Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jenta er nå 1måned gammel og vi sliter litt med å komme inn i hverdagen. Fullammer men sovner ofte ved puppen. Våkner deretter brått og sliter veldig (!!!) med å finne roen/søvnen men sover mellom 30min til opptil 3h sammenhengene, blir ofte/alltid overtrøtt på kveldene. Står opp i 9-tiden vi, men kan ligge rolig i senga til Kl10 før vi står opp. Så amming, bleie, trilletur, bleie, dupp, amming, bleie, og kaaanskje en dupp til før det blir uro resten av dagen/kvelden. Vi skjønner ikke helt når vi skal legge henne for natta, gjesper masse etter amming men kan være lysvåken med store øyne. Blir bare styr og hylskrik når vi prøver å legge henne nesten UANSETT tidspunkt, og tar opptil 2 timer å roe henne. Kaver, sparker og styrer og blir helt sliten stakkar. Hjelper ikke å holde henne tett inntil og trøste, hun bare skyver oss vekk med all kraft og blir nesten verre om vi tar på henne 🥺 Noe gjør vi feil, men skjønner ikke helt hva. Prøvd å legge henne kl 19,20, 21,22,23 osv. Sovner senest kl02.

Lurer på hvordan en "vanlig" dag ser ut hos andre. Kanskje vi kan lære noe og endre på rutinene. Ønsker jo å legge henne i 18-20 tiden men får det bare ikke til.

Takknemlig for tips 😊

Anonymkode: b9506...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er min 10  mnd, så jeg husker ikke hvordan det var for 9.mnd siden 😂 tiden går så fort. 

Men det jeg vet var at vi ikke styrte med legging og rutiner på den tiden. Baby sov når den sov. Vi så film med baby på armen feks. Når han var ca 9 mnd begynte vi med sovetrening. Så holdt på noen uker nå, ser ut til å fungere fint. Noen dager det ikke går men stort sett sover han kl 20 hvert. Vi har hele veien tatt det i barnets tempo og ikke styrt med rutiner. Selv om jeg leste det var lurt å beg med rundt 4  mnd, så funket ikke det her, og nå kjennes det veldig greit ut. Når vi ser hvor fint rutinene går seg til nå i stede

• Liker 1
Skrevet

Og en ting til, kos deg med den lille babyen mens den vili stede for å tvinge på søvn og rutiner 😊

• Liker 1
Skrevet

Min eldste la seg kl 22 frem til han var tre mnd, da begynte han å legge seg kl 20. Andremann la seg kl 00 frem til tre måneders alder. Da ble det kl 22, og gradvis tidligere og tidligere. Når de er så små som en mnd må man bare følge babyen, fast leggetid er noe man begynner med mye senere (stort sett, noen unntak finnes jo alltids).

Anonymkode: bb5da...3a0

• Liker 1
Skrevet

Det som hjalp meg når hun var så liten var å tenke i 3-timers sykluser; spise, leke, sove (legge til rette for søvn). Hvis hun sovnet, uansett når vekte jeg henne ikke. Ingen aktiviteter ut av huset, kun fokus på den lille.

Ved 3 måneder begynte jeg med rutiner. Bruker Huckleberry app’en, og det funker for oss. Ca 2 timer etter siste lur legger jeg henne for kvelden og så sovner hun på 15-30 min. Ammer alltid før legging. 

• Liker 1
Skrevet

TS her... 

Vi sliter litt med at hun blir urolig, kavete, gråter alltid maks 15 min etter amming, bleieskift eller soving. Hun er liksom aldri rolig selv eller pludrer for seg selv. Samtidig er det vanskelig å få henne til å sovne, sovner ALDRI av seg selv, vi må alltid hjelpe til og være der. Tenkte kanskje det er vår feil fordi vi ikke legger tilrette for en god nok "hverdag" for henne. Vi må alltid gjøre noe så hun ikke starter å skrike. Vi kan f.e. ikke bare se tv med baby i armen. Hun sovner heller ikke oppå noen av oss. Sovner som oftest på trilletur og vi tar med vogndelen inn og lar henne ligge der til hun våkner. Men er mye mye urolig på kvelden, vil ikke ta noen dupp da heller. Hele kvelden går med å holde henne tilfreds. Er litt slitsomt når ingenting virker lenger enn 15 min (vippestol, bæresele, ligge i fanget, byssing, se på uro, ligge i sofaen, bli snakket til, osv). Mer slitsomt enn vi hadde forestilt oss 😊 men sånn er et vel bare den første tiden. Så da hjelper det vel ikke med rutiner enda. 

Skrevet

Hun er 4 uker. Les om 4 trimester.

Anonymkode: ec949...62c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

TS her... 

Vi sliter litt med at hun blir urolig, kavete, gråter alltid maks 15 min etter amming, bleieskift eller soving. Hun er liksom aldri rolig selv eller pludrer for seg selv. Samtidig er det vanskelig å få henne til å sovne, sovner ALDRI av seg selv, vi må alltid hjelpe til og være der. Tenkte kanskje det er vår feil fordi vi ikke legger tilrette for en god nok "hverdag" for henne. Vi må alltid gjøre noe så hun ikke starter å skrike. Vi kan f.e. ikke bare se tv med baby i armen. Hun sovner heller ikke oppå noen av oss. Sovner som oftest på trilletur og vi tar med vogndelen inn og lar henne ligge der til hun våkner. Men er mye mye urolig på kvelden, vil ikke ta noen dupp da heller. Hele kvelden går med å holde henne tilfreds. Er litt slitsomt når ingenting virker lenger enn 15 min (vippestol, bæresele, ligge i fanget, byssing, se på uro, ligge i sofaen, bli snakket til, osv). Mer slitsomt enn vi hadde forestilt oss 😊 men sånn er et vel bare den første tiden. Så da hjelper det vel ikke med rutiner enda. 

Tror ikke det er så unormalt. Min jente krevde konstant bevegelse den første tiden. Kunne kun sitte ned når jeg ammet. Så jeg travet rundt med henne i bæresele, det hjalp! Når hun passerte 3 måneder ble alt mye lettere (ref 4 trimester), men se på tv med henne på armen går fortsatt ikke;)

Anonymkode: 9f436...5c4

Skrevet

Helt, helt vanlig og normalt! Har du lest om 4. Trimester, som nevnt over? Det kan være nyttig. Her var de 3 første månedene en boble av soving i hytt og dynevær, ekstremt hyppig amming, magevondt og bærekos. Ingen rutiner eller orden på noen ting. Jeg fikk i alle fall beskjed på helsestasjonen at det er ikke før 3-4 mnd at de begynner å utvikle døgnrytme, og det stemte bra for oss. Så tidlig må man liksom bare ‘’go with the flow’’. Det er nok i tidligste laget å innføre særlige rutiner ift tidspunkt osv. 

• Liker 5
Skrevet

Når min var 4 uker gammel besto hverdagen mer eller mindre av konstant amming. Altså, hun småspiste/sov i en time-halvannen ved puppen, så kunne hun kanskje være våken 30-45 minutter, og så ville hun ha mer pupp. Forsøkte å komme oss ut en tur hver dag (vanligvis med bæresjal, hun likte ikke vognen før hun var 4-5 måneder gammel), trente litt på å ligge på magen, osv, men ellers var det bare å følge babyen. Og hun ville stort sett ligge ved brystet, så da fikk hun det. Støtter å lese om 4. trimester, og vit at det kommer til å endre seg om noen måneder.  

Anonymkode: 3baa2...68d

• Liker 3
Skrevet

Helt vanlig, ikke tenk at du gjør noe feil! De første tre månedene kan være helt kaos, man må følge babyens rytme og ikke føle seg mislykket om man ikke får til noen rutiner. Bærer du i bæresjal eller lignende? Det fungerte bra for oss, da var han rolig. Ble ikke så mye søvn på oss, da. Men sånn er det i begynnelsen.

Anonymkode: 8ca94...bdf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her... 

Jeg synes det kan høres ut som du kanskje har for lite melk? Eventuelt at melken har for lite næring mtp du sier hun gråter etter  amming.  Har du prøvd MME?

Anonymkode: c4699...0a6

Skrevet

Jeg tenkte også på melken. Det er absolutt mulig at hun fortsatt er sulten. Det er ingens feil 😊 

Det er slitsomt å ha babyer, og det tar tid å bli kjent med det nye lille vesenet som overtar hverdagen. Husker jeg sto med ungen i bæresjal og vekslet mellom knebøy og vugging mens jeg så på tv (mannen og jet byttet på)🙈 Ikke stress med soverutiner ennå, det er babyen for liten til å forstå. Vi begynte med soverutiner fra 3 mnd. 

Anonymkode: ee4cc...7f5

Skrevet

TS her... 

Vi gir henne en flaske MME på kvelden, circa i 23-tiden rett før vi forsøker å legge henne, noe som tar omtrent en time. Den flaska blir hun veldig god og mett på, sover da gjerne til kl3 før første nattammingen. Resten av dagen er det kun morsmelk. 

Puppen på dagen gjør henne rolig, kan også sovne ved puppen men våkner som regel igjen. 

Takk for alle svarene, jeg og samboeren har lest alle og vi er litt mer lettet nå. Ser ut til at det vi opplever er veldig vanlig 😊

Skrevet

Høres veldig normalt ut og likt som her. Da baby var så gammel sov hun alltid ved puppen. fikk ikke til å legge ned alene. Kunne få til å legge henne sovende i vognen og gå tur. La seg samtidig med meg og vi samsov hele natten. Bed side crib fungerte aldri og ikke babynest heller. Kveldene var preget av mye uro og amming hele kvelden, byttet pupp når hun ble urolig og byssing og gulping. Etterhvert ble dagsøvnen i vogn på tur (våknet når den stopper) eller ved puppen. Rundt 3 mnd var hun klar for mer rutiner :) 

Anonymkode: f25c3...ea1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes det kan høres ut som du kanskje har for lite melk? Eventuelt at melken har for lite næring mtp du sier hun gråter etter  amming.  Har du prøvd MME?

Anonymkode: c4699...0a6

Morsmelk har aldri for lite næring, med mindre moren er kraftig underernært. Da ville hun mistet melken. 

Så lenge babyen legger på seg, har tilstrekkelig mengde urin og avføring i døgnet, er morsmelk tilstrekkelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS her... 

Vi gir henne en flaske MME på kvelden, circa i 23-tiden rett før vi forsøker å legge henne, noe som tar omtrent en time. Den flaska blir hun veldig god og mett på, sover da gjerne til kl3 før første nattammingen. Resten av dagen er det kun morsmelk. 

Puppen på dagen gjør henne rolig, kan også sovne ved puppen men våkner som regel igjen. 

Takk for alle svarene, jeg og samboeren har lest alle og vi er litt mer lettet nå. Ser ut til at det vi opplever er veldig vanlig 😊

Dere har en helt normal baby. Slapp av, ta det som det kommer. Rutiner trenger dere ikke tenke på ennå, så små babyer har nemlig ingen døgnrytme. 

Skrevet

Det er tidlig å forvente at babyen kan sovne av seg selv. Min på 5 måneder trenger fremdeles byssing for å sovne. De første månedene prøvde vi aldri å "legge" baby, men han sov på meg/i armene mine frem til jeg gikk og la meg. Babyen sov såpass tungt at det gikk fint. I tillegg opplevde vi en del kveldsuro frem til babyen var omtrent 6 uker gammel. Det er veldig normalt, og jeg tror de fleste opplever det. Da var det omtrent hver kveld fra kl 7-8 ca en times tid med utrøstelig gråt, kaving med puppen og urolighet. Det som fungerte da var egentlig bare å holde seg for ørene og gå rundt og bysse. Gjerne i bæretøy. Kveldsuro går over når de blir litt eldre, da er det også enklere å legge dem for kvelden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...