Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg gått på prevansjon i mange år.. jeg kunne egentlig tenke meg ett barn til med samboer sier at han er ferdig. Det har jeg slått meg til ro med, men ønsker at han da steriliserer seg slik at jeg slipper å ta hormoner. 

nå hadde jeg tenkt å slutte etter nyttår, men siden han ikke har gjort noe med saken, så tenkte jeg å fortsette på p-pillen ett år til. Men så var det umulig å få tak i p-pillen jeg brukte så jeg måtte vente i to uker.

samboer ble så sur.. mente at jeg burde være forberedt på at de kanskje ikke hadde p-pillen jeg brukte på lager osv. sur hver dag fordi jeg ikke hadde vert forberedt osv. 

han var jo fullt klar over at jeg uansett vurderte å slutte etter nyttår.. i tillegg så kunne han jo bare gå til innkjøp av kondomer om sex var så viktig for han i disse to ukene.. 

i disse to ukene har jeg fått mye mer energi, sexlysten kom tilbake noe så enormt og humøret var så bra at jeg bare ristet på hodet og smålo av samboer som sutret.

nå har jeg begynt på p-pillen igjen. 
kvalm, slapp, hovne føtter og tilbake dit jeg var før. Deprimert og har en eksrem angst hele tiden for å få blodpropp da jeg har lest at om lan slutter og begynner på igjen så øker risikoen..

Hva hadde andre gjort i min situasjon? Jeg vurderer å bestille legetime til samboer og gi beskjed om at får dra til legen å snakke om sterilisering i det minste..  jeg orker ikke å ha det sånn.. jeg føler at han bestemmer over min kropp

Anonymkode: 40809...d84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøyaktig hvordan mener han du skulle vært forberedt på at de kunne være tom? Skulle du bedt om å få hentet ut mer enn resepten tilsa liksom? 

Hvis han ikke vil ha flere barn syns jeg han i det minste kan vurdere sterilisering. Det er ikke rettferdig å be kvinner pakke kroppen full av hormoner når.man VET man ikke vil ha flere barn, og sterilisering av kvinner er 1.såpass stor operasjon som det er, 2.en mye dyrere operasjon enn for mannen. 

Det er ikke bare "å sterilisere seg" for kvinner, så det argumentet holder ikke, for de som vil slenge det ut. 

Anonymkode: b3d74...948

• Liker 10
Skrevet

Problemet er ikke din samboer, men at du lar det skje, at du fortsatt er med en som behandler deg slik. 

Anonymkode: 03106...521

• Liker 14
Skrevet

Han bestemmer ikke over din krop: DU lar han bestemme over din kropp. Der er og andre prevensjonsmidler enn p-piller. Du kan sette inn spiral f.eks. Eller du kan si at han får bruke kondom, der han kanskje da ser på sterilisering. Uansett så bør du unngå graviditet (med han), da han tydelig ikke ønsker barn med deg. 

Anonymkode: 9216f...86b

• Liker 6
Skrevet

Om problemet er at han prøver å bestemme over din kropp, så er nok ikke løsningen at du skal bestemme over hans kropp. 

Her må dere snakke sammen og bli enige. Det finnes flere alternativer enn p-piller og sterilisering. Les dere opp på ulike prevansjonsmetoder, og lag FOR og MOT lister. 

Det mest åpenbare kompromisset her er kondomer. Litt ubehag for begge og enkelt å spleise på. 

• Liker 4
Skrevet

Nå har jo du tatt ansvar i et visst antall år ved å gå på piller, så da får han ta over stafettpinnen og sørge for at dere kan ha sex uten at du blir gravid!

Anonymkode: 7f74f...7db

• Liker 12
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Selv ble jeg "ødelagt" av både pillen og hormonspiralen, følte meg virkelig ikke bra. 

Da jeg sluttet, steriliserte mannen min seg. Det var det eller kondom, valget for ham var enkelt. Og penis funker like bra som før :) 

Skrevet

Synes du skal si at nå har du tatt ansvar for prevensjon i X antall år på begges vegne. Hormonene gjør deg sliten og deppa. Så derfor slutter du, så får han ta ansvar for prevensjon de neste X år. Han får selv velge hvilken type. Så får han handle kondomer da, inntil han gidder bestille legetime.

Anonymkode: 25666...8bc

• Liker 9
Skrevet

Her har du i realiteten fire valg

1) Samboeren din skjerper seg, og dere bruker kondomer

2) Få satt inn en kobberspiral 

3) Dere kjører sikre perioder/hoppe av i svingen eller et eller annet som ikke er spesielt sikkert, der mannen din får ha sex uten prevensjon og du slipper p-piller. Det blir barn av det med 25% sannsynlighet.  

4) Slutt å ha sex. Det er er urimelig krav at du skal gå på prevensjon som gjør deg syk fordi samboeren din ikke vil bruke kondomer

Anonymkode: 841a6...5b0

• Liker 4
Skrevet

Alle menn burde steriliseres etter at de var ferdig med barn med kone nummer en. Hadde skapt mye mye mer ro. 

For å svare litt mer alvorlig. Skjønner ikke at du gidder. P-piller er til nød greit før man er ferdig med barn. Er man ferdig med barn, bør annen prevensjon velges og helst sterilisering av mannen.

P-piller er tukling med kroppen. Gulroten for mannen får være at kvinner som slutter på p-piller ofte får mer sexlyst.

• Liker 5
Skrevet

... AB over her. Jeg tolket det som steriliseringsnekt fra din manns side. Er det ikke det, er selvfølgelig sterilisering eller kondomer alternativ 1. 

Anonymkode: 841a6...5b0

Skrevet

Huff, det er så utrolig avtennende med menn som ikke vil være med å ta ansvar for prevensjon. Hadde sagt fint at nå er det hans tur til å stå for det :)

Anonymkode: b12f8...ce3

• Liker 4
Skrevet
spinnwild skrev (6 minutter siden):

Om problemet er at han prøver å bestemme over din kropp, så er nok ikke løsningen at du skal bestemme over hans kropp. 

Her må dere snakke sammen og bli enige. Det finnes flere alternativer enn p-piller og sterilisering. Les dere opp på ulike prevansjonsmetoder, og lag FOR og MOT lister. 

Det mest åpenbare kompromisset her er kondomer. Litt ubehag for begge og enkelt å spleise på. 

Men hvorfor skal jeg gå på prevansjon?? Jeg er 35 år nå og har gått på p-pillen siden jeg var 16 foruten når jeg var gravid... jeg har ingenting i mot kondomer heller.. og ja.. jeg er enig med de over her som skriver at det er jeg som lar det skje. Skulle ønske jeg var ett mer bestemt vesen..

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor skal jeg gå på prevansjon?? Jeg er 35 år nå og har gått på p-pillen siden jeg var 16 foruten når jeg var gravid... jeg har ingenting i mot kondomer heller.. og ja.. jeg er enig med de over her som skriver at det er jeg som lar det skje. Skulle ønske jeg var ett mer bestemt vesen..

Det må du spørre din samboer om. Jeg sier at DERE må bruke prevansjon for å unngå graviditet. Enkelt nok.

Det at de fleste prevansjonsmidler går på kvinnekroppen kan jeg ikke hjelpe med, men det finnes mange alternativer til p-piller. 

Samboeren din høres litt vanskelig ut, bryr han seg ikke i det hele tatt om bivirkningene dine? 

Og jeg er egentlig helt enig med deg; HAN vil ikke ha flere barn - HAN får ta ansvar for prevansjon. Men det mener tydeligvis ikke din samboer.

Dere må snakke sammen. 

• Liker 1
Skrevet

Kvinner over 35 bør ikke bruke p-pillen pga økt fare for blodpropp. 

Slutt på pillen du. La han tre på seg kondom

Anonymkode: 43d0a...8cd

• Liker 4
Skrevet

Kremt... Det heter prevensjon med e. 

Anonymkode: cd92a...c8a

Skrevet

Du trenger selvsagt ikke bruke prevensjon som gjør deg dårlig. Du bestemmer over din egen kropp.

Kjæresten kan selvsagt bli sur hvis han vil. Han bestemmer jo selv. Du kan heller ikke tvinge han til å sterilisere seg. Det er hans kropp! Tenk hvis noen skulle presse deg til å sterilisere deg?

Håper dere blir enige om prevensjon som fungerer for begge. Kobberspiral er uten hormoner, men du kan få kraftigere menstruasjonsblødninger

Anonymkode: 9067d...d3c

• Liker 1
Skrevet

Dropp prevensjon, du ønsker jo ikke å gå på det. Du har masse ubehagelige bivirkninger av det. La ham bli sur. Så lenge du ikke lurer ham, men sier ifra, så er det greit. 

Dersom han surmuler, får du si at nå orker du ikke å leve med bivirkningene mer. Dersom dere skal ha sex, får det skje med kondom eller risikere at dere får barn. 

Kondomer kan man bestille gratis på nettet. Det kan begge gjøre. 

• Liker 2
Skrevet

Den som ikke ønsker barn, er den som skal stå for prevensjonen. Det mener jeg i alle fall! Dropp pillene, du har alvorlige bivirkninger (nedsatt sexlyst, depresjon osv ER alvorlige bivirkninger! Veldig synd de er så underkommunisert). Han er den som sier nei til flere barn, da får han enten stå for kondomer eller sterilisere seg. Det er rett og rimelig. Hvorfor skal du få dårligere livskvalitet fordi han ikke vil ha flere barn? Det henger ikke på greip.

• Liker 2
Skrevet
boblevann skrev (11 timer siden):

Den som ikke ønsker barn, er den som skal stå for prevensjonen. Det mener jeg i alle fall! Dropp pillene, du har alvorlige bivirkninger (nedsatt sexlyst, depresjon osv ER alvorlige bivirkninger! Veldig synd de er så underkommunisert). Han er den som sier nei til flere barn, da får han enten stå for kondomer eller sterilisere seg. Det er rett og rimelig. Hvorfor skal du få dårligere livskvalitet fordi han ikke vil ha flere barn? Det henger ikke på greip.

Ja.. for meg er det ganske enkelt... jeg tenker å ikke gå på prevasnjon pga. at han ikke vil ha flere barn.. han bestemmer, men da får han ta ansvar selv også. Enten om han steriliserer seg eller om han kjøper kondomer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...