AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har innsett at jeg sannsynligvis aldri får egne barn, og siden jeg har relativt god økonomi har tanken om å spare til mine fire tantebarn begynt å slå rot hos meg. Den umiddelbare tanken er å spare månedlig i fond, for så å kunne hjelpe dem når de en dag skal inn på boligmarkedet. Men - eldste er 14 år, og yngste er 3 år. Det sier seg selv at yngste vil sitte igjen med en mye større gave fra meg med tiden enn eldstemann, men er det noe jeg behøver å tenke særlig over egentlig? Jeg ønsker jo ikke at eldstemann skal oppleve det som urettferdig, men jeg vet ikke om jeg undervurderer ham sånn sett. Jeg regner med at jeg ikke er førstemann som tenker gjennom denne problemstillingen, er det noen kloke hoder som har noen innspill? Anonymkode: 3ccae...ea0
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Jeg sparer et høyere månedlig beløp til den eldste. Regnet ut hvor mye jeg måtte spare for å oppnå samme sum til begge til 18-årsdagen, så det skiller et par hundrelapper i måneden. Med fondssparing er det jo litt vanskeligere å regne ut nøyaktig, men kanskje du må gjøre noen justeringer underveis. Anonymkode: 8a4bf...3e6
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har ett felles sparefond til barna, tenker å bruke det til lappen og egenkapital. Alle tre vil få tilbud om lappen og planen er også at alle tre får lik Inflasjonsjustert (Det er mange år mellom de to eldste og yngste) egenkapital når de har klart å spare seg en god sum selv. Jeg har kommet frem til at det er det enkleste og mest rettferdige. Tar regnestykket når eldste har skal kjøpe seg noe eget. Anonymkode: acd89...2ee
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Det er da bare å spare likt? Det kan jo hende at eldstemann ønsker å kjøpe seg bolig når h*n er 32, og treåringen når h*n er 21 = likt, dette kan du jo ikke finregne på på forhånd. Jeg ville spart en sum i ett fond, og delt det på fire den dagen førstemann (ikke nødvendigvis eldstemann) skal ha, og gitt de andre tre nøyaktig det samme når de trenger det, eventuelt litt inflasjonsjustert hvis det går flere år i mellom. Anonymkode: e2802...9da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå