Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er i slutten av 20 årene, han har utdanning, men den er ikke godkjent i Norge. Han prater noe norsk, men svært godt engelsk. Han har lett etter jobb i ett år snart, uten å få napp. Han har søkt på alt av utlyste stillinger, har vært i kontakt med nav, men det eneste han har fått er praksisplass. Der har han jobbet i snart 6 måneder, men de vil ikke tilby han noe stilling. Føler han blir utnyttet som gratis arbeidskraft. Dette går på helsa løs, og nå er han langt  nede psykisk.

Lurer på om dere har tips til hva slags jobber han kan søke på? Han går på skole og venter på godkjenning, men i mellomtiden vil han ha jobb. 

Har dere tips? Vi bor i Osloområdet, hvis det har noe å si. 

Anonymkode: 9b8e0...fd9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må lære seg norsk. Det er prioritet 1. Utrolig vanskelig å få jobb uten å snakke norsk. Han er heldig som har fått praksisplass. 

Anonymkode: 05894...7d0

• Liker 21
Skrevet

Støtte at han lære seg norsk! Arbeidsledigheten er høy, også for nordmenn, så det er et stort handicap å ikke beherske språket som snakkes her.

Ønsker ham og dere masse lykke til!

Anonymkode: cfe84...31c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han må lære seg norsk. Det er prioritet 1. Utrolig vanskelig å få jobb uten å snakke norsk. Han er heldig som har fått praksisplass. 

Uenig. Spørs hva slags jobb. Nesten ingen hos Equinor eller Aker Solutions snakker norsk. 

Anonymkode: 9523a...8a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uenig. Spørs hva slags jobb. Nesten ingen hos Equinor eller Aker Solutions snakker norsk. 

**nesten ingen 😂😂😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Støtte at han lære seg norsk! Arbeidsledigheten er høy, også for nordmenn, så det er et stort handicap å ikke beherske språket som snakkes her.

Ønsker ham og dere masse lykke til!

Anonymkode: cfe84...31c

Han holder på å lære seg norsk, går på norskkurs 3 ganger i uka. Og har bestått a2 frem til nå, skal opp til ny eksamen nå i mars. 

• Liker 2
Skrevet

Kolonial.no trenger stadig sjåfører! Jeg tror at blant de siste 10-15 som har levert varer her hos meg, har bare 1 snakket norsk. Alle de andre snakker engelsk, gebrokkent. 

Man kan jobbe til mange tider på døgnet uken gjennom som sjåfør hos Kolonial.no, og da blir det sikkert litt tillegg i timelønnen også. De tilbyr for eksempel første matleveranse allerede kl 04 om morgenen/natten.

Skrevet

Han må lære seg norsk. Jeg går ut fra at dere selvsagt snakker norsk sammen, og at han bruker noen timer på språkstudier hver dag. 

Anonymkode: 04695...5cc

• Liker 1
Skrevet
Pappi skrev (2 minutter siden):

**nesten ingen 😂😂😂

Ja

Skrevet (endret)

Du kan kjøpe polsk flagg til han, så kan han vifte med det på intervju i byggbransjen. Da får han nok napp før nordmenn.

Også har mange butikker en viss "solidaritets" kvote (ca 10-20% av staben), der de tar inn folk som snakker dårlig norsk. Da kan de skrive om "inkludering" på hjemmesidene deres.

Endret av Ansvar
  • Liker 1
Skrevet

Vikarbyrå, der er det gjerne mange som ikke kan norsk. Og når han har fått en fot innenfor, er det enklere å få noe fast. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han må lære seg norsk. Jeg går ut fra at dere selvsagt snakker norsk sammen, og at han bruker noen timer på språkstudier hver dag. 

Anonymkode: 04695...5cc

Det gjør vi. Han har bare bodd her i ett års tid, og har allerede bestått norskprøve a2, skal opp til ny eksamen nå i mars. 

Han går på norskkurs 3 dager i uka. 

Skrevet

Med praksisplassen så har han jo noe på CVn, så det er flott. Andre nevner andre jobber hvor det er mulig å få jobb. Han kan også høre med vikarbyrå. Min bror ble satt ut gjennom et vikarbyrå, og de var så fornøyde med ham at de ansatte ham på heltid. 

Anonymkode: b69fd...677

• Liker 1
Skrevet

Dagligvarebransjen, saksbehandler på NAV...

Tuller ikke, men skulle ønske at jeg gjorde det.

Anonymkode: e37a0...cea

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja

Så av Equinors ca 19.000 ansatte i Norge tenker du at nesten ingen snakker Norsk? 

Skrevet

Hvilken inntekt har han nå? Du som forsørger?

Anonymkode: 61b35...d11

Skrevet

Innenfor hvilken bransje har han utdanning? Kan han ta årsstudium innenfor det samme og så søke jobb? Selv om utdanningen fra hjemlandet ikke er godkjent kan det settes opp på cv. 

Anonymkode: c04c8...7fd

Skrevet

Han har bodd her i mer enn et år, men snakker fremdeles for dårlig norsk til at noen vil ansette ham? 

Han må snakke norsk hver dag, hele dagen. Han må lese norske aviser og bøker, lytte til norsk radio og snakke med folk. Norsk, norsk, norsk. Ikke engelsk! Man lærer seg raskt et språk hvis man faktisk legger med innsats. 

Anonymkode: af5a2...796

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har bodd her i mer enn et år, men snakker fremdeles for dårlig norsk til at noen vil ansette ham? 

Han må snakke norsk hver dag, hele dagen. Han må lese norske aviser og bøker, lytte til norsk radio og snakke med folk. Norsk, norsk, norsk. Ikke engelsk! Man lærer seg raskt et språk hvis man faktisk legger med innsats. 

Anonymkode: af5a2...796

Helt enig. 

jeg har en fra Syria i min oppgang i blokka,bodd her 7 år - klarer knapt holde en samtale gående... unnskyldningen? Nordmenn er så flinke til å snakke engelsk, så han holder seg til det. Men snakker ikke det spesielt godt heller da..  Vet om flere sånne.

så til ts, bare fortsett jobben med norsk for det er SÅ viktig. Nesten uansett bransje. Et sted må han begynne, og når utdanningen hans ikke godkjennes, så må han liksom starte på "bunn" mtp jobb. 

Anonymkode: 2e834...f75

Skrevet

Kommer vel også litt an på hvilket land han er fra, å om han har et veldig utenlandsk navn. Har jo hørt om de som ikke kommer til intervju med sitt opprinnelig navn, men når de bytter til et mer norskt navn så kommer de til intervju. 

Anonymkode: 017ec...7b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...