Gå til innhold

Når pappaen begynner i pappaperm -klistremerkebaby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er fire mnd og allerede nå begynner jeg å bekymre meg til pappaen skal i pappaperm.. Mini er avhengig av puppen for å sovne (ja, jeg vet det er feil) på dagtid og natt hvert fall 90% av de gangene han skal sove. Han våkner hver time om natten og han må ha puppen for å sovne igjen, prøver jeg med å bare bysse, synge etc, så våkner han helt og det tar hvert fall 1-1.5 t før han sovner igjen. Han tar ikke smokk.. 

På dagtid så får jeg mini noen ganger til å sovne i sele, uten pupp, men det skal mye til. Ellers så vil mini sove på meg eller være på meg hele veien.

På kvelden når pappaen er hjemme fra jobb, så klarer ikke pappaen å få mini til å sovne, blir myyye hyling og grining. Mini blir også fort urolig og vil helst være på meg. Mini drikker litt av flaske, men ikke er helt måltid hvis pappaen prøver. Virker som om mini ikke finner roen med han😔

Hvordan få til å få en grei overgang til jeg begynner i jobb igjen? Jeg gruer meg skikkelig. Vil også helst at pappaen kan ta mini på natt når jeg jobber, så jeg ikke blir heelt utkjørt, siden mini våkner hver time.. Hjelp! Noen som kan komme med gode tips eller har vært i en lignende situasjon? 

Anonymkode: 59367...625

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når skal du begynne å jobbe igjen? Husk at det er helt normalt at en baby på 4 måneder har behov for sin primæromsorgsperson 24/7. Det er rett og slett ikke naturlig for en baby å skilles fra mor så tidlig (ei heller ved 7,5 (?) måned når mors permisjon er ferdig, for den saks skyld 🙄🤦‍♀️

Det er i grunn ikke stort annet å gjøre enn å la det stå til, med mindre man har råd til ulønnet permisjon etter den betalte permisjonen. Også får vi huske å stemme på partiet som vil omgjøre permisjonsfordelingen ved neste valg (er dog usikker på hvilket parti det er, foruten KrF)

Anonymkode: 65d1c...3c6

• Liker 6
Skrevet

Første bud er å avvenne han å bli ammet i søvn. Det er ikke så rart at barn blir våken når man bysser dem heller. Har du hørt om trøstetrappa? Dere bør begynne å bruke den, og holde ut noen netter med lite søvn så går det seg nok til.

https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/trostetrappa

Anonymkode: 19a5b...61c

• Liker 3
Skrevet

Veldig mye skjer de neste mnd.  Jeg begynte å jobbe igjen ved 7,5 mnd og babyen min var som din rundt 4 mnd. Men det skjedde MASSE i mnd frem til permisjon. Bedre døgnrytme, sov på eget rom, begynte med fast føde osv. Så ikke stress :) 

Anonymkode: 6c2db...854

• Liker 5
Skrevet

Et barn som ammes er ofte sultent, siden morsmelk er lett fordøyelig. Barnet vil derfor søke puppen ofte og være misfornøyd hvis hn ikke får pupp ofte. Dette endrer seg som regel når hn begynner med fast føde og du enten ikke ammer eller ammer lite.

Anonymkode: 94c02...934

• Liker 3
Skrevet

Dersom dette ikke går over av seg selv har du to valg: 1. Bli hjemme ulønnet 2. Tvinge klisteret av klistremerket. Dessverre er det slik i landet her, der man på alle områder går imot biologi og natur.

Anonymkode: 8c6b2...78e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Første bud er å avvenne han å bli ammet i søvn. Det er ikke så rart at barn blir våken når man bysser dem heller. Har du hørt om trøstetrappa? Dere bør begynne å bruke den, og holde ut noen netter med lite søvn så går det seg nok til.

https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/trostetrappa

Takk for tips, skal sjekke ut!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Et barn som ammes er ofte sultent, siden morsmelk er lett fordøyelig. Barnet vil derfor søke puppen ofte og være misfornøyd hvis hn ikke får pupp ofte. Dette endrer seg som regel når hn begynner med fast føde og du enten ikke ammer eller ammer lite.

Anonymkode: 94c02...934

Krysser fingrene for det! Er bare så vanskelig å se for seg at ting kan endres på så kort tid som tre mnd. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Veldig mye skjer de neste mnd.  Jeg begynte å jobbe igjen ved 7,5 mnd og babyen min var som din rundt 4 mnd. Men det skjedde MASSE i mnd frem til permisjon. Bedre døgnrytme, sov på eget rom, begynte med fast føde osv. Så ikke stress :) 

Anonymkode: 6c2db...854

Vanskelig å se for seg nå... Men krysser fingrene! TS

Skrevet

3 måneder er laaang tid med tanke på utvikling i denne alderen. Min baby på 6 måneder var umulig for selv meg som mor å legge for inntil 3 uker siden. Nå ammer jeg han litt og deretter sovner han selv etter litt pludring. (Har plutselig fått egentid på kveldstid nå, istedet for hvileløs vandring med hysterisk gråtende baby i bæresele...)Og jeg har valgt å ikke stresse eller tvinge gjennom forandring. Baby har selv tatt dette skrittet.

Anonymkode: 5b758...12d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Krysser fingrene for det! Er bare så vanskelig å se for seg at ting kan endres på så kort tid som tre mnd. TS

Om du starter å innføre fast føde nå (om han har fylt 4 mnd vel og merke) så vil nok mye skje på 3 mnd ved at han kan få mer og mer fast føde (du vet sikkert at du skal begynne veldig smått og så øke mengden etterhvert), og om han da spiser en porsjon grøt til kvelds om 3 mnd vil han være mye mindre sulten om kvelden og natta og derfor ikke ha like stort behov for amming om natta. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dersom dette ikke går over av seg selv har du to valg: 1. Bli hjemme ulønnet 2. Tvinge klisteret av klistremerket. Dessverre er det slik i landet her, der man på alle områder går imot biologi og natur.

Det er ikke mange andre land som har mer lønnet permisjon enn Norge. Synes ikke vi har så mye å klage over.

Anonymkode: b8933...eab

• Liker 15
Skrevet

Er mye man kan forberede, og ofte går det bedre når mor er ute av hus.

Selv hadde jeg ikke muligheten til å gi pupp som løsning på «alt» pga ammeproblemer, så da var barnet vant til å trilles (ville ikke sove inne) osv. 

Skjer mye fra 7-8 mnd, men ikke om du aldri venner av med pupp for «alt». 

Anonymkode: 99885...59d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke mange andre land som har mer lønnet permisjon enn Norge. Synes ikke vi har så mye å klage over.

Har ikke sagt noe om andre land. Hvordan andre land gjør det betyr ikke at det er optimalt her i «verdens beste land».

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Greit nok, men da bør de kanskje legge litt til rette for mødre som velger å være hjemme litt lenger med babyene. Enten mindre konsekvenser i arbeidslivet, eller kontantstøtte fra 7 mnd frem til to år. 

Anonymkode: 2624a...7a1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om du starter å innføre fast føde nå (om han har fylt 4 mnd vel og merke) så vil nok mye skje på 3 mnd ved at han kan få mer og mer fast føde (du vet sikkert at du skal begynne veldig smått og så øke mengden etterhvert), og om han da spiser en porsjon grøt til kvelds om 3 mnd vil han være mye mindre sulten om kvelden og natta og derfor ikke ha like stort behov for amming om natta. 

Ikke hør på dette. 

Det optimale for baby er kun mm frem til 6 mnd. 

Å sovne til puppen er heelt greit! Like greit som å sovne med smokken(av en eller annen grunn syns folk dette er OK, mens puppen er fyfy). 

Anonymkode: a00d5...a54

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke hør på dette. 

Det optimale for baby er kun mm frem til 6 mnd. 

Å sovne til puppen er heelt greit! Like greit som å sovne med smokken(av en eller annen grunn syns folk dette er OK, mens puppen er fyfy). 

Anonymkode: a00d5...a54

Å sovne til pupp er helt unødvendig. Det anbefales fast føde, kun ammeforkjempere som ikke ser klart, som mener babyer kun skal ha morsmelk 🤦‍♀️

Anonymkode: 95277...a9f

• Liker 7
Skrevet

Babyen har skjønt innen den tid at pappa ikke har pupp. Her busser far ofte vår baby i søvn, jeg bruker puppen 😊 

Ikke bekymre deg så mye, men jobb mot en fin overgang. 

Jobber du turnus? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har ikke sagt noe om andre land. Hvordan andre land gjør det betyr ikke at det er optimalt her i «verdens beste land».

Vi er ikke verdens beste land lenger. 

Og alt dette tullet om at far eller medmor for dens sak skyld ikke er en like naturlig omsorgsperson, er tilbakevist av forskning. 

Anonymkode: acd17...b4c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men tenk på hvor mye babyen din har forandret seg fra fødsel til nå!! 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...