Gå til innhold

Noen her som fremdeles er sammen med kjæresten fra vgs? hvordan viste du at det kom til å funke, og har dere noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som fremdeles er sammen med kjæresten fra vgs? Hvordan viste du at dere kom til å funke sammen i lengden, har dere noen tips til hva som er lurt å huske på eller gjøre?

Anonymkode: f2f8e...369

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke sammen med den personen jeg var kjæreste med da jeg var 19 år. Mitt råd er å fokusere mest på deg og din fremtid. Ikke la et forhold forhindre deg i å utvikle deg faglig eller personlig. Forhold tar slutt av mange grunner, uansett om kjærligheten er sterk. En partner ønsker det beste for deg og din fremtid

Anonymkode: fc3b8...2b3

Skrevet

Jeg har samme mann nå, som da jeg var 19 - På 11 året.. 

å være sammen er en bestemmelse - hver dag. 

vær snill og raus med hverandre 

tydeliggjør egne behov, men ikke overkjør hverandre

inngå kompromiss ved uenighet og vær tålmodig 

si mer ja enn nei 😁 

Jeg bestemte meg bare for at det var han jeg ville være sammen med - enkelt og greit. 😄 han er fantastisk på alle måter. Finnes ingen bedre match for meg - (selvom vi også kan være uenige, men det er jo bare sunt.)

• Liker 4
Skrevet (endret)
Snurrepurre skrev (47 minutter siden):

Jeg har samme mann nå, som da jeg var 19 - På 11 året.. 

å være sammen er en bestemmelse - hver dag. 

vær snill og raus med hverandre 

tydeliggjør egne behov, men ikke overkjør hverandre

inngå kompromiss ved uenighet og vær tålmodig 

si mer ja enn nei 😁 

Jeg bestemte meg bare for at det var han jeg ville være sammen med - enkelt og greit. 😄 han er fantastisk på alle måter. Finnes ingen bedre match for meg - (selvom vi også kan være uenige, men det er jo bare sunt.)

Når flyttet dere sammen? Og hvor lenge hadde dere vert sammen da, for vi blir 19 nå i var, og ønsker å flytte sammen til høsten

Endret av :))
Skrevet
:)) skrev (13 minutter siden):

Når flyttet dere sammen? Og hvor lenge hadde dere vert sammen da, for vi blir 19 nå i var, og ønsker å flytte sammen til høsten

Vi flyttet sammen to måneder etter vi ble kjærester. Akkurat det var nå litt galskap 😉 men det skyldtes at vi begge skulle flytte til en annen by for utdanning og jobb.. så da var det jo ingen grunn til å ikke flytte i lag 🙂

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fremdeles sammen med samme som jeg traff siste året på VGS, etter 20 år. Hadde du spurt meg den gangen om jeg trodde vi kom til å holde sammen så lenge, hadde jeg ikke kunnet svare deg. "Ever after" var aldri i tankene mine den gangen. Men vi hadde det fint, og vi fortsatte å ha det fint.  Og plutselig har det gått mange år og vi har både barn, stasjonsvogn og rekkehus. 

Det har jo vært litt labre perioder også. Småbarnsperioden var feks tøff. Men vi er et veldig bra team og vi har blitt voksne sammen. 

Anonymkode: dc788...21f

• Liker 2
Skrevet

Vi har være sammen siden jeg gikk 1.vgs :) Er sammen på 14.året nå. 
Hadde to års "avstandsforhold" (1,5 time med tog, så ikke allverdens avstand, men nok til at vi ikke kunne treffes hver dag), og flyttet sammen når jeg nærmet meg 19. 

Vi har selvsagt hatt et par ups and down i løpet av forholdet, men de tingene som gjør at vi har ønsket og klart og holde sammen er: 
- Kommunikasjon: Vi snakker sammen om alt, også tvil vi måtte ha rundt forholdet. Om en person føler at noe i forholdet ikke funker, gir vi hverandre tid til å ordne opp i det sammen. Det må også være rom for å ta opp vanskelige eller sensitive temaer uten at rullegardinen går rett ned hos den andre.
- Tillit: Vi har full tillit til hverandre. Vi har nok begge kjent på litt sjalusi fra tid til annen, men vi jobber med det sammen og hver for oss, sånn at ingen av oss noen sinne har følt seg "fanget" i forholdet på grunn av dens andre sjalusi. 
- Frihet: Vi har interesser og venner både sammen og hver for oss. Det er viktig at begge får pleie dette uten at den andre tar seg nær av at man ønsker å gjøre noe alene eller sammen med andre.
- Vennskap: Vi er hverandres beste venn, og alle opplevelser vi måtte ha ønsker vi først å dele med hverandre. Vi støtter hverandre som gode venner vil gjøre, og ønsker hverandre alltid det beste. 
- Vi er vår egen person: Opp igjennom årene har vi naturligvis "vokst litt sammen", der andre par vi kjente gjerne vokste fra hverandre. Men det har vært viktig for oss at ingen av oss skulle føle at forholdet var en begrensning når de andre var fri og frank og ville på byen eller utenlandsturer. Vi har vært tydelige på hvor grensene går når det gjelder f.eks. utroskap, slik at vi har kunne kose oss som unge voksne med festing, dansing, reising og uskyldig flørting slik som alle andre. 
- Ingen ultimatumer: Vi mener begge at vi selv er herre over eget liv, og at vi ikke har rett til å stille den andre parten ultimatumer. (Eksempelvis har vi hatt venner som har blitt nektet av partneren sin å dra på byen uten den andre, reise på turer, være med kompisene på strippeklubber, eller hva det måtte være). Vi tar hensyn til hverandre i alle valg vi foretar oss, men ingen av oss kan diktere hva den andre skal eller ikke skal gjøre. 

Jeg har helt sikkert reflektert mer over dette enn min samboer, det er jo litt typisk damer. Men jeg overhørte tilfeldigvis en samtale han hadde med en kamerat på fest en gang, om hvordan han hadde klart å holde sammen med samme dame i så mange år. Og da svarte han så fint at "Hun er så enkel å være sammen med. Om noe er galt, så forteller hun det bare. Det er ingen hinting eller spill, og det bare funker. Hun er min beste venn". Han er vanligvis ikke en mann av mange ord, så det varmet litt ekstra å høre han si det, spesielt siden jeg føler det på akkurat samme måte. :) 

Skrevet

Vært sammen med mannen min i snart fjorten år, ble sammen da jeg gikk på vgs. Nå er vi gift, har hus, barn og stasjonsvogn. 

Jeg kan egentlig bare signere det @EmKay sier over her. Men spesielt dette med kommunikasjon. Vi kan prate om alt, også det vi vet kan være ubehagelig for den andre parten. Og vi jobber med å være nære, og forstå hverandres kjærlighetsspråk og av og til sette oss selv i andre rekke for den andres behov, men også tidvis si at nei, nå må jeg prioritere MINE behov! 

Anonymkode: 7df99...0f7

• Liker 1
Skrevet

Signerer også @EmKay 

vi har det helt likt hva gjelder flørting og hva man har «lov» til å gjøre. Det meste er greit, men ikke kyss eller klass på noen andre 😂 om han vil på strippeklubb, utenlandstur med venner eller hva det måtte være - så får han et kyss og beskjed om å ta vare på seg selv (ref. Ikke bli for full). 🙈 full tillit og minimalt med sjalusi. 

Han er nok litt mer redd for meg der. Tror han hadde vært meget skeptisk til å sende meg på utenlandstur med venninner 😂 ikke mtp utroskap.. men fordi jeg er ekstremt spontan og havner i mange rare situasjoner 🙈💁🏼‍♀️.  Han liker å passe på meg litt 🤓

Og ja! Mtp kjærlighetsspråk så fungerer vi også veldig godt 😁 jeg er en «giver» og han liker å få 😂 elsker å dille med å kjøpe små oppmerksomheter og sånn. Han liker å gjøre tjenester for meg, og det setter jeg enormt pris på.. men det er jo noe jeg ser nå mange år etterpå - veldig tilfeldig! 

• Liker 2
Skrevet

Vi gikk ikke på samme skole, men ble sammen da begge gikk på vgs. Sammen i 15 år. Gift, hus og barn. 

Mange gode råd og tips over her  :)

Anonymkode: d6b0e...6e4

Skrevet

Det finnes par som overlever dette. Men det tror jeg rett og slett skyldes at de ikke vil være alene, og de er "vant" til å ha den andre der. Man lever godt sammen, uten de store kranglete, man må gi og ta. Man elsker hverandre. 

Men jeg tror ikke de er spesielt mye lidenskap i disse forholdene. Tror nok det tenkes mye på andre under sex, og tror man lengter og drømmer mye om hva man kunne hatt. Jeg ser det en del på jobben min. Folk som har vært i lag lenge. Når kona/dama ikke ser får jeg lange lengtende blikk fra mannen. Gjerne smil også, eller blunk. 

Ser disse damene ofte går i praktiske klær. For nå som de har fått seg mann trenger de ikke anstrenge seg med å se attraktive ut. Så det er mye joggebukser, fleecejakker og stygge klumpete vintersko. Så kommer disse parene inn i butikken og får se vakre jenter i stramme jeans, spretne pupper og langt nydelig hår. Skal innrømme at jeg nesten blir litt tent av å "erte" disse mannfolkene og har vel også fantasert om at vi har oss oppetter veggen i dyrisk intens sex mens kona hans prøver klær i prøverommet. 

Anonymkode: 15fef...763

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det finnes par som overlever dette. Men det tror jeg rett og slett skyldes at de ikke vil være alene, og de er "vant" til å ha den andre der. Man lever godt sammen, uten de store kranglete, man må gi og ta. Man elsker hverandre. 

Men jeg tror ikke de er spesielt mye lidenskap i disse forholdene. Tror nok det tenkes mye på andre under sex, og tror man lengter og drømmer mye om hva man kunne hatt. Jeg ser det en del på jobben min. Folk som har vært i lag lenge. Når kona/dama ikke ser får jeg lange lengtende blikk fra mannen. Gjerne smil også, eller blunk. 

Ser disse damene ofte går i praktiske klær. For nå som de har fått seg mann trenger de ikke anstrenge seg med å se attraktive ut. Så det er mye joggebukser, fleecejakker og stygge klumpete vintersko. Så kommer disse parene inn i butikken og får se vakre jenter i stramme jeans, spretne pupper og langt nydelig hår. Skal innrømme at jeg nesten blir litt tent av å "erte" disse mannfolkene og har vel også fantasert om at vi har oss oppetter veggen i dyrisk intens sex mens kona hans prøver klær i prøverommet. 

😂 godt forsøk! 

• Liker 6
Skrevet

Et tips! Se hvordan familien hans er. Det gjorde ikke jeg...

Vi likte begge å feste. Fordi vi var ungdommer (høyskole, ikke videregående). Så ble jeg gravid, vi flyttet sammen, traff familiene til hverandre, ferierte sammen med de.

Så gikk årene. Jeg ble familiemor, han likte å feste nesten hver helg og hele feriene. Familien hans var likedan, det var sånn han hadde vokst opp! Kjempekjekke folk, men ikke det jeg så for meg som familieliv...

Folk er forskjellige! Så for å finne noen som har noenlunde samme verdier (sier ikke at noen er bedre enn andre), så kan det altså være lurt å se hvordan familien er.

Anonymkode: 34121...ba9

Skrevet
1 hour ago, Snurrepurre said:

😂 godt forsøk! 

Hvorfor kjente du behov for å kommentere den (sikkert i dine øyne) flåsete kommentaren min da? Følte deg truffet kanskje? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor kjente du behov for å kommentere den (sikkert i dine øyne) flåsete kommentaren min da? Følte deg truffet kanskje? 

For å la andre i tråden bli bevisst på at de glatt kan hoppe over innlegget ditt 😉

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 13.26):

Noen som fremdeles er sammen med kjæresten fra vgs? Hvordan viste du at dere kom til å funke sammen i lengden, har dere noen tips til hva som er lurt å huske på eller gjøre?

Vi ble sammen på videregående skole, om vinteren da hun gikk i 2. klasse og han i 3. klasse. Vi har nå vært sammen i 36 år. Det er mannen som skriver dette.

Vi visste ikke om det kom til å fungere. Jeg tror det viktige var at vi ikke tenkte for mye. Jeg tror altfor mange overtenker dette med forhold. De ser for langt frem, de problematiserer for mye. Vi bare traff hverandre, like hverandre og så ble vi kjent med hverandre mens ukene og månedene gikk. Underveis påvirket vi hverandre, vi tilpasset oss hverandre og vi mer eller mindre ble voksne sammen.

Vi forsto i løpet av de første årene at forholdet vårt har best av at vi er sammen. Fravær svekker oss, nærhet styrker oss. For andre kan det være motsatt, men vi har godt av å være mye sammen og tett sammen. Jeg fortalte henne at jeg elsket henne før en måned hadde gått, da hadde vi fortsatt ikke hatt sex. Vi sier "jeg elsker" deg til hverandre hver dag, vi kysser hver dag og vi legger oss nakne sammen under dynen hver kveld. Vi har felles økonomi, gjør alt i team og er partnere og bestevenner. Hvis vi krangler forsøker vi å bli venner igjen raskt.

Begge har vært utro, mer enn en gang. Det skjedde tidlig i forholdet. Vi traff hverandre jo så tidlig. Vi var likevel klar over at vi ville ha hverandre, så vi tilga og tviholdt på hverandre. Nå er vi over 50 år begge to og dette tilhører en fjern fortid.

Dette med et individuelt liv på egen hånd, med mange egne venner og turer og div. alene, er ikke noe for oss. Det hender, som en del av jobblivet eksempelvis, men for oss er det det sammenfiltrete fellesskapet som er har vært det viktige.

Anonymkode: bcbee...4e9

• Liker 1
Skrevet

Ikke fra vgs, men året etter da vi var 20 år. Vært sammen i 15 år nå, gift i 11. Man vet aldri om det vil vare, uansett alder, men man satser på hverandre og håper det varer til døden skiller oss ad. Jeg tror vi har profitert på å vokse sammen. Og møte på de fleste «voksen utfordringer» sammen. Jeg tror det er vanskeligere å finne en å dele livet med jo yngre man er, fordi man med alder blir mer og mer kresen og sta, og har lavere toleranse for en partners «feil og mangler».

Anonymkode: 10546...d25

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke fra vgs, men året etter da vi var 20 år. Vært sammen i 15 år nå, gift i 11. Man vet aldri om det vil vare, uansett alder, men man satser på hverandre og håper det varer til døden skiller oss ad. Jeg tror vi har profitert på å vokse sammen. Og møte på de fleste «voksen utfordringer» sammen. Jeg tror det er vanskeligere å finne en å dele livet med jo yngre man er, fordi man med alder blir mer og mer kresen og sta, og har lavere toleranse for en partners «feil og mangler».

Mente selvfølgelig eldre. Jeg tror det er vanskeligere å finne en å dele livet med jo eldre man er, fordi man med alder blir mer og mer kresen og sta, og har lavere toleranse for en partners «feil og mangler».

• Liker 1
Skrevet

En venninne har vært sammen med mannen siden hun var 14. de har nå nesten voksne barn. Hun sier det viktigste er at hun ikke diltet etter ham overalt, men levde sitt eget liv da de var unge. Hun ble ikke med ham til hans studieby, hun dro dit hun selv ville.

Anonymkode: 42e85...79d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 13.26):

Anonymkode: f2f8e...369

Har samme kjæreste siden jeg var 16, er 40 nå. Forlova oss ca 1,5 år etter...Flytta sammen (offentlig) etter 2 år. 

Veit ikke om jeg har noe tips. Men prat sammen, om alt. Pass på pleie kjærligheten, ikke ta den for gitt. 

Anonymkode: 6c250...260

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...