AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Kan noen være så snill hjelpe med meg budskap og innhold i denne sangen/diktet? Har problemer med å forstå enkelte ord og uttrykk, er ikke etnisk norsk. Markert det jeg ikke forstår helt. tar i mot all tips❤️ Sang av Frida Ånnevik: Så var jeg bare søtten år Med kort rett klipp blant utslått hår Og kjærlighetens rare spill Var kun for dem som hørte til Kanskje ble de rett fram snytt Ung og gift og gammelt nytt Jeg så langt fram og spilte sta Men så var jeg bare søtten, da For der i speilet på kommoden Sto hu som ville knekke koden Jeg fikk aldri lapp i smug Eller, det var én, men det var jug Men like fullt, en Skybert-venn Det er da noe, det vet den Som aldri mer skal bli søtten år igjen ei som var av arvegods Med ord som kunne slå til blods For som man reder ligger man Det er slike som skal ta seg fram Sjøl sitter a fint i det nå Med en som hun kan leve på Og skjebne som kan spås i grut Et liv som varer livet ut Send en tanke ut til dem som vant De som ble, de som ble valgt De tapte i det lange løp Som haren imot den som krøp Men bygdedyr på høylys dag Kan sprekke når du står ved lag Om du overgår Den du var som søtten år Til de av oss med stille savn Etter en hvem som helst En som var sann Sjelden ble vel mitt navn nevnt Sist valgt og for alltid brent Det kjennes lenge sida nå Sjøl dagdrømmer kan gå i stå Og gjør vondt verre til godt ment For de av oss som blomstra sent Vi lar oss rive med i høyt, høyt spill Later som det later til Holder vi oss sjøl for narr Ser tydelig andres sår og arr Når jeg hvisker til min Skybert-venn Er jeg like unnselig som den Aldri om jeg skal bli søtten år igjen Så var jeg bare søtten år Med kort rett klipp blant utslått hår Jeg så langt fram og spilte sta Men så var jeg bare søtten, da Source: Musixmatch Anonymkode: a4870...f6b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan noen være så snill hjelpe med meg budskap og innhold i denne sangen/diktet? Har problemer med å forstå enkelte ord og uttrykk, er ikke etnisk norsk. Markert det jeg ikke forstår helt. tar i mot all tips❤️ Sang av Frida Ånnevik: Så var jeg bare søtten år Med kort rett klipp blant utslått hår Og kjærlighetens rare spill Var kun for dem som hørte til Kanskje ble de rett fram snytt Ung og gift og gammelt nytt Jeg så langt fram og spilte sta Men så var jeg bare søtten, da For der i speilet på kommoden Sto hu som ville knekke koden Jeg fikk aldri lapp i smug Eller, det var én, men det var jug Men like fullt, en Skybert-venn Det er da noe, det vet den Som aldri mer skal bli søtten år igjen ei som var av arvegods Med ord som kunne slå til blods For som man reder ligger man Det er slike som skal ta seg fram Sjøl sitter a fint i det nå Med en som hun kan leve på Og skjebne som kan spås i grut Et liv som varer livet ut Send en tanke ut til dem som vant De som ble, de som ble valgt De tapte i det lange løp Som haren imot den som krøp Men bygdedyr på høylys dag Kan sprekke når du står ved lag Om du overgår Den du var som søtten år Til de av oss med stille savn Etter en hvem som helst En som var sann Sjelden ble vel mitt navn nevnt Sist valgt og for alltid brent Det kjennes lenge sida nå Sjøl dagdrømmer kan gå i stå Og gjør vondt verre til godt ment For de av oss som blomstra sent Vi lar oss rive med i høyt, høyt spill Later som det later til Holder vi oss sjøl for narr Ser tydelig andres sår og arr Når jeg hvisker til min Skybert-venn Er jeg like unnselig som den Aldri om jeg skal bli søtten år igjen Så var jeg bare søtten år Med kort rett klipp blant utslått hår Jeg så langt fram og spilte sta Men så var jeg bare søtten, da Source: Musixmatch Anonymkode: a4870...f6b "Med ord som kunne slå til blods " - harde og brutale ord, som sårer deg. "Som haren imot den som krøp Men bygdedyr på høylys dag Kan sprekke når du står ved lag" - du vinner kampen til slutt hvis du ikke viker unna, men går imot. Diktet handler om en som var utenfor, som ikke passet inn, og som ble utsatt for mye ubehagelig på grunn av det. Men hun fortsatte på sin vei, og fikk det bra til slutt, mens de som hadde sin storhetstid som 17-åringer tapte i det lange løp. Anonymkode: c16b0...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): "Med ord som kunne slå til blods " - harde og brutale ord, som sårer deg. "Som haren imot den som krøp Men bygdedyr på høylys dag Kan sprekke når du står ved lag" - du vinner kampen til slutt hvis du ikke viker unna, men går imot. Diktet handler om en som var utenfor, som ikke passet inn, og som ble utsatt for mye ubehagelig på grunn av det. Men hun fortsatte på sin vei, og fikk det bra til slutt, mens de som hadde sin storhetstid som 17-åringer tapte i det lange løp. Anonymkode: c16b0...d2f Tusen tusen takk❤️ Anonymkode: a4870...f6b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Husk å få med at det er en gjendiktning av sangen "At Seventeen" av Janis Ian. Kilde: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/frida-annevik-er-ute-med-etterlengtet-singel?publisherId=17243491&releaseId=17859333 Anonymkode: ed830...de2 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen tusen takk❤️ Anonymkode: a4870...f6b Bare hyggelig. Men et lite tips til. Det vil hjelpe deg om du deler opp teksten, og ser på hvert "vers" for seg før du setter sammen. Eksempel: Så var jeg bare søtten år Med kort rett klipp blant utslått hår Og kjærlighetens rare spill Var kun for dem som hørte til (Jeg var 17 år, skilte meg ut, og ingen var interesserte i meg) Kanskje ble de rett fram snytt Ung og gift og gammelt nytt Jeg så langt fram og spilte sta Men så var jeg bare søtten, da (Jeg sa til meg selv at det var bedre å se litt fremover, og vente med kjæreste og giftemål, for de som etablerte seg tidlig hadde det sikkert ikke så bra i lengden) Osv... Da ser du sammenhengen bedre Anonymkode: c16b0...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som haren imot den som krøp Fabelen om haren og skilpadda. Anonymkode: 4beaa...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De som ble, de som ble valgt De tapte i det lange løp Som haren imot den som krøp Men bygdedyr på høylys dag Kan sprekke når du står ved lag Om du overgår Den du var som søtten år Dette må vel være essensen i diktet. Diktet starter utrolig fint, men så drar det seg ut i en rekke uoriginale ordspråk mot slutten. Kan være oversettelsen/oversetteren som gjør det. Anonymkode: 2b9ed...f07 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette må vel være essensen i diktet. Anonymkode: 2b9ed...f07 Jeg er enig i det (som du sikkert ser i første svaret). Send en tanke ut til dem som vant De som ble, de som ble valgt De tapte i det lange løp Som haren imot den som krøp Men bygdedyr på høylys dag Kan sprekke når du står ved lag Om du overgår Den du var som søtten år Temaet er "late bloomers", og da er det jeg har uthevet det essensielle. Anonymkode: c16b0...d2f
minister-mio Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 Om å være ung og føle på å være utenfor
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Tusen takk alle sammen❤️ Anonymkode: a4870...f6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå