Gå til innhold

Tilknytningsavgift og vann-kloakkavgift..


NonStop

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål til dere som betaler kommunale avgifter (vann og kloakk) og de som har betalt tilknytningsavgift for vann og kloakk til kommunen sin!

Vi flyttet inn i nytt hus i desember i fjor. Og da må en jo betale for å koble seg på kommunalt vann og kloakk.

Prisen for det er ca 60 000,- (30 000 for hver)

(Det er forskjellig soner a, b,c, som det er delt opp i, men vi havnet jo selvfølgelig i den dyreste!)

Hva betaler en i din kommune?

Og så er det de årlige vann og kloakkavgiftene.

Hvordan regnes de ut i din kommune?

Her går de ut i fra det totale areal i huset..

Absolutt alt areal regnes med.. Det betyr ingenting om arealet er innredet eller ei..

Også har eg et spørsmål til:

Når en har installert vannmåler, kan kommunen da sette en minstesats?

Eller skal en da betale kun for det en bruker?

Det er interessant for meg å vite litt om dette, hvordan det foregår i andre kommuner..

Holder på å krangle med kommunen om dette.. :evil:

Det viser seg det at kommunen driver med forskjellsbehandling.

Noen betaler mindre enn andre, for nøyaktig det samme!

Om noen har anledning til å svare på dette, så blir eg meget takknemlig!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

I min kommune regnes avgiftene utfra boarealet. Tilknutningsavgiften var på ca 10.000,- og de kommunale avgiftene er på ca 7.000 i året. Tror vi bor i en "billig" kommune, i alle fall på dette området.

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Har ingen konkrete eksempler å komme med - men hvis du går inn på forskjellige kommuner på nettet (kommunenavn.no) og leter under tekniske tjenester eller noe lignende så pleier de der å oppgi hvordan de beregner de ullike avgiftene.

Når det gjelder prisnivået så vil dette naturlig variere fra sted til sted - helt avhengig av hva det koster å drive VA-nett, renseanlegg og vannbehandlingsanlegg. Kommunen har IKKE lov til å TJENE penger på disse tjenestene - inntektene skal kun dekke de faktiske kostnadene (de har imidlertid lov til å legge på for å dekke opp fremtidige investeringer).

Grunnen til at gebyrer, avgifter etc. for VA-tjenestene varierer fra kommune til kommune og fra sted til sted er rett og slett de naturgitte forholdene hvert enkelt sted. I en kommune kan de ha tilgang til en god grunnvannskilde noe som gjør at det er billig å sende vann ut til hver enkelt husstand - andre steder kan en ha vannkilder som krever omfattende behandling for at vannkvaliteten skal være god nok til at den kan sendes ut til kundene. På samme måte er det på avløps-siden: noen steder finnes det gode resipienter slik at man kan greie seg med et enkelt renseanlegg før en slipper avløpsvannet ut - andre steder må en bygge omfattende renseanlegg for ikke å forverre vannkvaliteten i den resipienten man benytter.

Det viser seg det at kommunen driver med forskjellsbehandling.  

Noen betaler mindre enn andre, for nøyaktig det samme

Så det er ikke helt riktig at noen betaler mer enn andre for nøyaktig det samme - rent vann skal du få - men det er store forskjeller i hvor mye det koster å produsere dette rene vannet!

Også har eg et spørsmål til:  

Når en har installert vannmåler, kan kommunen da sette en minstesats?  

Eller skal en da betale kun for det en bruker

Når det gjelder "minstetakst" på vannforbruket ved installert vannmåler så er dette et diskusjonstema innen bransjen - men faktum er at vannforsyning koster - og enten vil kommunen dekke inn dette ved en minstetakst eller ved å øke de "enhetsprisen" per liter vann... Vannforsyning er dyrt for de fleste kommuner - og kostnadene må dekkes inn. Enten du definerer det som faste eller variable kostnader...

Håper det var svar på noe av det du lurte på!

- Merrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar ! :D

Det som eg mente er at det er forskjell på hva en betaler innad i kommunen..

Det kommer helt ann på 'humøret' til den som behandler saken din på kommunen!

Noen betaler for alt arealet i huset... Boder, gang, absolutt alt regnes med...

Mens andre betaler for det som er innredet, og da teller ikke gang, og boder med...

Det normale ville jo vært å betale etter hvor mange personer det bor i huset!

Men sånn gjør de det altså ikke...

Det var dette jeg ville frem til, jeg forstår godt at det er forskjell fra kommune til kommune, det sier jo seg selv...

Det med vannmåler, så har noen fortalt meg at fra Stortinget, så er det

bestemt at det ikke er lov å ha en minstesats...

Konfronterte kommunen med det, men de mente at der kunne de gjøre nett som de vil!

Ha en fin dag! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooops - ikke meningen å høres belærende ut. Misforsto spørsmålet ditt litt :)

Litt usikker på dette med delte gebyr innad i kommunen - er det slik at dette er en stor kommune som har flere vannkilder, renseanlegg etc? Slik at man betaler for "den delen " av nettet man kobler seg til?

Når det gjelder beregning av gebyrer så er jeg ikke sikker på om det finnes føringer for hvilke kriterier kommunen kan legge til grunn (boligareal, personer i husstand etc.) for beregning av vannforbruk - men kvadratmeter er en vanlig beregningsmåte. Vet at det har vært mye diskusjoner kring dette med minstetakst - men resultatet hvis en fjerner slike minstetakster er dessverre at enhetsprisen per liter eller kubikk vann går opp - slik at kostnaden for den enkelte husstand nok hadde blitt den samme åkke som. Dessverre.

Beklager at jeg ikke har noen flere konkrete råd - men du kan jo prøve å ta kontakt med en annen kommune og høre hvordan praksis er der. Evt. så kan du prøve å kontakte Norvar (www.norvar.no) - der er det mange flinke folk som kanskje kan gi deg konkrete råd.

Ha en fortsattt fin dag :D

- Merrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Nei, vannet kommer fra samme kilde..

Det er enten vann fra vannverket, eller så må en bore etter vann selv...

Vel, vi får bare vente å se om de tar til fornuft..

Det er flere som er i kontakt med kommunen, så vi får håpe at noe godt kommer ut av det...

Litt forandring på regelverket hadde gjort seg....!!

Ha en god helg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Nei, vannet kommer fra samme kilde..

Det er enten vann fra vannverket, eller så må en bore etter vann selv...

Vel, vi får bare vente å se om de tar til fornuft..

Det er flere som er i kontakt med kommunen, så vi får håpe at noe godt kommer ut av det...

Litt forandring på regelverket hadde gjort seg....!!

Ha en god helg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...