Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsgravid her som prøver å lære meg så mye som mulig via bøker, videoer, youtube, blogger, artikler osv. Har sett en del amerikanske videoer og der prater alle om hvor viktig det er å "swaddle" eller "wrap" babyen, altså pakke de tett inn i et teppe så de ikke får beveget på armer og bein. 

Er dette virkelig normalt å gjøre? Jeg spurte mamma, søsteren min og andre kvinner i min familie, men de hadde aldri gjort dette. Kan heller ikke huske å ha lest/sett det på norske fora. Noen her som har erfaring med det eller vet noe mer om det?

Anonymkode: 020cd...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte gjøre det på eldste ei stund. Med en gang han ble lagt ned så gikk armene og beina i ett sett. Vekket seg selv med sprelling, og fikk ikke til å roe seg skikkelig ned. Pakket han inn med teppe til han hadde sovnet før vi løsnet av teppe slik at han kun lå på det.

Anonymkode: 464ee...539

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig i USA, ikke like vanlig her. De fleste jeg kjenner har ikke gjort det, i hvert fall ikke "ordentlig" etter de oppskriftene man kan finne på nett. Vi prøvde det aldri med første barn, men pakket et vanlig teppe eller helseteppe litt godt rundt den yngste noen ganger de første månedene. Altså ikke veldig stramt og etter en oppskrift, men slik at hun ikke veivet så mye mye med armer og bein at det holdt henne våken når hun egentlig var trøtt. 

Anonymkode: 3a667...8d1

Skrevet

Det blir vanligere og vanligere med svøping. Det fåes også kjøpt svøpetepper. Ingen av mine unger likte å bli svøpet, men jeg husker at samtlige svøpte sine babyer på barselgruppa. Ei av disse mødrene mente jeg måtte gjøre noe feil, og fikk prøve selv (vi gjorde det på samme måte, så jeg gjorde det ikke feil), men baby likte det ikke da heller. Så ikke alle unger liker det.

Anonymkode: e5d18...8de

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk et sånt teppe i gave til minstemann for 10 år siden. 
Brukte det vel 2-3 ganger før vi tenkte at det ikke var noen vits i. 

Kan kanskje være verd å prøve hvis baby ikke lar seg roe ned på annen måte, men jeg ville heller lagt litt tid i å lære meg å bruke elastisk sjal. (Som vår baby nærmest bodde i.) 

Anonymkode: c9d66...760

Skrevet

Vi svøpte eldste i starten, for da sovnet han lettere, og sov lengre. Minsten hatet det!

Anonymkode: 1c7ab...88a

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Det gjorde vi. Genialt. Vi brukte et tynt elastisk ullteppe. Babyen roet seg og sov mye bedre.

Skrevet

Svøping er et triks for å pakke inn baby slik at du kan legge det fra deg uten at det føler seg kaldt. Det er jo vant til kroppskontakt med mor, og det er definitivt deg beste, men av og til må man gjøre andre ting, og da er det fint å kunne gjøre dette. Men man trenger ikke egne tepper. Det holder med dyna eller det man har. Babyer får refleks når de legges fra seg eller løftes opp, dette er helt normalt, men med svøping så får de ikke dette, og føler seg trygge 🙂

Anonymkode: ff343...69b

• Liker 1
Skrevet

Så hyggelig med mange gode svar, tusen takk :) Da ble jeg litt klokere! Verdt å prøve da kanskje, for å se om baby liker det.

Anonymkode: 020cd...3f5

Skrevet

Vi svøpte begge våre fra fødsel til rundt 4 måneder fra termin. Første var prematur og ble svøpt av sykepleierne på Nyfødt intensiv med god effekt, og vi fortsatte når vi kom hjem. Andre var ikke prematur, men siden vi hadde god erfaring fra første prøvde vi, og hadde god effekt også der. 

Anonymkode: cde7c...15c

Skrevet

Her er det vanlig (bor i Danmark), har jeg inntrykk av. Jeg fikk det aldri til. Men det fungerte veldig godt for mange i mødregruppen jeg går i (gikk i, corona lukket nå).

Skrevet

Vi fikk i et desperat øyeblikk tak i en "love to dream swaddle suit", og plutselig gikk babyen fra å sove maks 40 minutter av gangen til å sove 3 timer i slengen om natta. Revolusjonerte spebarnstida vår! Han brukte det hver natt fra 7 uker til ca 3,5mnd. Da snudde han seg rundt på magen og da er det ikke anbefalt å bruke det lenger. Skal sies at det var en grusom periode da vi måtte slutte med det, men ettersom det sammenfalt med tida for 4 month sleep regression er det ikke sikkert at jeg hadde hatt mindre poser under øynene i den tida uansett 😂

Anonymkode: 58215...cd4

Skrevet

Det var vel vanligere her i «gamle dager» 

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte det til yngstemann i noen måneder. Flere i termingruppa brukte det også. Om det er tilfeldig vet jeg ikke, men hun sov veldig mye bedre enn det eldste barnet mitt! Hadde aldri et problem med at hun våknet når jeg la henne sovende ned i senga.

Anbefaler woombie svøpepose - enkel og grei måte å svøpe på! 

Anonymkode: c13ab...bc7

Skrevet

Min ble reivet fast med bandasjer rundt en treplanke da han var 6 måneder! Skulle ta mr på sykehuset, og han MÅTTE sove.

Jeg hadde aldri trodd det skulle fungere,  men jammen sovnet han fort😊. Har ikke prøvd det siden da, han var jo litt i eldste laget.

Anonymkode: 0ed6e...fc9

Skrevet

Vi har svøpt begge våte i 4-5 måneder. De elsket  det. Begge var «veivere».  

Anonymkode: 4d398...bc3

Skrevet

Da babyen min var nyfødt pleide han å veive med armene og vekke seg selv. Vi svøpte derfor de to første ukene, men så ble han for sterk.

Etterhvert forsvant behovet. Veivingen ble så svak at det holdt å pakke dyna godt rund skuldrene om dagen. Om natten begynte han å ligge på siden inntil meg, så da veivet han ikke.

Neste gang skal jeg skaffe et større teppe.

Anonymkode: 65c6f...d48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...