Gå til innhold

"Livets harde skole"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Antiviruset skrev (47 minutter siden):

Slutt og være så forbannet fordømmende! Livets harde skole går vi alle igjennom på veien gjennom livet om vi har utdannelse eller ikke. Før startet ofte en mann som dekksgutt på en båt! Jobbet seg derfra til matros uten noe formell utdannelse, Jobbet ofte som dette livet ut. Livets harde skole med mange harde tak. Klarte seg de også. Livets harde skole er jo erfaringene vi alle får gjennom livet som vi aldri lærte gjennom utdanningen. Det er faktisk utrolig mye! Selvlærte kunnskaper som har tatt masse tid, erfaring som er dyrekjøpt. Det er livets harde skole som dere som er så veldig godt utdannet ser ned på. Men er dere så mye bedre mennesker selv? Ja mange av dere tror der. Selv har jeg god utdannelse, og klarer bare ikke og se ned på mennesker som ikke har det. Sett så mange som ikke er "boksmarte" men som har klart seg utrolig bra med bare sine to tomme hender og ren praktisk kunnskap de har lært gjennom praktisk arbeid og rent talent.

Nå har flere her skrevet at det er begrepet «livets harde skole» vi ikke synes noe om, og ikke det faktum at man ikke har særlig mye utdanning. Begrepet er nemlig blitt et identitetsmarkør, og det har ingenting med å gjøre at vi mener man må ha utdanning for å være et interessant og bra menneske. 

Anonymkode: 6b2ce...c10

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå har flere her skrevet at det er begrepet «livets harde skole» vi ikke synes noe om, og ikke det faktum at man ikke har særlig mye utdanning. Begrepet er nemlig blitt et identitetsmarkør, og det har ingenting med å gjøre at vi mener man må ha utdanning for å være et interessant og bra menneske. 

Anonymkode: 6b2ce...c10

Hva du ikke synes noe om gir jeg egentlig blaffen i, det er ditt problem. Livets harde skole er noe de fleste må gå igjennom, de kloke innser akkurat det, de andre er uvitende om det og stoler på mastergraden sin. Da er de perfekte! Kan sitte på sin hvite hest og se "meg" det perfekte som skal herske over dere alle. Noe slikt er vel så lite perfekt som det kan få blitt.

Det som har formet meg er livets harde skole, og ikke noe annet. Utdannelsen min blir noe sekundert noe som gav meg et papir og ikke mye mer. Veldig lite av utdannelsen var egentlig relevant, mye av det kunne jeg lært så mye bedre gjennom praktisk erfaring og opplæring. Alt det andre som har formet meg som menneske er faktisk "livets harde skole" som du aldri vil lære i en mastergrad. Fornekte det gjerne, dere er vel for gode for akkurat dette. Det er jo deres fulle rett.

Hvorfor synes man ikke noe om "livets harde skole" som et begrep? Fordi man ofte er ung, og ikke fatter hva erfaring og hard opplevd levd liv faktisk betyr. De må brenne seg selv, og de evner ikke læra av noen som er under deres utdanningsnivå. De vet bedre uansett. Deres fulle rett, la de brenne seg!

Skrevet

Jeg styrer langt unna de som skriver livets harde skole på Tinder. Menn som har jobbet seg opp pleier ikke å skrive livets harde skole i dating profilen sin eller på Facebook. 

Anonymkode: f3824...733

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 16.03):

Folk som skriver livets harde skole er folk som ikke har utdannelse. Har man gått ordentlig skole så skriver man det. 

Anonymkode: 715d7...91d

Ironien her er at mange av dem skriver "livets hare skole". 

Jeg hadde i utgangspunktet ikke kommunisert med noen som skriver at de har gått livets harde skole på en datingside/app. Ikke fordi jeg er en åndssnobb, men fordi veldig mange fra den skolen har radikalt forskjellige meninger, holdninger og verdier enn meg. 

Skrevet

TS her. Han er vel så langt unna match med meg som det er mulig å komme.

Særlig skremt er jeg av sinne/ slåssing, og ikke i fjern fortid. Fyll og "da-kom-politiet"-utsagn er heller ikke etter min smak.

Småkriminell har han også vært, og kompisene er visst heller tvilsomme...

Jaja, da har jeg lært: Kanskje er det dette som er "livets harde skole" for mitt vedkommende...

Anonymkode: 35502...f54

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 11.54):

Er sint på nav og "systemet"(...), sint på broren sin og kona. (...) Har (...) slåss mye i sin levetid. 

(...)

Men ellers, dere, er han en fin fyr. Koselig og grei.

Etter det første du skriver, så lurer jeg på hva det er igjen å være koslig og grei på?

På meg virker det som om han her har slitt litt med å finne seg til rette, og lar frustrasjonen over dette gå ut over omgivelsene i stedet for å gjøre noe med det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...