Gå til innhold

Hvorfor er det kun mørke folk som blir fornærma av å bli kalt mørk, men f.eks en asiater som kalt guling er greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner bare ikke hvorfor det skal være en stor sak å kalle mørkhudede for "svarte" eller "afrikanere", mens jeg har flere venner fra Asia som bare tar det med humor dersom noen kaller dem "guling" eller "asiater".

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: e8336...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke greit, begge deler spør du meg. 

• Liker 2
Skrevet
Hmmmmmm skrev (Akkurat nå):

Det er ikke greit, begge deler spør du meg. 

Afrikaner er greit, akkurat som nordmenn er greit. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner bare ikke hvorfor det skal være en stor sak å kalle mørkhudede for "svarte" eller "afrikanere", mens jeg har flere venner fra Asia som bare tar det med humor dersom noen kaller dem "guling" eller "asiater".

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: e8336...977

De har kanskje mer selvstendig kultur, feks i Japan går skammen og skylden innover, (diverse selvmordsmetoder som var høyt aktet for å bevare ens verdighet) mens feks muslimske individer har en tendens til å ta skammen utover, på noen andre. Hvis man skal vurdere hvilken metode som er best er vel den japanske hvor det går kun utover dem selv og ikke andre uskyldige, for å rette i opp æren. Tror asiatisk kultur går mer på selvstendighet, har i alle fall lest at asiatere er flinkere til å fungere sammen på tvers av personligheter, mens i vesten er det mye mer likhet mellom partene. Feks Bjørndalen og konen hans er så like at det føles som at de er skikkelig selvdiggere. 🙈

Anonymkode: 68011...ee0

Skrevet

Man kan ikke generalisere sånn :) Garantert er det mange fra Asia som hadde reagert, samtidig som en del mørke ikke hadde reagert. Dessuten kan det være mye internalisert rasisme. Eller at de har erfart at det er bedre for dem å "ta det med humor" enn å si ifra. Betyr ikke at alle har den erfaringen.

Anonymkode: b16e7...f7a

• Liker 3
Skrevet

Aldri møtt noen som har blitt fornærmet av å bli kalt mørk. Svarting derimot ja. De gule vennene jeg har er adoptert, så siden de er nordmenn tuller de også med det 

• Liker 1
Skrevet

Å omtale noen som svart er vel ikke problematisk, eller har jeg gått glipp av noe? Afrikaner og asiat kan heller ikke være noe problem.

Guling derimot, er en nedlatende måte å omtale folk på, akkurat som om man sier svarting. 

Jeg synes for øvrig ikke noe om nedlatende ord for hvite heller som cracker, snowflake eller lignende. 

Anonymkode: c02a6...4da

• Liker 3
Skrevet

Blir såra men vi tør ikke si det fordi da sier folk bare at vi er hårsåre, nærtagende krenga osv. gidder ikke si noe lenger. 

Anonymkode: e3afe...a8b

• Liker 1
Skrevet

Å kalle noen "guling" har vel aldri vært greit??? Det er rasistisk og nedsettende ment, og jeg ville aldri kalt en asiat for noe sånt.  

Folk får mange rare ideer altså...

• Liker 5
Skrevet

Mange på kg mener at å snakke dritt om andre nasjonaliteter er helt innafor. 

Anonymkode: 3a0ff...4f0

• Liker 3
Skrevet

Guling er ikke så greit det heller. 

Anonymkode: cd592...247

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (På 19.1.2021 den 17.06):

Å kalle noen "guling" har vel aldri vært greit??? Det er rasistisk og nedsettende ment, og jeg ville aldri kalt en asiat for noe sånt.  

Folk får mange rare ideer altså...

Det var i alle fall skikkelig ugreit så tidlig som på 70- og 80-tallet. Lurer på hvor TS har de sosiale kunnskapene sine fra. 

Anonymkode: 56abe...f03

• Liker 3
Skrevet

Guling tilsvarer svarting og hviting. Ingen av de ordene oppfattes som særlig gangbare.

• Liker 2
Skrevet

Vil legge til at mørkhudet ikke er ensbetydende med verken svart eller afrikaner. En person fra Asia er derimot ensbetydende med å være asiat. Så trådstarter roter med begrepene.

Gjest NoDiablo
Skrevet

Det er en virkelighet du har skapt deg. Det er ikke mer greit for en mørkhudet å bli kalt nedlatende ting enn andre å bli kalt nedlatende ting. Avhenger helt av person og situasjon. 

Skrevet

Asiatere er veldig hårsåre de og må jeg si.. hvite også ikke bare "mørke"

Anonymkode: 0b593...3a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...