AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har hatt P-stav nå et par måneder. Første mens var ekstra langvarig før jeg fikk et par uker opphold. Men siden rett før jul har jeg nå blødd omtrent sammenhengende, bare hatt helt pause to dager. I tillegg mister jeg mye hår. Jeg mistenker også at blødningene har gitt meg jernmangel, siden jeg er slapp, uopplagt og plutselig trenger mye mer søvn enn før. Jeg har lest meg til at det er vanlig at det tar inntil 3 mnd. før bivirkningene av P-staven stabiliserer seg og man kan se hvordan den permanente reaksjonen blir. Er det noen som har hatt liknende bivirkninger som meg (blødning, hårtap) den første tiden og opplevd at det har blitt bedre etter at de tre månedene var over? Det jeg lurer på er selvsagt om det kan være håp om at p-staven kan funke for meg etter hvert likevel, eller om jeg like gjerne skal bestille time hos legen. Et annet spørsmål: Er det noen som har hatt liknende symptomer som meg, og byttet til kobberspiral uten å få kraftige blødninger/mer menstruasjonssmerter? Hva med annen prevensjon? Jeg skulle velig gjerne hatt prevensjon som kan settes på plass og "glemmes", men det ser ut som alt som inneholder hormoner er ubrukelig for meg. (Jeg blødde like mye den siste tiden jeg gikk på kombinasjonspiller. Uten hormoner er syklusen min jevn, pålitelig og lite plagsom, om enn noe kort.) (Jeg trenger ikke høre om alle som mistet mensen helt eller delvis, og aldri har hatt bivirkninger i det hele tatt. Jeg er fullt klar over at dere finnes, men det er dessverre ikke så relevant for meg, tydeligvis. ) Anonymkode: 73e41...d17
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Første gang jeg satte inn p stav så blødde jeg vel sånn 3 uker (med korte opphold). Fikk også veldig sterk PMS og uren hud. Mistet også endel kilo. Dette bedret seg gradvis etter ca. 6 måneder, og deretter så fikk jeg mensen avogtil. Kiloene ble borte til jeg tok den ut. Nå har jeg satt inn ny (for 2 uker siden) og har allerede begynt å gå ned i vekt. Har ikke blødd enda men jeg fullammer så det kan være grunnen. Mitt råd er å drøye litt til, men hvis det blir for ille så er det bare å ta den ut. Er ikke meningen at du skal miste alt håret og få jernmangel heller. Anonymkode: a8dec...c14 1
Gjest EmKay Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Jeg gikk med småblødninger konstant når jeg tok inn p-staven. Det ga seg aldri, så jeg ga opp og tok den ut etter ca et år. Fortsatt med p-sprøyter en stund og gikk tilslutt tilbake til pillen.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Første gang jeg satte inn p stav så blødde jeg vel sånn 3 uker (med korte opphold). Fikk også veldig sterk PMS og uren hud. Mistet også endel kilo. Dette bedret seg gradvis etter ca. 6 måneder, og deretter så fikk jeg mensen avogtil. Kiloene ble borte til jeg tok den ut. Nå har jeg satt inn ny (for 2 uker siden) og har allerede begynt å gå ned i vekt. Har ikke blødd enda men jeg fullammer så det kan være grunnen. Mitt råd er å drøye litt til, men hvis det blir for ille så er det bare å ta den ut. Er ikke meningen at du skal miste alt håret og få jernmangel heller. Anonymkode: a8dec...c14 Tusen takk for svar. Dette gjør meg litt mer optimistisk. Jeg har også fått uren hud, forresten, men akkurat det har bedret seg allerede. Pr. nå gjør p-staven jobben sin mest ved å hindre meg i å ha sex i det hele tatt, og det er jo ikke det som er poenget. Anonymkode: 73e41...d17
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 EmKay skrev (4 minutter siden): Jeg gikk med småblødninger konstant når jeg tok inn p-staven. Det ga seg aldri, så jeg ga opp og tok den ut etter ca et år. Fortsatt med p-sprøyter en stund og gikk tilslutt tilbake til pillen. Funket det bedre med p-sprøyter? Jeg har forstått det på fastlegen min som at den og staven funker omtrent likt. Pillen (altså kombinasjonspillen) gikk jeg på i mange år med akseptable bivirkninger, men etter hvert blødde jeg for mye. Når jeg sluttet stabiliserte kroppen seg omtrent på dagen. Deretter gikk jeg mange år uten behov for prevensjon. Nå har ting endret seg, og jeg hadde et håp om at p-staven skulle funke bedre for meg. Men enn så lenge ser det dårlig ut. Anonymkode: 73e41...d17
Gjest EmKay Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Funket det bedre med p-sprøyter? Jeg har forstått det på fastlegen min som at den og staven funker omtrent likt. Pillen (altså kombinasjonspillen) gikk jeg på i mange år med akseptable bivirkninger, men etter hvert blødde jeg for mye. Når jeg sluttet stabiliserte kroppen seg omtrent på dagen. Deretter gikk jeg mange år uten behov for prevensjon. Nå har ting endret seg, og jeg hadde et håp om at p-staven skulle funke bedre for meg. Men enn så lenge ser det dårlig ut. Anonymkode: 73e41...d17 Jeg gikk på p-sprøyten et par år før jeg fikk staven og hadde da null menstruasjon. Slik ble det når jeg gikk tilbake til den etter staven også, så min kropp synes ikke de funket likt. Men hadde hørt det på forhånd jeg også.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 EmKay skrev (2 minutter siden): Jeg gikk på p-sprøyten et par år før jeg fikk staven og hadde da null menstruasjon. Slik ble det når jeg gikk tilbake til den etter staven også, så min kropp synes ikke de funket likt. Men hadde hørt det på forhånd jeg også. Da har jeg en mulighet der også! 👍 😁 (Skulle bare ønske det ikke tok så himla lang tid å teste ut ting ...) Anonymkode: 73e41...d17
SaySomething Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 Jeg er på 2 året på pstaven. Har blødd uregelmessig og ofte fra den dagen jeg fikk satt den inn. Mistet også mye hår det første halvåret. Og har mye humørsvingninger. Nå, de siste mnd, har jeg fått uren hud men usikker på om det skyldes pstaven. Jeg har vurdert lenge å ta den ut, kommer iallfall aldri til å velge pstav igjen 😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå