AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Jeg, i min uvitenhet, tenkte dette var et intetsigende utsagn. Det var ikke det. Møtte en kar, med "livets harde skole"-påtrykk (altså på tinder). Mannen er ca 55 år, og leier leilighet. Er sint på nav og "systemet", har ingen utdannelse, har hoppet fra jobb til jobb, sint på broren sin og kona. Har drukket mye og slåss mye i sin levetid. Lever i ei leilighet der det er hull i golvet flere plasser, fordi at huseier oppdaget kloakklekkasje... Men ellers, dere, er han en fin fyr. Koselig og grei. Men jeg - fisefine jeg - lurer på om vi er match... Tar meg i å tenke på ham dag og natt... Hva ville du gjort i mitt sted? (Innlegget er anonymisert) Anonymkode: 35502...f54
NakenPanda Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 "livets harde skole" er kode for rus/kriminalitet/fengselsopphold og langttids arbeidsledighet/naving grunnet dette. 26
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Hold deg langt unna. Han er sint på alle, og før eller siden kommer han til å bli sint på deg også. Anonymkode: 24afa...16c 23
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Ville avvist han lett Anonymkode: 1785e...ae4 10
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 TS her: Sikkert lurt å avvise, ja, når han er så sint på alt og alle... Anonymkode: 35502...f54 6
Oppland Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 (endret) Kutt han ut. Du blir nok ikke spart for sinnet hans når det har godt en stund. Hverdagen kommer til dette forholdet også og da er jeg redd du får merke sinnet hans. Endret 19. januar 2021 av Oppland Rettet ordfeil 7
exictence Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 Hvorfor vurderer du ham i det hele tatt? 11
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 NakenPanda skrev (19 minutter siden): "livets harde skole" er kode for rus/kriminalitet/fengselsopphold og langttids arbeidsledighet/naving grunnet dette. Det trenger det ikke å være. Det kan også være folk som har jobbet seg opp fra "gulvet" i en bedrift til å ende som ledere gjennom den "harde" veien. Folk som har hatt et dårlig utgangspunkt, og som likevel har kommet greit ut fra det. Livets harde skole er ikke synonymt med kriminalitet og Naving. Tvert imot faktisk. Det finnes forresten folk med utdannelse også på kriminalitets- og navingslisten. Anonymkode: 0a2a5...b81 16
Kristin70 Skrevet 19. januar 2021 #10 Skrevet 19. januar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan også være folk som har jobbet seg opp fra "gulvet" i en bedrift til å ende som ledere gjennom den "harde" veien. Folk som har hatt et dårlig utgangspunkt, og som likevel har kommet greit ut fra det. Anonymkode: 0a2a5...b81 Dette var den opprinnelige bruken av begrepet "livets harde skole". I dag er det mange som bruker det på sosiale medier som en identitetsmarkør. Mange er fremmedfientlige, tiltrukket av konspirasjonsteorier, klimaskeptikere og selvfølgelig uten formell utdanning. 20
Fru Uperfekt Skrevet 19. januar 2021 #11 Skrevet 19. januar 2021 NakenPanda skrev (35 minutter siden): "livets harde skole" er kode for rus/kriminalitet/fengselsopphold og langttids arbeidsledighet/naving grunnet dette. Evt at en ikke har formell utdannelse. 4
Oppland Skrevet 19. januar 2021 #12 Skrevet 19. januar 2021 Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden): Evt at en ikke har formell utdannelse. Enig. Ei i min familie sier hun har bare livets harde skole pga.hun har kun grunnskolen. Etter grunnskolen har hun vært i jobb hele tiden, har eget hus og har ikke noe rusproblem. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #13 Skrevet 19. januar 2021 Alle med den uttalelsen på datingapp går rett til venstre her. De trenger ikke å ha noen tøff bakgrunn, men det er noe med holdningen som blir feil for meg. Er livet så hardt? Livet blir i stor grad slik du gjør det til selv. Er du misfornøyd så gjør noe med det. Orker ikke folk som er sur/sint/bitter. Drikker og slåss, krangler med NAV og familien? Imponert over at du klarer å se noe positivt med han TS... Anonymkode: e8911...8f0 9
Iia Skrevet 19. januar 2021 #14 Skrevet 19. januar 2021 Livets harde skole kan være helt ok, tenker jeg. Sinne, slåssing, drikking etc derimot - det hørtes mindre tiltrekkende ut for meg 5
SpeilEggos Skrevet 19. januar 2021 #15 Skrevet 19. januar 2021 NakenPanda skrev (3 timer siden): "livets harde skole" er kode for rus/kriminalitet/fengselsopphold og langttids arbeidsledighet/naving grunnet dette. Dette!!!😅 1
Summeer Skrevet 19. januar 2021 #16 Skrevet 19. januar 2021 Man skriver ikke livets harde skole om bakgrunnen sin bare fordi man mangler utdanning og jobber seg opp. Det er en identitetsmarkør for hvordan man ser på samfunnet og hvordan man mener at man blir behandlet av det. Om noen ikke er enig med meg i det er det helt greit, men da mangler vi en del andre felles referanser, så da ville vi uansett ikke matchet på flere områder 😆 10
Okapi Skrevet 19. januar 2021 #17 Skrevet 19. januar 2021 Etter min erfaring har det sjelden noe med kriminalitet eller rus å gjøre. De fleste som snakker om livets harde skole er folk som har jobbet hele livet, men ikke har noe utdanning, og har lett etter noe å slå i bordet med i samtale med akademikere. Typisk dukker det opp i møte med autoriterer på et eller annet. De som har lært "på gølvet" har Livsvisdom, må vite, de har ikke bare pugget bøker, og skal ikke trenge å finne seg i belæring fra en eller annen Blindern-snobb. Jeg får litt mindreverdighetsvibber av det, og det vitner jo om lite språklig kreativitet. 7
Missy77 Skrevet 19. januar 2021 #18 Skrevet 19. januar 2021 Han hadde vært utelukket idet jeg hadde lest «Livets harde skole». 3
Brunello Skrevet 19. januar 2021 #19 Skrevet 19. januar 2021 Livets harde skole var opprinnelig et begrep om at man har levd et tøft liv men til tross for det fått ok greie på livet. Og erfaring som var grei å ta med seg. Nå er det bare idioter som setter den betegnelsen på seg selv. Og de som gjør det uten å være idiot, følger over hodet ikke med. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #20 Skrevet 19. januar 2021 Kan ofte se sammenhengen mellom "livets harde skole" og ekstrem umoden oppførsel i debatter. De som trenger å flagge det, skjønner ofte ikke selv hva det faktisk betyr. Anonymkode: c29e1...361 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå