Gå til innhold

Umulig å gå ned i vekt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært overvektig siden jeg var 8 år, var vel først når jeg fikk diagnosen PCOS at vi forstod hvorfor.... Og etter dette har jeg slanket meg uten hell utallige ganger. Ikke som i å ha gått ned mange kg, men gått opp igjen, jeg går bare ikke ned! Uasnett hva jeg gjør.

Har gått på utallige kurs, lest om kosthold opp og ned i mente, prøvd alt, men går forsatt ikke ned. Teorien om kal inn/ut stemmer overhodet ikke for meg.

Jeg har gått opp i vekt på Grete Roede kurs, selv om jeg fulgte opplegget 100%. En gang klarte jeg å pine meg igjennom 3 mnd på bare pulverkur, men gikk bare ned 1 kg! (ikke verdt det). Har vært alvorlig syk og måttet operere buken, gått ukesvis på suppe/lite mat pga. kvalme, uten å gå ned ett gram.

Har fått to barn, uten å gå ned ett gram etter fødsel...  Har fått oppfølging på Overvektsklinikk ,og de skjønner heller ikke bæret av hva kroppen min driver med... Ble slankeoperert for 15 år siden, og på 3 mnd kotroll hadde jeg kunn gått med 2 kg og kirurgene var sjokkert over at det gikk an å gå ned så lite, så lite som jeg spiste...

Så hva gjør jeg??? Jeg klarer ikke akseptere overvekten og vil så gjerne ned, men kroppen jobber tydelig vis i mot meg.

Noen andre som har klart å gå ned i vekt med ca denne kombinasjonen av sykdommer som gjør det vannskelig: ME, PCOS, Lipødem og insulinressistens?? Hvoran klarte dere det i så fall?

Anonymkode: f5150...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket stoffskifte ditt? Det kan lage mye krøll med vekta om det er for lavt.

Anonymkode: 1905b...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å akseptere at for å gå ned i vekt, må man være i kaloriunderskudd, og at kaloriunderskudd betyr å spise mindre?

OK, da er det umulig å gå ned i vekt.

Anonymkode: 3f77b...8b3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags behandling får du for lipødemet, da? For noen er det kun fettsuging hjelper mot dette 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diverse/lipodem/

"Behandling

Det finnes ingen behandling som kan fjerne årsakene og helbrede tilstanden. Behandlingen sikter derfor mot å bremse utviklingen av sykdommen og redusere eventuelle plager. Selv om tilstanden ikke bedres med kostomlegging, fysisk aktivitet eller slankeoperasjon, så kan utviklingen av tilstanden bremses dersom man klarer å minske inntaket av kalorier tilstrekkelig til at vekten blir stabil. 

Hos noen kompliseres tilstanden av lymfeødem. I slike tilfeller kan såkalt manuell lymfedrenasje være aktuelt og lindrende - dette gjennomføres hos spesialutdanna fysioterapeuter. Noen kan ha nytte og lindring av støttebandasjer, selv om dette er krevende å bruke. 

Fettsuging brukes noen steder ved denne tilstanden, blant annet i USA, England og Tyskland. Nye fettsugingsteknikker med mer skånsomme metoder enn det som først ble brukt, har vist seg å kunne gi positive resultater. Nyere forskning tyder på at dette kan være en nyttig behandling for mange. Det fører til mindre smerter, hevelse, ømhet og bloduttredelser, men det er usikkerhet om varigheten av effekten. I alle fall er det sannsynlig at man raskt vil få tilbakefall dersom man ikke klarer å unngå vektøkning - for det typiske her er at alt legger seg på beina. Fortsatt er det få leger som utfører dette inngrepet i Norge."

Anonymkode: 03ef7...779

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Klarer du å akseptere at for å gå ned i vekt, må man være i kaloriunderskudd, og at kaloriunderskudd betyr å spise mindre?

Øhh? litt usikker på hva du mener her? Jeg er jo i kaloriunderskudd, UTEN å gå ned, er jo det som er hele problemet....

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags behandling får du for lipødemet, da? For noen er det kun fettsuging hjelper mot dette 

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diverse/lipodem/

"Behandling

Det finnes ingen behandling som kan fjerne årsakene og helbrede tilstanden. Behandlingen sikter derfor mot å bremse utviklingen av sykdommen og redusere eventuelle plager. Selv om tilstanden ikke bedres med kostomlegging, fysisk aktivitet eller slankeoperasjon, så kan utviklingen av tilstanden bremses dersom man klarer å minske inntaket av kalorier tilstrekkelig til at vekten blir stabil. 

Hos noen kompliseres tilstanden av lymfeødem. I slike tilfeller kan såkalt manuell lymfedrenasje være aktuelt og lindrende - dette gjennomføres hos spesialutdanna fysioterapeuter. Noen kan ha nytte og lindring av støttebandasjer, selv om dette er krevende å bruke. 

Fettsuging brukes noen steder ved denne tilstanden, blant annet i USA, England og Tyskland. Nye fettsugingsteknikker med mer skånsomme metoder enn det som først ble brukt, har vist seg å kunne gi positive resultater. Nyere forskning tyder på at dette kan være en nyttig behandling for mange. Det fører til mindre smerter, hevelse, ømhet og bloduttredelser, men det er usikkerhet om varigheten av effekten. I alle fall er det sannsynlig at man raskt vil få tilbakefall dersom man ikke klarer å unngå vektøkning - for det typiske her er at alt legger seg på beina. Fortsatt er det få leger som utfører dette inngrepet i Norge."

Anonymkode: 03ef7...779

Takk for nyttig informasjon!

Er jo veldig lite behandling å få for dette, så jeg må prøve å finne ut av det selv for øyeblikket...

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte på om du har prøvd lavkarbo skikkelig over lengre periode. (Helt uten juks). Jeg har andre problemer enn deg men det fikset veldig mye i kroppen min (hormoner). Jeg spiste ikke bare bacon og fløte, men gjorde det skikkelig med fisk/rent kjøtt, riktige grønnsaker, sunt fett og bær. Om du ikke har prøvd over en måned anbefaler jeg det på det sterkeste.

Anonymkode: 46161...b34

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sånne svar er de dummeste og minst hjelpsomme for alle som sliter med å gå ned i vekt (og beholde den). Folk har forskjellige utfordringer og kroppen virker ikke som en forbrenningsmaskin. Her står litt om forskjellige mekanismer som det forskes på: 
https://www.nrk.no/viten/forskere-gir-nye-svar-pa-hvorfor-vi-gar-opp-i-vekt-etter-slankekuren-1.15145674

Jeg har gjort som bruker over her og kuttet ut mel og sukker. Spiser nå rent kjøtt og fisk, litt fett og grønnsaker og bær. Nå føler jeg kroppen spiller på lag og hormoner jobber ikke mot vektnedgang. Jeg har ikke hatt så store utfordringer da, men slitt med humør svingninger og cravings som gjorde det utfordrende å fortsette med såkalt sunt kosthold over lang tid så lenge jeg fulgte de vanlige kostholdsrådene.

Lykke til, håper du finner det som virker for deg og din kropp. 

Anonymkode: 86d60...15f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i diverse forum at lavkarbo og/eller periodisk faste kan hjelpe med pcos. Usikker på hva som finnes av forskning på dette. Selv har jeg hatt veldig nytte av periodisk faste, men jeg har ikke pcos. 

Anonymkode: 26e8e...1a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært overvektig siden jeg var 8 år, var vel først når jeg fikk diagnosen PCOS at vi forstod hvorfor.... Og etter dette har jeg slanket meg uten hell utallige ganger. Ikke som i å ha gått ned mange kg, men gått opp igjen, jeg går bare ikke ned! Uasnett hva jeg gjør.

Har gått på utallige kurs, lest om kosthold opp og ned i mente, prøvd alt, men går forsatt ikke ned. Teorien om kal inn/ut stemmer overhodet ikke for meg.

Jeg har gått opp i vekt på Grete Roede kurs, selv om jeg fulgte opplegget 100%. En gang klarte jeg å pine meg igjennom 3 mnd på bare pulverkur, men gikk bare ned 1 kg! (ikke verdt det). Har vært alvorlig syk og måttet operere buken, gått ukesvis på suppe/lite mat pga. kvalme, uten å gå ned ett gram.

Har fått to barn, uten å gå ned ett gram etter fødsel...  Har fått oppfølging på Overvektsklinikk ,og de skjønner heller ikke bæret av hva kroppen min driver med... Ble slankeoperert for 15 år siden, og på 3 mnd kotroll hadde jeg kunn gått med 2 kg og kirurgene var sjokkert over at det gikk an å gå ned så lite, så lite som jeg spiste...

Så hva gjør jeg??? Jeg klarer ikke akseptere overvekten og vil så gjerne ned, men kroppen jobber tydelig vis i mot meg.

Noen andre som har klart å gå ned i vekt med ca denne kombinasjonen av sykdommer som gjør det vannskelig: ME, PCOS, Lipødem og insulinressistens?? Hvoran klarte dere det i så fall?

For det første, få gjort en gastroskopi av restventrikkelen. Det er mye mer sjelden enn hva allmenheten tror at magesekken utvider seg, men 1 av 1000 pasietner opplever det. Det ordner seg med å trimme litt av den i så tilfelle. 

For det andre, for PCOS damer er det vanskelig. PCOSen gjør at mange har en mye mye lavere toleransested for kalorier enn hva normalt er, om en dame uten kan spise 2000kalorier, så er grensa til PCOSdama 40% lavere, altsp 1200. Det trengs hjelp til å få hormoner i sjakk. Dvs hormonspiral, gestagen, kontroll på blodsukker, mysimba kanskje osv. Dette hører hjemme hos gynekolog og endokrinolog. 

Det gode er jo at du har barn til tross for PCOS. En option kan være å fjerne ovariene, for eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å begynne å trene? Jeg mene tung styrketrening og kondisjon?

Når maten ikke kan hjelpe deg så kan kanskje trening gjøre det.

Du må også spise sunt, ikke bare drittmat og ferdigmat. Spis rene råvarer og ikke hiv på masse posesaus fra Toro.

Anonymkode: 7145d...911

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe du burde få profesjonell hjelp for. Om ikke legen din kan hjelpe, kanskje prøv andre leger? Det er ingen diett eller treningsform som kan hjelpe deg om det du sier stemmer. Grunnen til at man går ned i vekt på dietter eller når man starter å trene er fordi man havner i et kaloriunderskudd. Generelt sett så SKAL man gå ned i vekt om man ligger i et underskudd, men jeg kan ingenting om sykdommene dine og det kan hende det er disse som er problemet. Dra til spesialist. 

Anonymkode: cfe01...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mjessa said:

For det første, få gjort en gastroskopi av restventrikkelen. Det er mye mer sjelden enn hva allmenheten tror at magesekken utvider seg, men 1 av 1000 pasietner opplever det. Det ordner seg med å trimme litt av den i så tilfelle. 

For det andre, for PCOS damer er det vanskelig. PCOSen gjør at mange har en mye mye lavere toleransested for kalorier enn hva normalt er, om en dame uten kan spise 2000kalorier, så er grensa til PCOSdama 40% lavere, altsp 1200. Det trengs hjelp til å få hormoner i sjakk. Dvs hormonspiral, gestagen, kontroll på blodsukker, mysimba kanskje osv. Dette hører hjemme hos gynekolog og endokrinolog. 

Det gode er jo at du har barn til tross for PCOS. En option kan være å fjerne ovariene, for eksempel.

Tusen takk for svar!

Jeg har jo alltid visst at Pcos gjør det vannskelig med vektnedgang, men hvis disse tallene stemmer, så forklarer det jo en hel del. Skjelden jeg er under 800 kal om dagen, uansett kur.

Fastlegen min tar ikke dette veldig seriøst, og med så mange sykdommer som påvirker vekta, har han vel gitt meg opp.

Tåler dårlig hormoner, men har fjerna livmora og deler av den ene ovarien... Hadde håpet det skulle hjelpe noe, men det har det ikke gjort.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tusen takk for svar!

Jeg har jo alltid visst at Pcos gjør det vannskelig med vektnedgang, men hvis disse tallene stemmer, så forklarer det jo en hel del. Skjelden jeg er under 800 kal om dagen, uansett kur.

Fastlegen min tar ikke dette veldig seriøst, og med så mange sykdommer som påvirker vekta, har han vel gitt meg opp.

Tåler dårlig hormoner, men har fjerna livmora og deler av den ene ovarien... Hadde håpet det skulle hjelpe noe, men det har det ikke gjort.

TS

Men har du prøvd lavkarbo, skikkelig? Jeg har god erfaring med det. Jeg kjenner også flere med samme diagnoser som deg som har hatt veldig gode resultater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du prøvd å begynne å trene? Jeg mene tung styrketrening og kondisjon?

Når maten ikke kan hjelpe deg så kan kanskje trening gjøre det.

Du må også spise sunt, ikke bare drittmat og ferdigmat. Spis rene råvarer og ikke hiv på masse posesaus fra Toro.

Anonymkode: 7145d...911

Man kan ikke trene slik med ME :) jeg kan ikke trene i det hele tatt dessverre, det blir jeg enda mer syk av (ikke ts). De aller fleste med ME må holde seg i ro for å ikke trigge anstrengelsesutløst symptomforverring. 

Ts, jeg har også Pcos (og ME). Jeg er normalvektig, men prøver å gå ned noen kilo. De sitter blytungt. Jeg har ikke noe mer tips til deg, men jeg spiser selv etter periodisk faste og merker et jevnere blodsukker. Vet ikke om det vil hjelpe deg, håper du finner ut av det!

Anonymkode: 5fe64...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er enkelt. Du må spise mindre kalorier eller du forbruker. Enkel matematikk dette.  En sykdom har ingen ting å si for utregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dette svaret er innafor. Men, siden du nevner insulinresistens, så vet jeg om flere som var lykkes med metformin ifht. vektnedgang. 

Anonymkode: 74ebd...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (21 minutter siden):

Det er enkelt. Du må spise mindre kalorier eller du forbruker. Enkel matematikk dette.  En sykdom har ingen ting å si for utregningen.

Selvsagt har en sykdom noe å si. 

Om ts legger på seg på alt over 800 kalorier, så er ikke det en lett kur å holde over tid. 

Anonymkode: 1f708...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Om ts legger på seg på alt over 800 kalorier, så er ikke det en lett kur å holde over tid. 

Var det ikke 1200 kalorier?med noe økt aktivitet kan det sikker tørke også.

Men klart sykdom har noe å si. Det er vanskeligere, men det er ikke umulig. Mange som sier de har prøvd alt, har ikke prøvd alt. Det er mange retninger å velge mellom, omad og andre periodiske faster, vegetar, antiinflamtorisk, lavkarbo, smartkarbo, carnivore osv osv. GR og andre lavkalori har jeg lite tro på for de som er sensitiv til karbohydrater. Det er de med insulin resistens og pcos. 

Ikke alt er effektivt for alle og noen har større utfordringer enn andre. Enkelte retninger er veldig vanskelig over tid, men det må da betydelig overvekt være også? Mange lever på ymse dietter for helsen, selv om det ikke er kjekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En må holde den kuren uansett hvor lang tid det er. Sånn er det 😁

Mange av de som sitter i rullestol må tenke kalorier hele livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...