Gå til innhold

Vekt & Høyde 9 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang og tung er deres 9-10åringer?

Anonymkode: 2cbfc...84f

Skrevet

Ca 140 cm og 35 kg.

Anonymkode: 9c9ec...0f1

Skrevet

Kan jeg kuppe tråden litt og spørre hvor tunge deres barn på 140 cm er? Mitt barn er 140cm og 40 kg. Jeg synes kanskje det er litt mye. 

Anonymkode: eb5eb...2e3

• Liker 2
Skrevet

Gutt, 30 kilo når han var 140 cm

Anonymkode: dd937...b6c

Skrevet

Mellomste blir 10 om to mnd og er 139 cm og veier akkurat 30 kg (han er tynn). Eldste var 145 cm på samme alder, vet ikke vekt. 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan jeg kuppe tråden litt og spørre hvor tunge deres barn på 140 cm er? Mitt barn er 140cm og 40 kg. Jeg synes kanskje det er litt mye. 

I følge percentilskjemaet er gjennomsnittlig vekt for en gutt på 140 cm 33 kg. Hvis du er bekymret ville jeg snakket med helsesykepleier på skolen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det høres litt mye ut, men hvor gammelt er barnet? Om det er gutt og han har kommet i puberteten så er det kanskje ikke så mye. Dem blir mye tyngre da pga muskler.

Anonymkode: 87b37...847

• Liker 1
Skrevet

Har ei jente som blir 10 år i april. Hun er 143 cm. Vet ikke hvor tung hun er, men hun er ganske slank.

Anonymkode: 89418...2d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres litt mye ut, men hvor gammelt er barnet? Om det er gutt og han har kommet i puberteten så er det kanskje ikke så mye. Dem blir mye tyngre da pga muskler.

Anonymkode: 87b37...847

Han er ikke mer enn 7,5. Han følger vekstkurven sin. Han har alltid vært lang.  Men vekten har økt, og han er «lubben». Ikke slik at folk ville kalt han tjukk på gata, men absolutt en kraftig kar. Han sliter med astma, så han skyr fotball og sånne type sporter, men liker svømming, så går i svømmehallen en dag i uka. Spørs om jeg skal ta det opp med helsesøster ja...

• Liker 1
Skrevet

Jeg var bare 133 cm da jeg var ti år. En liten tynn flis. Husker ikke hva jeg veide, men jeg husker hva jeg målte i høyden, for det ble målt på skolen i timen.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Han er ikke mer enn 7,5. Han følger vekstkurven sin. Han har alltid vært lang.  Men vekten har økt, og han er «lubben». Ikke slik at folk ville kalt han tjukk på gata, men absolutt en kraftig kar. Han sliter med astma, så han skyr fotball og sånne type sporter, men liker svømming, så går i svømmehallen en dag i uka. Spørs om jeg skal ta det opp med helsesøster ja...

Vår gjorde det samme en periode, ble litt lubben. For oss ble løsningen å lage egg til frokost og gi han mer fett og proteiner for å holde han mett lenger og kutte en del karbohydrater. Han spiser fortsatt brød og all bran osv. Det gikk veldig bra og innen en måned så var valpefettet borte. Han er lang og veier en del men ikke noe fett. Nå 10 år. Men jeg er også tung, veier 85 men folk tror jeg veier mindre. Samme med min mor. Så er vel forskjellig bygd med muskler ol. Så det må du også tenke på. 

Anonymkode: 38a92...fab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

da er han overvektig. Ta det med helsesøster du :) vi har fått god hjelp av helsesøster til vår på samme alder, men motsatt ende (18 kg)

Anonymkode: 53095...0cd

• Liker 1
Skrevet

Min 10åring er 145 og veier 34kg. 

Anonymkode: 8025d...b12

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

da er han overvektig. Ta det med helsesøster du :) vi har fått god hjelp av helsesøster til vår på samme alder, men motsatt ende (18 kg)

2 kg over normal vekt for en gutt på 10 år. Så hadde han vært 38 så hadde han hatt normal vekt. De strekker seg raskt i den alderen så å gå helt fra konseptene og dra inn alt som er av tiltak er som å skyte med bomber når det holder med gummikuler.

Anonymkode: 46463...8fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du ikke lage egen tråd? Det er frekt å ta over andres tråd.

Anonymkode: 3c26d...95c

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

2 kg over normal vekt for en gutt på 10 år. Så hadde han vært 38 så hadde han hatt normal vekt. De strekker seg raskt i den alderen så å gå helt fra konseptene og dra inn alt som er av tiltak er som å skyte med bomber når det holder med gummikuler.

Nei, han er 7 kg over normal vekt. Hvis du ser på percentilskjemaet er gjennomsnittlig vekt for en 140 cm lang gutt 33 kg. 7 kg overvekt er ganske mye for et lite barn.

Skrevet
7 minutter siden, Arkana said:

Nei, han er 7 kg over normal vekt. Hvis du ser på percentilskjemaet er gjennomsnittlig vekt for en 140 cm lang gutt 33 kg. 7 kg overvekt er ganske mye for et lite barn.

Det er jo ikke sånn at alt over gjennomsnittet er overvekt... Normalområdet er større enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 3cd54...04d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AB her som skrev det om overvekt og helsesøster. Man må se på KMI ift alder, da er han overvektig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jo ikke sånn at alt over gjennomsnittet er overvekt... Normalområdet er større enn gjennomsnittet.

Det er sant, men nå er barnets forelder selv bekymret og da er det usannsynlig at vi snakker om et barn som ser normalvektig ut. 7 kg ekstra gir en BMI (tilpasset barn) i overvektskategorien, og nærmere fedme enn normal vekt. Jeg er enig med deg i at ikke alt over snittet er overvekt og det er selvsagt ikke bra å stemple hva som helst som overvekt, men det er heller ikke bra å avfeie overvekt med at det er mye som er normalt all den tid vi vet hvilke konsekvenser det kan få. Å henvende seg til helsesykepleier på skolen er det riktige rådet her om man som forelder er bekymret for barnets vekt.

Skrevet
55 minutter siden, Arkana said:

Det er sant, men nå er barnets forelder selv bekymret og da er det usannsynlig at vi snakker om et barn som ser normalvektig ut. 7 kg ekstra gir en BMI (tilpasset barn) i overvektskategorien, og nærmere fedme enn normal vekt. Jeg er enig med deg i at ikke alt over snittet er overvekt og det er selvsagt ikke bra å stemple hva som helst som overvekt, men det er heller ikke bra å avfeie overvekt med at det er mye som er normalt all den tid vi vet hvilke konsekvenser det kan få. Å henvende seg til helsesykepleier på skolen er det riktige rådet her om man som forelder er bekymret for barnets vekt.

Jeg er ikke uenig med deg i noe annet enn tallet. 7 kg over gjennomsnittet er ikke 7 kg "ekstra" som du sier. Men ja, det er fortsatt overvekt, og jeg er enig i at det kan være greit å snakke med helsesykepleier. 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...