Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

lurte på, er det noen avv dere her som har erfaring med å buke proteinpulver?

merker dere større framgang ?

hvordan tar dere dette (morgenen, før/etter treningkvelds etc)?

så lurte jeg på de av dere som trener ganske mye, har dere menstruasjon?

Kan ikke se for meg at noen av dise fitnessdamene har det jeg, men what do i know.

Selv har jeg ikke hatt det på over et år, (163 cm, 46 kg) men prøver virkelig å legge på meg. Men på en sunn måte, ikke bare ved å helle innpå med brus, burgere etc.

men er litt redd for å gjøre vondt verre med treningen,siden målet mitt vil være mer muskler :-\

noen som har tips for hvordan gå opp i vekt på en bedre måte?

håper noen kan ta seg tid å svare på dette, hadde jeg satt veldig pris på ::smile::

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Først én ting: hvis du ikke har hatt mensen på ett år, burde du virkelig sjekke det ut hos en lege. Grunnene kan være sammensatte, men vekta di er i underkant av det anbefalte, og dette kan føre til hormonforstyrrelser, som kan resultere i at du blir benskjør hvis det ikke blir gjort noe med.

For å få framgang av treningen, nytter det ikke bare med proteinpulver. Du må få i deg et balansert kosthold der du får i deg nok av alle næringsstoffer. Hvile og nok søvn er også viktig. Uten vil du ikke merke noen framgang, og det høres nesten ut som om det er der du er.

Hvis du vil opp i vekt, kunne du kanskje vurdere en gainer? Det er også et pulvertilskudd, men inneholder karbohydrater i tillegg til proteiner, og er beregnet til bruk hvis man vil opp i vekt på en sunn måte. Ellers kan du legge til sunne fettsorter i kostholdet ditt (får du i deg nok fett overhodet?); omega-fettsyrer, fett fra nøtter og fet fisk er bra.

Det høres ut som om du kunne hatt godt av en gjennomgang av kostholdet ditt og treningsrutinene dine i samråd med en personlig trener. Ut fra det du skriver, virker det på meg som om du balanserer på grensen av hva som er sunt og ikke, spesielt pga det du skriver om manglende menstruasjon, som er et tegn på at noe er galt i kroppen.

Endret av Elphaba
Skrevet

Takker så mye for svar:)

Har vært på mange undersøkelser etc, og ja..pappaen min er lege så han er klar over tilstanden.

Har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelser eller noe slikt, men har kanksje vært litt vel opptatt av å spise det som defineres som 'sunt'

Men får i meg masse fett og slikt, og spiser nøtter til den store gullmedalje..det eneste jeg holder meg unna er brus, godteri, sjokolade (det jeg klarer).

men ja, nei...får prøve med en form for gainer da tenker jeg:)

personlige trenere er de også næringsfysiologer?

Men ang trening, så lurer jeg fremdeles på hvordan effekt andre jenter får av proteinpulvertilskudd, og om dere som trener mye (og fitness) om hvordan menstrasjonsyklusen deres er.

hmm...

Hilsen Cyndi

Skrevet

Jeg har i perioder trent mye, også styrke, og har tatt proteinpulver. Men jeg synes effekten er bedre hvis jeg skjerper meg på matfronten (kan nok spise litt lite regelmessig hvis jeg ikke tar meg selv i nakken), og ikke minst, hvis jeg passer på å få nok hvile. Det siste året har jeg vært bevisst på styrketreningen, og har også passet på å få nok hvile, og har merket mye større framgang på styrkefronten enn tidligere, da jeg ofte trente 6 ganger pr uke.

Jeg er ca 167 høy, og veier rundt 53 kilo, men har vært nede i 48 i en periode der jeg hadde for mye mentalt stress. Ikke engang da mistet jeg mensen, men jeg har hele tida gått på p-piller.

Skrevet

Jeg ville anbafale deg å lese litt på sidene til iform.no Det står mye om kosthold og trening. De har også et veldig bra forum + liker til hjemmesider med godt utvalg av proteiner og kosttilskudd..

Hvis du har lyst til å legge på deg må du spise mer enn du forbrenner. Du kan like gjerne gjøre det med sunn mat som usunn.. Kanskje det vil lønne seg å få en oversikt over energiinntaket ditt? De sier at å ligge ca 500 kcal over forbruket ditt er bra og gir en jevn og ikke for rask vektøkning. ;)

Er du ute etter bra proteiner, er det forresten billigere med tunfisk.. ;)

Skrevet

Nøtter har ca like mye proteiner som tunfisk (litt over 25g/100 g), men i tillegg inneholder de 50-60% sunt fett.

Gjest treningsveileder
Skrevet

Hei.

Jeg jobber på treningssenter og vil anbefale deg å snakke med en PT (Personlig Trener).

Han/Hun har god utdanning i trening og kosthold. En PT kan hjelpe deg å sette opp et treningsprogram kombinert med riktig kosthold. Det vil være viktig for deg å trene på rett måte samtidig som du får rett kosthold for å få virkningen du ønsker.

Proteiner har de også kunnskap om. Proteiner kan du bruke som mellommåltider og rett etter trening!

PT er kanskje ikke den rimeligste måten å få hjelp på, men med PT får du veldig god oppfølging! PT setter opp treningsprogram, dere blir enige om oppfølging, en time med PT betyr at PT er der for KUN deg gjennom din trenigsøkt og ingen andre på sentret, hjelper deg med kosthold og lærer deg om proteiner, gir deg "hjemmelekser" med trening osv. Du får det du trenger av oppfølging, og ikke vær redd for å spørre om ting, slikt lærer du av!

PT er også fint for da får du hjelp til trening, hjelp til kosthold og et sted å trene og alltid noen å spørre på ett sted.

Og når du trener uten PT er vi treningsveiledere tilstede for å hjelpe! Så er du ikke medlem på noe senter er en god start å dra et sted å få en prøvetime, så ser du om du liker det.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...