blant må jeg utsette en regning noen dager eller leve på kredittkort siste uken før lønn. Det er heldigvis ikke så ofte.

Gjest Mrs. Potter
Skrevet (endret)

Jeg og sambo har sånn ca 17 000 kr igjen i mnd etter faste utgifter.

Endret av Mrs. Potter
Skrevet

jeg har stort sett 4000,- å leve for etter at faste utgifter er betalt og en viss del er satt til sparing.

så jeg har 4000,- til mat, buss, fritidsaktiviteter og dagligvarer utover mat.

stort sett går det greit, av og til må jeg hogge inn på sparekontoen.

Skrevet

Jeg og sambo setter av 10 000 kr hver inn på en felles konto (resten av lønna vår er vår egen..som vi bruker til hva vil selv vil)

Da har vi disse utgiftenen:

Lån: 7140

Husleie: 2900 (inkl varmt vann, fyring, k,avgifter.. sparer mye strøm om vinteren på grunn av at fyring er inkludert.. sparer også mye strøm på varmt vann)

Strøm 500 (dette er vel litt mer enn vi bruker, men vi begrener alltid det i mnd)

Internett 625

Forsikring: 620 (bil, reise og innbo)

bil 850 (bensin + veiavgift)

telefon 500

busskort 735

(noe jeg har glemt da?)

6130 sitter vi igjen med da til mat og andre ting.,

i tilegg har vi mellom 3500-5000 kr hver av lønna vår. litt avhenig av vår mye overtid vi har. (jeg tjener minst og har utbetalt min 13 500 uten overtid)

Vi kan vel ikke klage egentlig.

selv om vi synes at det går mye penger. Spesielt på mat.. men der må vi bre bli flinkere til å planlegge hva vi kjøper inn.

Nå om dagen går også en del av lønna vår inn på en sparekonto som vi sparer til bryllupet.. så da går jo en del av pengenen våres bort der også.. men det får vi bare overleve vel.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Etter at faste utgifter er betalt, har jeg 1300-1400 kroner igjen pr.måned. Men da har jeg valgt å prioritere bredbånd, noe som jo egentlig ikke er en nødvendighet. Hadde jeg ikke hatt bredbånd, kunne jeg nok hatt opptil 1800 kr. pr.måned. Ser at jeg har lite penger i forhold til andre her inne, men det går nå rundt på en måte ;) . Prøver å legge til side opptil 500 av de 1400 kr. pr. måned, slik at jeg kan kjøpe litt større ting som jeg skulle trenge innimellom. :)

Gjest Madeline
Skrevet

Vi har ca 10000,- igjen etter at de faste utgiftene er betalt. Det skal rekke til mat klær, aktiviteter, ferie ol for 2 voksne og 3 barn.

Skrevet

Vi har ca. 15000,- igjen når regningene er betalt. Det skal gå til mat, bensin, klær osv. Er 3 voksen og 1 barn på 3 år.

Skrevet

Hos oss varierer det også veldig. Han ble nettopp ferdig utdannet, så nå blir det nok litt bedre. Da vi begge var studenter og sparte til leilighet og bryllup hadde vi 1000 kr å leve på... Hvordan vi klarte det skjønner jeg ikke. Nå skal ikke jeg bruke lånet og stipendet mitt dette året, og han får ca 25000 utbetalt før skatt måneden. Så får vi se hvor mye det blir igjen etterpå. Akkurat denne måneden har vi sykt mange regninger. Totalt ca 14000! Men, men. Får håpe det roer seg de neste månedene....

Skrevet
Etter at faste utgifter er betalt, har jeg 1300-1400 kroner igjen pr.måned. Men da har jeg valgt å prioritere bredbånd, noe som jo egentlig ikke er en nødvendighet. Hadde jeg ikke hatt bredbånd, kunne jeg nok hatt opptil 1800 kr. pr.måned. Ser at jeg har lite penger i forhold til andre her inne, men det går nå rundt på en måte ;) . Prøver å legge til side opptil 500 av de 1400 kr. pr. måned, slik at jeg kan kjøpe litt større ting som jeg skulle trenge innimellom. :)

:overrasket: 1400kr til mat og andre ting som måtte dukke opp?

Hvordan klarer du det?

Skrevet

Til dere som føler dere har lite penger/kunne spart inn

OG

som røyker...

Dersom dere røyker en 20-pkn om dagen, tilsvarer det ca. 2000 hver måned. Og 24000 mer i året.

Er dere to som røyker 20 om dagen, kunne dere hatt 4000 mer i måneden å rutte med.. 48000 mer i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...