AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Vi har prøvd å få barn i 2 år nå, noe som vi begge virkelig ønsker. Etter å ha prøvd i 1 år snakket jeg med samboer ang å skjekke oss om alt var i orden. Dette var han veldig posetiv til, og jeg gikk til legen og fikk henvisning til kvinneklinikken. Da det gikk opp for han at å skjekke oss gikk ut på at han måtte ta en sæd kvalitettest ble han nesten hysterisk. Han absolutt nektet, og ba meg skjekke meg først så kunne han gjøre det etterpå. Jeg gikk til legen og fant ut at alt var i orden.. Det var i april, og vi er enda ikke blitt gravide. Jeg forstår at det sitter veldig langt inne for han å ta denne testen. Han sier at han takler ikke tanken på å ringe legen han har hatt hele livet og be om hjelp. Og det å måtte runke i en kopp på et sykerom gjør han stresset og han tror ikke han kan klare det. (han bruker veldig lang tid på å komme til vanlig) han føler seg mindre som en mann, og sliter med hele greia. Og er livredd resultatet. Men han ønsker virkelig barn så sterkt, og blir veldig lei seg hvergang jeg får mensen.. Er det noen som har gode råd på hvordan jeg kan overtale han til å ta denne testen? Han er helt for kunstig befruktning og hjelp, men vi kan ikke få hjelp før han gjør dette.. Jeg føler at jeg har prøvd alt.. Sagt jeg kan sponse privat sykehus og alt mulig for å gjøre det enklere, men han klarer det ikke.. Anonymkode: f271d...4f7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Slapp av det klarer han. Min måtte runke seg på et sykehus dass for at ene barnet skulle bli til. Han får bare ta seg i nakken og bli voksen. Anonymkode: 2242c...c0d 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Hadde blitt ganske forbanna om det var min mann. Det ENESTE han skal gjøre er å levere sæd, og tenk på alt det du skal igjennom. Innser han at det kanskje ikke blir barn på dere hvis dere ikke går den veien? Her ville jeg vært litt streng og satt opp konsekvensene.. Anonymkode: acece...538 13
Amatariel Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Han må i alle fall prøve tenker jeg? Klarer han det ikke der, så klarer han det ikke og det er sikkert råd og tips å få i forbindelse med det da. Men akkurat nå bare tror han at han ikke klarer det. Du kan bestille timen for ham og bli med til klinikken, om han syns det er lettere. Så klarer han nok det han skal inne på sitt rom.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 Han kan runke hjemme i et prøveglass, kjøre til privat klinikk og levere innen 30 minutter. Får svar samme dag. Koster ca. 1500 kr. Anonymkode: 22d20...902 7
SilSil Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Samboeren min kunne ta sædprøven hjemme, fremt at han klarte å levere den innen en time etter utløsning. Man må bare holde koppen varm ved å holde den nært kroppen 🙂
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Han må jo bare skjerpe seg.. har du forklart for ham hva din undersøkelse innebar? Med innvendig ultralyd og hele greia? Hvordan mener han at det er bedre/mindre flaut enn det han skal gjøre? Om det er lettere for ham så gå til en privat klinikk så han ikke må snakke med fastlegen sin. Mange private klinikker lar deg også runke hjemme og levere sæden hos dem, det må bare gjøres innen x minutter og den må holdes varm. Det er jo ikke noe kult men det er jo sånn man bare må gjøre, samme som andre helsegreier man ikke liker men gjør, som å ta sprøyter osv. Anonymkode: 54f4e...832 8
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 Greiaer at 2 år begynner å bli en stund. Og det er fullstendig meningsløst å gå videre med behandling og tiltak som går på din kropp dersom det ligger et uoppdaget problem hos han. Det finnes en hjemmetest man kan kjøpe på apoteket. Hadde det vært enklere for han? Hvis den gir en pekepinn på at noe er galt så "må" han jo gå videre med det. Anonymkode: b5bfb...4ea
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 Hvordan tror han kunstig befruktning fungerer? Da må han også runke i en kopp og levere fra seg, men temmelig ekstremt tidspress. Et vennepar opplevde dette. Hun hadde gått gjennom hormonkjøret og egguttak og han skulle runke i en kopp. Han klarte ikke. Hele prosessen forgjeves. De ga opp og satset på adopsjon, men det gikk heller ikke igjennom. De skilte seg da de var 49, vet ikke hvordan det går nå. Anonymkode: bbc50...656 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #10 Skrevet 19. januar 2021 Mener han at dere skal bruke sæddonor under denne kunstige befruktningen, eller? Uansett om han har frisk sperm eller ikke? De vil jo ikke kunne befruktet et eneste egg uten sperm. Her må du jo bare bestemme deg for hva som er viktigst for deg, å få biologiske barn eller å beholde mannen din? Det ser ikke ut til at du kan få begge deler og det bør du fortelle ham. Han gir deg jo indirekte et ultimatum og det er jævlig usjarmerende. Anonymkode: 42469...89a 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 19. januar 2021 #11 Skrevet 19. januar 2021 Hadde blitt sjukt irritert..... Der skal du gå gravid og føde, i tillegg til smertefulle uttak og masse bivirkninger grunnet medisiner - og i tillegg løpe forhøyet risiko for blant annet kreft, og så vil han ikke avgi sædprøve i en føkkings kopp? Det er sånn ca meldingen jeg hadde gitt med klar beskjed om at det blir enten den koppen, eller at klinikken gjør uttaket. Det stemmer ikke at «hele prosessen er forgjeves» om mannen ikke får det til, de henter det bare ut med en nål. Det må jo vi gjøre hver gang det er uttak, og det er tusen ganger mindre vondt enn fødsel - så suck it up.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #12 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan tror han kunstig befruktning fungerer? Da må han også runke i en kopp og levere fra seg, men temmelig ekstremt tidspress. Et vennepar opplevde dette. Hun hadde gått gjennom hormonkjøret og egguttak og han skulle runke i en kopp. Han klarte ikke. Hele prosessen forgjeves. De ga opp og satset på adopsjon, men det gikk heller ikke igjennom. De skilte seg da de var 49, vet ikke hvordan det går nå. Anonymkode: bbc50...656 Det er så trist når folk venter til de er i slutten av 30 årene med å prøve å få barn. Halvparten av kvinner i 40 årene er allerede sterile i den alderen. Mine bekjente venninner som giftet seg da de var 42, 43 og 46 er fremdeles barnløse etter flere års ekteskap. Ikke alle er så heldige at de er fruktbare til de er 45. Anonymkode: 3def1...202
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #13 Skrevet 19. januar 2021 Fnuggolina skrev (6 minutter siden): Det stemmer ikke at «hele prosessen er forgjeves» om mannen ikke får det til, de henter det bare ut med en nål. De kan hente ut med en nål, men ikke alltid det er tid og kapasitet til det hvis det ikke er planlagt fremgangsmåte på forhånd. Anonymkode: bbc50...656
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #14 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er så trist når folk venter til de er i slutten av 30 årene med å prøve å få barn. Halvparten av kvinner i 40 årene er allerede sterile i den alderen. Mine bekjente venninner som giftet seg da de var 42, 43 og 46 er fremdeles barnløse etter flere års ekteskap. Ikke alle er så heldige at de er fruktbare til de er 45. Anonymkode: 3def1...202 Disse begynte faktisk da de var 31. Anonymkode: bbc50...656 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #15 Skrevet 19. januar 2021 Også menns fruktabrhet avtar noe med alderen og det er mye vanskeligere å få barn med eldre kvinner på samme alder om de er 40+ Anonymkode: 3def1...202
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #16 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Disse begynte faktisk da de var 31. Anonymkode: bbc50...656 Da er det mannen som er ufruktbar Anonymkode: 3def1...202
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #17 Skrevet 19. januar 2021 Spør din kjære om han har sett Exit på NrkTv og hvis ja, hva han syntes om serien. Anonymkode: 88cfb...ae2 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 19. januar 2021 #18 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De kan hente ut med en nål, men ikke alltid det er tid og kapasitet til det hvis det ikke er planlagt fremgangsmåte på forhånd. Anonymkode: bbc50...656 Da bruker man nok ikke opp det gjeldende forsøket, vil jeg tro. Nå gikk vi privat da, men dette var noe de bare gjorde om mannfolka ikke klarte det. Det kan jo tenkes at mannen nektet å ta det ut med nål 🤷♀️
norw Skrevet 19. januar 2021 #19 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hadde blitt ganske forbanna om det var min mann. Det ENESTE han skal gjøre er å levere sæd, og tenk på alt det du skal igjennom. Innser han at det kanskje ikke blir barn på dere hvis dere ikke går den veien? Her ville jeg vært litt streng og satt opp konsekvensene.. Anonymkode: acece...538 ?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #20 Skrevet 19. januar 2021 Folk er forskjellige, altså. I prøveperiode ÉN - da jeg fikk en negativ test fordi jeg testa for tidlig - var typen min klar til å ta sædtest umiddelbart. Han var sikker på at spermen hans var ubrukelig fordi han festa mye i tjueårene. Jeg fikk positiv test neste dag, da, så han slapp unna. Han er mindre opptatt av mandighet enn noen av mine ekser, så kanskje handler det om det? At noen føler at de har så mye å tape på negative resultater at de foretrekker å ikke vite? Anonymkode: 73fc8...873 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå