AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Jeg kommer sikkert til å gi meg som lærer. Er utbrent og trenger ny livsgnist. Men jeg er helt blank på hva jeg ønsker å jobbe med. Noen som har forslag til jobber man ikke trenger å utdanne seg til? Jeg har unger og gjeld, så jeg har ikke mulighet til å omskolere meg. Er det eventuelt noe man kan bruke lærerutdanningen sin til, utenom undervisningsstilling? Anonymkode: e7bb8...05d
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Fikk alltids høre fra andre at det var maaaange ting en med lærerutdanning kunne gjøre, men det viste seg å være svært vanskelig hvis du "bare" har vært lærer. Eksempler på områder var offentlig forvaltning, administrasjon, bibliotek, saksbehandling osv. Jeg har forståelsen av at lærere i slike stillinger fikk jobben før arbeidsmarkedet var så vanskelig som det er nå. Nå er det mennesker med spisset kompetanse, gjerne master, som kaprer disse stillingene. Jeg gav opp jobbsøkingen og omskolerer meg nå. Lykke til! Håper det ordner seg selv om det ikke gjorde det for min del Anonymkode: 3964b...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Det kommer jo veldig an på hva slags utdanning du har, da! Anonymkode: 77836...a6c
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Det er vel stort sett offentlig forvaltning kanskje? Slik som NAV, departementer etc. Eventuelt enkelte jobber i kommunen, bibliotek oav Jobber som rema og burger king etc er nok vanskelig å få, det er uendelig med søkere og de tar ikke noen som er overkvalifisert. Ikke at dette er gode jobber uansett da Anonymkode: 2c4b2...fc2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 Har inntrykk av at det er mye vanskeligere nå enn for mange år siden. Det er et helt annet arbeidsmarked nå. Mange søkere og mange med mye og spisset kompetanse, som nevnt over. I tillegg er det nok veldig mange lærere som søker i andre bransjer nå, så da blir jo konkurransen desto større... Anonymkode: f4893...782
Gjest ti10 Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Problemet med jobber man ikke trenger utdanning til, er at det er så utrolig mange som søker. Her snakker vi mange hundre eller flere tusen. Det er nesten sånn at du like godt kan levere inn en lottokupong, du skal ha veldig flaks for å faktisk få jobben, med mindre du har et nettverk du kan bruke aktivt. For selv om det er snakk om en butikkjobb, kantine, kundeservice, tilkallingshjelp i helsevesen, renhold, saksbehandler osv., som man i utgangspunktet ikke MÅ ha utdanning for å utføre, vil alle de som har erfaring fra hvilken som helst lignende jobb komme før deg i køen. Arbeidsgiverne tenker at de slipper unna med mindre ressurser til opplæring, de er redd for at du slutter med en gang igjen fordi du ikke visste hva du gikk til, du kommer til å kreve høy lønn, og i "lavstatusyrkene" tror de gjerne at du som er utdannet lærer kommer til å slutte med en gang det dukker opp noe annet og bedre. Jeg vet om flere tilfeller der ungdommer som kommer rett fra videregående har blir prioritert foran folk med utdanning og arbeidserfaring fra en annen bransje. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du totalt avskriver å skaffe deg ny kompetanse? Det er jo så mange muligheter for å utdanne seg både på deltid, nett, kveldstid osv. Og mye er gratis, bortsett fra pensum og studieavgift. Det trenger virkelig ikke å være uoverkommelig å ta utdanning i voksen alder.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Følger denne, for HI kunne vært skrevet av meg. Jeg har heller ikke råd til å omskolere meg uten å ta det i tillegg til jobb, og det har jeg virkelig IKKE kapasitet til! Veldig mange lærere i kommunen her som søker seg bort nå, så mange om beinet. Anonymkode: fb268...93a
Discosanta Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Veileder eller jobbkonsulent i VTA-bedrifter. De ønsker gjerne folk med bakgrunn fra skoleverket eller helsevesenet som kan håndtere krevende eller sårbare mennesker.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Jeg er lærer og jobber med e-læring og opplæring i en stor bedrift. Lær deg litt om e-læring og grafisk design så kan du søke sånne stillinger. De fleste e-læringsprogramvarene har gratis prøveperioder hvor du kan lære deg å bruke dem før prøvetiden er ute. Lykke til! Anonymkode: 02d26...028
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Saksbehandler i NAV Forvaltning. Du kan også være veileder på lokalkontor, men det er mye mer krevende og de er ofte overarbeidet. Fleksitid og veldig fint å jobbe i NAV Forvaltning (statlige delen av NAV). Anonymkode: ecb70...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå