Gå til innhold

Anmelde mistet pakke?

Gjest Shawtyella

Anbefalte innlegg

Gjest Shawtyella
Brunello skrev (2 minutter siden):

Problemet er at TS antakelig ikke kan dokumentere innlevering. Og siden dette er over 4 uker siden finnes det neppe opptak lenger. De skal vel slettes etter en uke eller noe.

Opptak slettes jo ikke, hvordan skulle ellers politiet fått opptak fra lang tid tilbake i ting/saker. Det er uansett ikke gått 4 uker siden den ble levert, så skal være mulig å hente inn overvåkning av levering. Som sagt virker den ansatte å ha slurvet og er ny på jobb der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shawtyella
Illuminatum skrev (2 minutter siden):

Nei PostNord og Helthjem er helt forskjellige firmaer. Helthjem er eid av norske aviser men PostNord er vel et svensk firma?

Postnord sammarbeider med helthjem ved større pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (23 minutter siden):

Urelevandt om jeg ikke fikk kvittering. Det skal ikke forsvinne pakker derfra sporløst, når de har lett overalt etter den.

Selvfølgelig er det ikke irrelevant. Du har ingen bevis på at du ga pakken fra deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
The Kitten skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det ikke irrelevant. Du har ingen bevis på at du ga pakken fra deg.

Jo, overvåkning. Vitne som så dette, og i tillegg kan garantert den ansatte bekrefte at hun så oss levere inn en pakke. Man gir ikke opp bare fordi man ikke fikk kvittering. Om man har mistet den er det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (5 minutter siden):

Opptak slettes jo ikke, hvordan skulle ellers politiet fått opptak fra lang tid tilbake i ting/saker. Det er uansett ikke gått 4 uker siden den ble levert, så skal være mulig å hente inn overvåkning av levering. Som sagt virker den ansatte å ha slurvet og er ny på jobb der.

Opptak fra kameraovervåkning slettes som regel etter en uke.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/informasjon-og-sletting/

Anonymkode: c6e87...4cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (1 minutt siden):

Jo, overvåkning. Vitne som så dette, og i tillegg kan garantert den ansatte bekrefte at hun så oss levere inn en pakke. Man gir ikke opp bare fordi man ikke fikk kvittering. Om man har mistet den er det noe annet.

Overvåkningen oppbevares bare i en uke. Politiet kan hente sikkert hente det ut i ettertid, men det kommer de ikke til å bruke ressurser på her. 

Samboeren din er ikke et uavhengig vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shawtyella skrev (3 minutter siden):

Jo, det slettes. Normalt etter en uke. Men jeg sjekka, og opptakene oppbevares lenger der det er utlevering av pakker. Da er det tre måneder. Merk at loven gir regler for når det må slettes. Jeg vet ikke om det er regler som sier at de må oppbevare, så godt mulig det kan være slettet. 

§ 6.Sletting av opptak gjort ved kameraovervåking

Opptak skal slettes senest én uke etter at opptakene er gjort. Hvis det er sannsynlig at opptaket vil bli utlevert til politiet i forbindelse med etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker, kan opptakene oppbevares inntil 30 dager.

Opptak gjort på utsalgssteder som benytter betalingsinstrument eller identitetsbevis, eller i lokaler hvor post- eller banktjenester leveres, skal slettes senest tre måneder etter at opptakene er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
The Kitten skrev (Akkurat nå):

Overvåkningen oppbevares bare i en uke. Politiet kan hente sikkert hente det ut i ettertid, men det kommer de ikke til å bruke ressurser på her. 

Samboeren din er ikke et uavhengig vitne.

Var et annet vitne til stede også. Men jeg skjønner ikke hvorfor dere bare skal dra dette ned. Kom med konkrete råd istedenfor all denne negativiteten. Det er ingen umulighet å få ordnet opp i en slik sak, men folk er jvlig naive og skal kun godta og jatte med på alt. Jeg gir meg ikke så lett. Hvis ingen oppriktig vil gi meg et forslag utenom å huske på dette til neste gang, så ikke vær barnslig å kommenter. Voksne folk på nett som kun skal klage over hvor dumme ting man kan gjøre, kan godt gå å passe på ungene sine eller finne noe annet produktivt å gjøre. Til dere som ellers hjelper, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
Brunello skrev (6 minutter siden):

Jo, det slettes. Normalt etter en uke. Men jeg sjekka, og opptakene oppbevares lenger der det er utlevering av pakker. Da er det tre måneder. Merk at loven gir regler for når det må slettes. Jeg vet ikke om det er regler som sier at de må oppbevare, så godt mulig det kan være slettet. 

Opptak skal slettes senest én uke etter at opptakene er gjort. Hvis det er sannsynlig at opptaket vil bli utlevert til politiet i forbindelse med etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker, kan opptakene oppbevares inntil 30 dager.

Opptak gjort på utsalgssteder som benytter betalingsinstrument eller identitetsbevis, eller i lokaler hvor post- eller banktjenester leveres, skal slettes senest tre måneder etter at opptakene er gjort.

Da skal jeg dra til utleveringsstedet og snakke med dem igjen. Ganske sikker på at det er overvåkning der lengre enn 1 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (7 minutter siden):

Var et annet vitne til stede også. Men jeg skjønner ikke hvorfor dere bare skal dra dette ned. Kom med konkrete råd istedenfor all denne negativiteten. Det er ingen umulighet å få ordnet opp i en slik sak, men folk er jvlig naive og skal kun godta og jatte med på alt. Jeg gir meg ikke så lett. Hvis ingen oppriktig vil gi meg et forslag utenom å huske på dette til neste gang, så ikke vær barnslig å kommenter. Voksne folk på nett som kun skal klage over hvor dumme ting man kan gjøre, kan godt gå å passe på ungene sine eller finne noe annet produktivt å gjøre. Til dere som ellers hjelper, takk for svar!

Det er ingen som gidder å hjelpe deg hvis du skal være ufyselig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (4 minutter siden):

Da skal jeg dra til utleveringsstedet og snakke med dem igjen. Ganske sikker på at det er overvåkning der lengre enn 1 uke.

Hva gjør at du er så sikker på det? Det spilles over igjen på samme fil, så for hver uke vil den overskride den forrige uken. Ved forsvinningssaker feks kan politiet jobbe med en fil lenge for å hente ut informasjon som egentlig er tapt. Dette gjorde de blant annet i Odin-saken og det tok flere mnd. De kommer ikke til å gjøre det i en post-sak.

Anonymkode: db925...cb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlater aldri innleveringsstedet før jeg har fått kvittering eller bekreftelse på sms. Dette må du nok dessverre ta på din egen kappe og være glad for at det ikke var en gjenstand med høyere verdi.

Anonymkode: 66551...067

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør at du er så sikker på det? Det spilles over igjen på samme fil, så for hver uke vil den overskride den forrige uken. Ved forsvinningssaker feks kan politiet jobbe med en fil lenge for å hente ut informasjon som egentlig er tapt. Dette gjorde de blant annet i Odin-saken og det tok flere mnd. De kommer ikke til å gjøre det i en post-sak.

Anonymkode: db925...cb3

Fordi det er et utleveringssted for post? Vedkommende jeg svarte på kommentaren til la ved en fil som beskrev at utleveringsstjeneste/poststeder gjerne kan oppbevare opptak i opptil 3mnd. Så det er lov å håpe, krysser fingrene for det🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shawtyella
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forlater aldri innleveringsstedet før jeg har fått kvittering eller bekreftelse på sms. Dette må du nok dessverre ta på din egen kappe og være glad for at det ikke var en gjenstand med høyere verdi.

Pleier ikke dette jeg heller, men det var på vei til jobb om morgenen så man kan ikke stå der i en evighet. Når man får beskjed om at den skal komme på melding, og den ikke kommer, og man spør igjen og den da heller ikke kommer. Så ber dem deg om å vente litt, kan ikke stå der en halvtime. Disse coop extra butikkene skriver ikke lenger ut kvittering, kun sms på slike pakker. Kjip situasjon for man stoler jo på at sms’en skal komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan ta det på sin egen kappe, men skader ikke å prøve å kjempe seg frem til en løsning heller. Jeg er ikke lat, så jeg gir meg ikke før de absolutt nekter. Truer du med anmeldelse vil de uansett vurdere å erstatte noe, enten det er postnord eller coop. Uansett om det ikke går noen vei, så er det ikke noe de gidder å ha hengende over seg. De har sjeldent lyst på så mye styr for en liten pakke, da gir de deg gjerne heller erstatning. Har erfaring med slikt fra andre venninner, da har det løst seg fordi firmaene ikke orker styr. Jeg er 100% sikker på at den er stjålet av en arbeider, firmaer gir gjerne en løsning på slike anklager. Så ja jeg er ikke lei meg for summen, men for meg er det en prinsippsak. Når en arbeider er ny der, så skal vedkommende læres opp godt nok til å ikke slurve med å sende sms eller gi kvittering. Aldri vært borti at de ikke spør eller sender sms, dette skjer alltid. Og jeg har send og hentet ut mye pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du sette i gang med helthjem/postnords prosedyre for erstatning av pakker som er blitt borte, det er det eneste rådet du kan få noe ut av her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, The Kitten said:

Jeg tror ikke TS vil ha din type hjelp uansett ;)

Anonymkode: fcc68...0a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
The Kitten skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke ufyselig mot mennesker som ønsker å hjelpe. Noen er direkte nedlatende og har en tragisk måte å skrive til mennesker på. Snakk med respekt, så får du respekt. Blir for dumt at de som garantert er godt voksne her, skal snakke på en slik nedlatende måte til en 18 år gammel jente. Blir for dumt, nå var ikke den forrige kommentaren nædvendigvis rettet mot deg, den var bare skrevet sammen med det andre. Så om du ikke var nedlatende eller småfrekk så var den ikke rettet mot deg. Beklager om du trodde annerledes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (47 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvilke rutiner denne butikken har, men SENEST etter 3 mnd betyr akkurat det. At dette er siste frist. Likevel er det ikke noe i veien for at butikken i normaltilfeller overskriver/sletter opptaket etter 1-7 dager. 

I tillegg så er det ikke hvem som helst som kan få tilgang til å se opptakene. Det må vel så vidt jeg vet en politianmeldelse til, og så kan politiet komme og be om å få se. 
(Mulig butikksjefen selv kan se på opptaket. Men en vilkårlig kunde har ikke lov.) 
Det er altså noe som heter personvernregler, og de er ganske strenge på dette med overvåking. 

Anonymkode: 56da2...ea2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå vet ikke jeg hvilke rutiner denne butikken har, men SENEST etter 3 mnd betyr akkurat det. At dette er siste frist. Likevel er det ikke noe i veien for at butikken i normaltilfeller overskriver/sletter opptaket etter 1-7 dager. 

I tillegg så er det ikke hvem som helst som kan få tilgang til å se opptakene. Det må vel så vidt jeg vet en politianmeldelse til, og så kan politiet komme og be om å få se. 
(Mulig butikksjefen selv kan se på opptaket. Men en vilkårlig kunde har ikke lov.) 
Det er altså noe som heter personvernregler, og de er ganske strenge på dette med overvåking. 

Anonymkode: 56da2...ea2

Snakket dypere med postnord nå, han skulle gå mer internt med saken, for å finne ut om det er stjeling av enten postnord eller av utleveringsstedet. For det var ikke akseptabelt av dem. De forstod godt situasjonen for jeg fikk i ettertid beskjed fra utleveringsstedet at de ikke alltid skannet inn pakkene til postnord, så det er tydelig at det er slurv ved utleveringsstedet. For de sa ingenting om dette når jeg leverte den, dermed kunne jeg ikke ha fått noen kvittering osv, bare surr hele greia. Men krysser fingrene for erstatning i saken, noe de da var lovende selv uten kvittering. Så til dere som var negative, så er det fortsatt muligheter om du ikke har kvitteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...