AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Hei, Dette er et problem jeg har strevd med i mange år, men som tilsynelatende skjer hyppigere nå. Det begynte i slutten av tenårene, og da var jeg skriv med spinning og styrketrening noen ganger i uken. Jeg kan rett og slett bli skikkelig dårlig av trening. Det skjer uansett om jeg "bare" løfter vekter, eller om jeg går på fjellet. På EKG er det gjort én måling hvor det ser ut til at pulsen min hang seg opp i rundt 190 i en times tid under en særs moderat styrkeøkt, som inneholdt mange pauser. Da fikk jeg begynnende migrene. Jeg ble sendt til ablasjon, men prosedyren ble ikke gjennomført da legene på sykehuset ikke var sikker nok på at dette var årsaken til mine problemer. Kardiolog mener fremdeles at dette kan være årsaken, og prøver å få en ny tilsvarende måling. Det er ikke så lett å få det til å klaffe at jeg har på EKG-måler samtidig som anfall, så tiden drøyer ut. Men jeg opplever også at jeg under særlig fjellturer og forsøk på løping får smerter i høyre side i følgende områder etter noen minutter med høy puls: skulder, krageben, siden på halsen, kjeve og noen ganger tenner. Kan bre seg opp i hodet også. Når dette skjer, har jeg observert at pulsen min faller normalt når jeg tar pause, så det er ikke grunnet at den henger seg opp. Men akkurat som om kroppen ikke tåler å jobbe med høy puls (180-190). Jeg kan bli veldig kortpustet og bruke svært lang tid på å få pusten igjen (15-20 min. uten å være i aktivitet), og da går ikke pulsen ned under 140 heller. Når jeg er veldig tungpustet er det svært tungt å bevege seg. Er det noen som har erfart noe liknende? Virker som om jeg har to ulike "symptomer"/problemer med tanke på enten migrene (hvor det mulig er puls som henger seg opp) eller smertene i høyre side. Jeg er kun 34 år, men dette hemmer meg i trening og jeg klarer ikke skape fremgang. Anonymkode: f1ffe...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Dytter denne Anonymkode: d876e...019 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Jeg ligger nå helt rolig på sofaen og har 98 i puls. Merker ingenting, har hatt høy puls i mange år. Legene vet ikke hvorfor, har også høyt undertrykk. Anonymkode: 6b1d1...680
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 14.20): Hei, Dette er et problem jeg har strevd med i mange år, men som tilsynelatende skjer hyppigere nå. Det begynte i slutten av tenårene, og da var jeg skriv med spinning og styrketrening noen ganger i uken. Jeg kan rett og slett bli skikkelig dårlig av trening. Det skjer uansett om jeg "bare" løfter vekter, eller om jeg går på fjellet. På EKG er det gjort én måling hvor det ser ut til at pulsen min hang seg opp i rundt 190 i en times tid under en særs moderat styrkeøkt, som inneholdt mange pauser. Da fikk jeg begynnende migrene. Jeg ble sendt til ablasjon, men prosedyren ble ikke gjennomført da legene på sykehuset ikke var sikker nok på at dette var årsaken til mine problemer. Kardiolog mener fremdeles at dette kan være årsaken, og prøver å få en ny tilsvarende måling. Det er ikke så lett å få det til å klaffe at jeg har på EKG-måler samtidig som anfall, så tiden drøyer ut. Men jeg opplever også at jeg under særlig fjellturer og forsøk på løping får smerter i høyre side i følgende områder etter noen minutter med høy puls: skulder, krageben, siden på halsen, kjeve og noen ganger tenner. Kan bre seg opp i hodet også. Når dette skjer, har jeg observert at pulsen min faller normalt når jeg tar pause, så det er ikke grunnet at den henger seg opp. Men akkurat som om kroppen ikke tåler å jobbe med høy puls (180-190). Jeg kan bli veldig kortpustet og bruke svært lang tid på å få pusten igjen (15-20 min. uten å være i aktivitet), og da går ikke pulsen ned under 140 heller. Når jeg er veldig tungpustet er det svært tungt å bevege seg. Er det noen som har erfart noe liknende? Virker som om jeg har to ulike "symptomer"/problemer med tanke på enten migrene (hvor det mulig er puls som henger seg opp) eller smertene i høyre side. Jeg er kun 34 år, men dette hemmer meg i trening og jeg klarer ikke skape fremgang. Anonymkode: f1ffe...bbd Er det en form for takykardi? Kan du få plutselig høy puls uten anstrengelse også? Anonymkode: 13f60...61f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 14.20): Hei, Dette er et problem jeg har strevd med i mange år, men som tilsynelatende skjer hyppigere nå. Det begynte i slutten av tenårene, og da var jeg skriv med spinning og styrketrening noen ganger i uken. Jeg kan rett og slett bli skikkelig dårlig av trening. Det skjer uansett om jeg "bare" løfter vekter, eller om jeg går på fjellet. På EKG er det gjort én måling hvor det ser ut til at pulsen min hang seg opp i rundt 190 i en times tid under en særs moderat styrkeøkt, som inneholdt mange pauser. Da fikk jeg begynnende migrene. Jeg ble sendt til ablasjon, men prosedyren ble ikke gjennomført da legene på sykehuset ikke var sikker nok på at dette var årsaken til mine problemer. Kardiolog mener fremdeles at dette kan være årsaken, og prøver å få en ny tilsvarende måling. Det er ikke så lett å få det til å klaffe at jeg har på EKG-måler samtidig som anfall, så tiden drøyer ut. Men jeg opplever også at jeg under særlig fjellturer og forsøk på løping får smerter i høyre side i følgende områder etter noen minutter med høy puls: skulder, krageben, siden på halsen, kjeve og noen ganger tenner. Kan bre seg opp i hodet også. Når dette skjer, har jeg observert at pulsen min faller normalt når jeg tar pause, så det er ikke grunnet at den henger seg opp. Men akkurat som om kroppen ikke tåler å jobbe med høy puls (180-190). Jeg kan bli veldig kortpustet og bruke svært lang tid på å få pusten igjen (15-20 min. uten å være i aktivitet), og da går ikke pulsen ned under 140 heller. Når jeg er veldig tungpustet er det svært tungt å bevege seg. Er det noen som har erfart noe liknende? Virker som om jeg har to ulike "symptomer"/problemer med tanke på enten migrene (hvor det mulig er puls som henger seg opp) eller smertene i høyre side. Jeg er kun 34 år, men dette hemmer meg i trening og jeg klarer ikke skape fremgang. Anonymkode: f1ffe...bbd Kjennes det ut som normale, regelmessige slag, eller kjennes det annerledes ut? Da jeg var ung (ca 15 år) hadde jeg en episode i en gymtime der pulsen gikk opp i stedet for ned etter en løperunde, og nærmest "hang seg opp" på nærmere 200 i puls. Jeg ble veldig redd men hadde ingen smerter eller andre ubehag. Mulig jeg var litt kortpustet også, men det blir man jo automatisk av så høy puls. Da jeg roet meg ned og ikke lenger var så redd, kjentes det ut som at hjertet slo normalt, men at en del av det (forkammer?) slo fortere. Etter ca 30 min var det som om noen slo av en bryter og pulsen ble helt normal. Selvfølgelig før jeg kom til legen... Som ikke var sikker på hva det var, og bare sendte meg hjem med beskjed om at sånt kunne skje, også i unge og friske kropper. Jeg har ikke opplevd akkurat dette flere ganger, men har vært en del plaget med ekstraslag hele livet og har vært to ganger til utredning hos kardiolog. De finner ikke noe galt. Håper du finner ut av dette, og at det finnes hjelp. Dette hørtes veldig ubehagelig ut! Anonymkode: cafd6...499
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dytter denne Anonymkode: d876e...019 Takk for dytt! Har du tilsvarende opplevelser selv? Anonymkode: f1ffe...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg ligger nå helt rolig på sofaen og har 98 i puls. Merker ingenting, har hatt høy puls i mange år. Legene vet ikke hvorfor, har også høyt undertrykk. Anonymkode: 6b1d1...680 Blodtrykket mitt er alltid fint når jeg måler god legen. Og hvilepulsen oppfører seg ganske ok. Har i hovedsak kun problemer under fysisk anstrengelse. Anonymkode: f1ffe...bbd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er det en form for takykardi? Kan du få plutselig høy puls uten anstrengelse også? Anonymkode: 13f60...61f Det er vel det kardiologen mener at det er. Men opplever aldri å plutselig få høy puls uten videre, kun ved fysisk anstrengelse. Jeg er usikkert på om pulsen plutselig skyter i været i forkant av det som utvikler seg til migrene, men mener jeg kjente det én gang i en pause mellom sett da jeg trente styrke. Fikk ikke måling på det. Opplever mer ubehag (som om hjertet gjør gymnastikk (men målinger viser bare enkelte ekstraslag her og der)), samt veldig og plutselig tungpust som plutselig kan bli bedre. Likevel litt vanskelig å si da jeg har hatt problemer med å få fanget opp alt dette på målinger (Fitbit registrerer ikke riktig puls). Det ser i alle fall ut til at smertene jeg får i høyre side (skulder, krageben, kjeve etc.) kommer selv om pulsen faller som den skal når jeg stopper med feks å løpe eller tar pause i oppoverbakke. Anonymkode: f1ffe...bbd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kjennes det ut som normale, regelmessige slag, eller kjennes det annerledes ut? Da jeg var ung (ca 15 år) hadde jeg en episode i en gymtime der pulsen gikk opp i stedet for ned etter en løperunde, og nærmest "hang seg opp" på nærmere 200 i puls. Jeg ble veldig redd men hadde ingen smerter eller andre ubehag. Mulig jeg var litt kortpustet også, men det blir man jo automatisk av så høy puls. Da jeg roet meg ned og ikke lenger var så redd, kjentes det ut som at hjertet slo normalt, men at en del av det (forkammer?) slo fortere. Etter ca 30 min var det som om noen slo av en bryter og pulsen ble helt normal. Selvfølgelig før jeg kom til legen... Som ikke var sikker på hva det var, og bare sendte meg hjem med beskjed om at sånt kunne skje, også i unge og friske kropper. Jeg har ikke opplevd akkurat dette flere ganger, men har vært en del plaget med ekstraslag hele livet og har vært to ganger til utredning hos kardiolog. De finner ikke noe galt. Håper du finner ut av dette, og at det finnes hjelp. Dette hørtes veldig ubehagelig ut! Anonymkode: cafd6...499 Takk for svar! Litt ekstraslag er observert, men vet ikke om det er nok til å gjøre meg så dårlig som jeg blir. Høres i alle fall ut som om du opplevde et tilfelle av takyardi da du var yngre. Godt du ikke har vært plaget av det siden - håper det fortsetter slik. Anonymkode: f1ffe...bbd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 Kjenner du på angst/panikk npr du trener, eller etter du trener, slik at kroppen ikke får roet seg? Selv får jeg alltid høy puls etter inntak av mat. Får også høyere puls hvis jeg sovner til tider jeg ikke pleier (på sofaen etter jobb f.eks) Dette er bare synsing, jeg har ikke peiling. Anonymkode: f4755...1f1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 Min puls spretter i været ved aktivitet. Har vært til kardiolog og hjertet er frisk. Har av og til dobbeltslag/ekstraslag og blir tungpust av dette. Viser seg at jeg får angst av dobbeltslaget og det utløser tungpustheten Anonymkode: 7d834...2a4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 Jeg har noe ganske lignende, men jeg har hatt det sånn hele livet. Hvis jeg får puls over et visst punkt får jeg migrene. Foreldrene mine og de ansatte i barnehagen reagerte på at jeg løp og lekte med de andre barna og lo, for så å plutselig sette meg rett ned og bli helt stille og klage over vondt i hodet. Ble utredet da jeg gikk på barneskolen, men de fant ingenting som gjorde at legene kunne gi meg en diagnose, men de kunne forstå problemet mitt. Prøvde ulike former for migrenemedisin og betablokkere, men ble veldig dårlig av det og svimte av hele tiden. Da jeg var barn syntes jeg dette var utrolig plagsom for jeg måtte jo ha gym og tillegg gikk jeg på en idrett to ettermiddager i uken, så jeg hadde mye migrene og høyt fravær fra skolen. Etter at jeg ble voksen og innså at jeg ikke trenger å plage og pine meg selv, er livet blitt mye lettere. Jeg driver likevel med aktivitet, men alltid i veldig rolig tempo. Slet veldig med å avlære meg den normale tankegangen om at god fart og høy puls er bra. Begynte med en rolig form for Pilates og lærte meg å gjøre øvelser saktest mulig. Driver også med Qi gong og svømming. Og så sykler jeg eller går på langrenn, men i veldig rolig tempo pluss at jeg tar pauser. Hvis jeg har dårlig tid tar jeg heisen, for ellers klarer jeg ikke gå opp trappen sakte nok. Jeg tåler forresten ikke alkohol, får sterke smerter ved hjertet som stråler opp i skulderen. Anonymkode: b33bb...3e5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kjenner du på angst/panikk npr du trener, eller etter du trener, slik at kroppen ikke får roet seg? Selv får jeg alltid høy puls etter inntak av mat. Får også høyere puls hvis jeg sovner til tider jeg ikke pleier (på sofaen etter jobb f.eks) Dette er bare synsing, jeg har ikke peiling. Anonymkode: f4755...1f1 Takk for svar! Ingen angst/panikk knyttet til dette, men forstår hvorfor du spør. Har ikke lagt merke til høyere puls etter inntak av mat, men ser ikke bort fra at det skjer. Men plagene jeg opplever, er kun knyttet til høy puls ved fysisk anstrengelse. Anonymkode: f1ffe...bbd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min puls spretter i været ved aktivitet. Har vært til kardiolog og hjertet er frisk. Har av og til dobbeltslag/ekstraslag og blir tungpust av dette. Viser seg at jeg får angst av dobbeltslaget og det utløser tungpustheten Anonymkode: 7d834...2a4 Jeg tenker at det er naturlig at dobbeltslag tapper noe energi, men kardiologen legger ikke så mye vekt på det da det ikke er så ofte det skjer. Kanskje et par-tre ganger i løpet av en økt. Men ingen angst. Anonymkode: f1ffe...bbd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #15 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har noe ganske lignende, men jeg har hatt det sånn hele livet. Hvis jeg får puls over et visst punkt får jeg migrene. Foreldrene mine og de ansatte i barnehagen reagerte på at jeg løp og lekte med de andre barna og lo, for så å plutselig sette meg rett ned og bli helt stille og klage over vondt i hodet. Ble utredet da jeg gikk på barneskolen, men de fant ingenting som gjorde at legene kunne gi meg en diagnose, men de kunne forstå problemet mitt. Prøvde ulike former for migrenemedisin og betablokkere, men ble veldig dårlig av det og svimte av hele tiden. Da jeg var barn syntes jeg dette var utrolig plagsom for jeg måtte jo ha gym og tillegg gikk jeg på en idrett to ettermiddager i uken, så jeg hadde mye migrene og høyt fravær fra skolen. Etter at jeg ble voksen og innså at jeg ikke trenger å plage og pine meg selv, er livet blitt mye lettere. Jeg driver likevel med aktivitet, men alltid i veldig rolig tempo. Slet veldig med å avlære meg den normale tankegangen om at god fart og høy puls er bra. Begynte med en rolig form for Pilates og lærte meg å gjøre øvelser saktest mulig. Driver også med Qi gong og svømming. Og så sykler jeg eller går på langrenn, men i veldig rolig tempo pluss at jeg tar pauser. Hvis jeg har dårlig tid tar jeg heisen, for ellers klarer jeg ikke gå opp trappen sakte nok. Jeg tåler forresten ikke alkohol, får sterke smerter ved hjertet som stråler opp i skulderen. Anonymkode: b33bb...3e5 Det hørtes veldig kjent ut. Det er jo et alternativ å tilpasse aktiviteten, men det sitter veldig langt inne for meg. Men det høres ut som om du har funnet en grei løsning, og kanskje er det etter hvert det jeg må innfinne meg med. Er du ferdig med all utredning nå? Og de kom ikke frem til noe særlig? Jeg stusser også en del på de smertene jeg får i høyre side ved høy puls. Smerter som ikke nødvendigvis fører til migrene. Men det høres jo litt likt ut som det som skjer med deg når du har drukket alkohol. Anonymkode: f1ffe...bbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå