AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Lurer på hva dere med dårlig råd spiser? Her går det mye i linsegryter, vegetarmat, diverse gryterette. Det eneste jeg unngår er dyr ferdigmat, takeaway og restaurant. Samt dyre biffer og kjøttstykker tar jeg meg ikke råd til. Har dere tips? Anonymkode: d0cc4...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Baker hjemmelaget pizza med billig bacon og løk. Kjøper en stor ost som jeg også har til pålegg. Baker rundstykker. Havregrøt med frø strødd over. Smoothie med blåbær og banan. Supper Lapskaus Fiskepinner Spaghetti med fløte, bacon og ost. Brokkoli Knekkebrød Anonymkode: 0bac1...4df 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Er dere mange i familien eller få? Vi er mange og mine tips til billige middager som metter mange (middagene må lages fra grunnen, ikke kjøpes ferdig eller halvfabrikata); -Risotto med grønnsaker og kjøtt du har rester av / evt. kylling og gulrot -Chili con carne (Trines matblogg sin oppskrift) med billigmerke Tortilla chips -Spaghetti med kjøtttdeig -Fiskeboller med poteter og eple- og karrisaus Anonymkode: 88e32...fc8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Er dere mange i familien eller få? Vi er mange og mine tips til billige middager som metter mange (middagene må lages fra grunnen, ikke kjøpes ferdig eller halvfabrikata); -Risotto med grønnsaker og kjøtt du har rester av / evt. kylling og gulrot -Chili con carne (Trines matblogg sin oppskrift) med billigmerke Tortilla chips -Spaghetti med kjøtttdeig -Fiskeboller med poteter og eple- og karrisaus Anonymkode: 88e32...fc8 Edit: Risotto lages like fint med vanlig grøtris, du trenger ikke kjøpe den overprisede risottorisen Anonymkode: 88e32...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 Det står ikke det samme i innlegget ditt som i overskriften, så jeg tillater meg å svare selv om jeg bare har dårlig råd "på papiret" (uføretrygd😞 Jeg sørger så godt jeg kan for å ikke få dårlig råd. Det gjør jeg blant annet ved å planlegge innkjøp og matlaging, og kjøpe rimelige, næringsrike matvarer, og tilberede dem riktig. Jeg kjøper nok takeaway et par ganger i året, går på restaurant/kafe - samme. Biff spiser jeg i små stykker, og bare ca en gang annenhver uke (typisk søndagsmiddag). Mye gryteretter her også, bare så mye jeg synes jeg trenger av kjøtt, for det meste rimelige grønnsaker, og sper på med billig stivelse. Så lite "spesialvarer" som mulig, så "vegetarmat" er et rødt flagg for meg (det kan bety bare "ikke animalske produkter", men vanligvis betyr det "overprisede etterligninger av animalske produkter") . Anonymkode: 0698f...420 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Det triste fjeset skulle ikke vært der, jeg hadde bare tenkt å avslutte parentesen...! Anonymkode: 0698f...420 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Da lager jeg stor pizza, det er middag i tre/fire dager eller wok med ris, som også er middag i flere dager. Gryterett og ris er mange dager. Pannekaker er billig. Og så følger jeg med på tilbud. Anonymkode: ac052...94f
Gjest TheCatLady Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 De gangene jeg har hatt dårlig råd, så har det blitt ulike pastaretter, vegetarretter, supper osv. Unngår da å kjøpe dyre kjøtt- og fiskestykker. Lager også retter jeg kan spise flere dager på rad. Følger med på tilbud og sjekker den disken eller skapet hvor de har ting som er satt ned på grunn av dato.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 Vegetarmat er billig og næringsrikt, og masse man kan lage uten spesialvarer. Gulrotsuppe (løk, hvitløk, potet, gulrot, buljong) Spinatsuppe (frossen spinat, løk, hvitløk, buljong, rømme) Linsesuppe (løk, hvitløk, tørre linser, hermetiske tomater, og litt krydder som spisskummen og paprikapulver) Man kan lage billigere taco med first price taco-ting, og fylle med de billigste grønnsakene (f.eks. strimlet kål er kjempegodt!) Og lage "kjøttdeigen" av champignon, linser/bønner Fiskegrateng med den billigste frosne blokken med sei. Trenger bare hvit saus, egg, makaroni og gulrot/erter. Chili sin carne, m bønner i steden for kjøtt Sjekk ut instagramkontoene til Fattig Student og Middag under 25 kroner. Når jeg har hatt lite penger, har jeg stort sett lagd svære vegetargryter med basic ingredienser. Da kan det fort bli under 10 kroner pr.pers. Anonymkode: 1b983...99f 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #10 Skrevet 19. januar 2021 Går en del i müsli og nudler når det er trangest. Ellers blir det litt forskjellig vegetar, gjerne med bønner. Anonymkode: 71cc9...21a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #11 Skrevet 19. januar 2021 Fokuserer på næringsrik mat, og er flink til å kjøpe inn på tilbud og kjøpe mat som nesten har gått ut på dato. Gå på butikken tidlig på morgenen, da er det best utvalg i nesten utgått-hylla. Spiser MYE egg, ca 10 om dagen siden egg er billig og næringsriktt. Mye svin og lam siden det er billigere enn biff, men finner stadig biff i nesten utgått-hylla. Kjøper familiepakker av ting. Anonymkode: 697c0...a01
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #12 Skrevet 19. januar 2021 Stekt ris er godt og billig Jeg har alltid noe ris i skapet, frosne erter eller amerikansk blanding i fryseren, soyasaus har jeg også, og egg kan man kjøpe relativt billig Anonymkode: 6d90b...91e
Mjessa Skrevet 19. januar 2021 #13 Skrevet 19. januar 2021 Jeg kjøper opp too-good to go poser ganske ofte. Det er overraskende mye bra i posene til 39,-. Riktignok er kanskje ikke det brødet du kan få superferskt, men det er bare å fryse. Fyller veldig fort opp fryseren min med ganske mye godsaker. Havregrøt er bra, sunt og billig. To poser koster deg en tjuer og du har mat i lengde. Ris og linser. 50 egg får du lett for en 50lapp. Jeg har lært å forutse at det kan hende jeg har lite penger innimellom, derfor fyller jeg gjerne opp med nevnte too go poser, 50% datovarer etc etc. 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 Egg. 40kr for 12stk. Det blir i snitt 3,3kr per egg. Proteiner metter, og egg inneholder alt av vitaminer bortsett fra C-vitamin. Da kan man spise en appelsin ved siden av. Kokt egg for å gjøre supper mer mettende, kokt egg på billig brød, omelett med rester, speilegg og tomatbønner, pytt i panne med speilegg, eggerøre. Supper er ofte billig, spesielt de med få ingredienser. Hakkete tomater koster rundt 7kr. Løk er billig. Du kan lage tomat, blomkål eller løksuppe. Havregrøt Bananer Brød med pålegg. Ofte et eller annet på tilbud. Fiskegrateng Lapskaus. Frossen blanding med kjøttpølse. Hummus og grønnsaker Anonymkode: 08e6a...110
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 Har hatt noen runder med veldig lite penger, da har det gått mye i havregrøt, pasta med ketchup, poteter, ting på tilbud, og ting jeg har funnet i butikk-søppelkasser. Anonymkode: 51063...62c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 Pannekaker og Pasta Anonymkode: dad1e...239
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 Som ung student: mye knekkebrød med smøreost, egg og ris. Anonymkode: ac18a...fd6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 I den magreste studentperioden hadde jeg et mat-budsjett på 150 kr i uken. Da var det kneipbrød (10kr-ish) og syltetøy(first price dunk koster cirka 20kroner og varer lenge) til frokost og lunsj. Jeg tok meg råd til en 12 pakning med egg i uken, for å lage veldig basic omelette til middag, med billige grønnsaker som fyll. Eventuelt kjøpte jeg bønner i tomatsaus og stekte egg. Det funker også fint til middag:-) Andre middagsalternativer var typ first price fiskegrateng til 10-15kr på butikken, pasta med tomatsaus og det som eksisterte av tilbud. Anonymkode: c06ad...558
bobler Skrevet 20. januar 2021 #20 Skrevet 20. januar 2021 Jeg og samboer lever på studielånet og det går mye i first price kjøtt og fiskeprodukter, grønnsaker, egg, bønner og linser. Alt av saus og deiger ogsånt lages fra bunnen av. Tar oss råd til takeout ca. 1 gang i måneden og kjøper norvegia i stedet for first price ost, men ellers er mesteparten av maten her i huset fra den aller billigste sorten. Spiser mye supper, indisk-inspirerte kikertretter, bønnegryter og ris med grønnsaker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå