Gå til innhold

Krise om man betaler klarna regning 11 dager for sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har allerede utsatt den en gang , men denne mnd er veldig vanskelig økonomisk. 

betalingsfrist er 1 februar og jeg får lønn og vil helst betale den 12. 😕

Vil jeg få inkasso på dette?

Anonymkode: 28562...01f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inkasso får du ikke, men du må regne med et purregebyr. 

Anonymkode: 88d02...ff7

Skrevet

Du vil betale den for sent er ikke kreditorene sitt problem. Har du ikke råd til det du kjøper, må du faktisk la være å kjøpe det. 

Kan tenkes at du får purring, ja. 

Anonymkode: 90ac6...07f

• Liker 5
Skrevet

Du er klar over at du kan kontakte dem og spør om 11 dagers utsettelse ikke sant ?

Uansett så kommer vel ikke purring før etter 14 dager.

Anonymkode: 15463...500

• Liker 1
Skrevet

Neppe, men du kan få et purregebyr.

Jeg har glemt så mange regninger opp igjennom, også hos Klarna før appen deres ble så bra.

De purrer før de sender til inkasso. 

Anonymkode: c9d52...9cc

Skrevet

Inkasso får du ikke. Purregebyr må du regne med.

Anonymkode: 8140d...3b1

Skrevet

Har du såpass dårlig styring på økonomien burde du ikke handle på kreditt. Da du kjøpte varen fikk du en frist på 14 dager. Deretter utsatte du betalingen igjen. Hva tenkte du på når du handlet varen på kreditt? Hva tenkte du da du utsatte den på nytt? Falt det deg ikke inn allerede på kjøpstidspunktet at denne varen FAKTISK skal BETALES for? Du får et purregebyr/forsinkelsesgebyr. Om fristen er 01.02 vil du nok få en purring/betalingsoppfordring med varsel om inkasso etter noen få dager, ofte med 14 dagers frist. Men du får ingen god score hos Klarna. De lagrer deg i systemet sitt. 

Du burde skaffe deg en bufferkonto, eller lære deg å justere forbruket etter inntekten. Man kan ikke bare handle på kreditt uten å ha penger til å betale regninga innen forfall.

Anonymkode: ba3f7...38b

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig ikke 

Anonymkode: ea484...f5c

Skrevet

Du kan sende mail og høre om du kan få utsette den enda en gang, jeg har gjort det én gang før da det var problemer i banken og pengene ikke ble utbetalt da de skulle. De var veldig forståelsesfulle. Ellers får du nok purregebyr.

Du burde også vurdere å slutte å handle på kreditt om du ikke har god styring over økonomien.. Jeg holder på å spare i en bufferkonto og kommer ikke til å bruke klarna igjen før jeg er sikker på at jeg har penger liggende om det skulle bli noe tull med utbetalingen igjen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har du såpass dårlig styring på økonomien burde du ikke handle på kreditt. Da du kjøpte varen fikk du en frist på 14 dager. Deretter utsatte du betalingen igjen. Hva tenkte du på når du handlet varen på kreditt? Hva tenkte du da du utsatte den på nytt? Falt det deg ikke inn allerede på kjøpstidspunktet at denne varen FAKTISK skal BETALES for? Du får et purregebyr/forsinkelsesgebyr. Om fristen er 01.02 vil du nok få en purring/betalingsoppfordring med varsel om inkasso etter noen få dager, ofte med 14 dagers frist. Men du får ingen god score hos Klarna. De lagrer deg i systemet sitt. 

Du burde skaffe deg en bufferkonto, eller lære deg å justere forbruket etter inntekten. Man kan ikke bare handle på kreditt uten å ha penger til å betale regninga innen forfall.

Anonymkode: ba3f7...38b

Slapp. Av - jeg har vanligvis god styring på økonomi, og har det forsåvidt nå også. Er ikke en veldig høy regning men hadde hjulpet å utsette den. Derfor spør jeg dette enkle spm. 

Deilig å moralisere litt - skjønner det - men det var ikke det jeg spurte om , og det kan godt tenkes at du er i samme situasjon en gang, eller er du helt plettfri , evt med en svart/hvitt tankegang der ene siden er perfekt til en hver tid , alltid bufferkonto etc, og andre siden er «luksusfellen-tilstand». Latterlig å være så lite nyansert ! 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Slapp. Av - jeg har vanligvis god styring på økonomi, og har det forsåvidt nå også. Er ikke en veldig høy regning men hadde hjulpet å utsette den. Derfor spør jeg dette enkle spm. 

Deilig å moralisere litt - skjønner det - men det var ikke det jeg spurte om , og det kan godt tenkes at du er i samme situasjon en gang, eller er du helt plettfri , evt med en svart/hvitt tankegang der ene siden er perfekt til en hver tid , alltid bufferkonto etc, og andre siden er «luksusfellen-tilstand». Latterlig å være så lite nyansert ! 

TS, du bør bare ignorere slike moralister. 

• Liker 3
Skrevet

Kontakt klarna og forklar situasjonen, dem syns sikkert det er greit at du betaler den 12, men regn med purregebyr i tillegg.

Anonymkode: 38897...23a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den som har god styring på økonomien trenger faktisk aldri utsette regninger. Man kjøper rett og slett ikke ting man ikke allerede har penger til og er derfor ikke avhengig av at en fremtidig innbetaling skal komme inn for å få betalt.

Anonymkode: ff8fd...dfa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Den som har god styring på økonomien trenger faktisk aldri utsette regninger. Man kjøper rett og slett ikke ting man ikke allerede har penger til og er derfor ikke avhengig av at en fremtidig innbetaling skal komme inn for å få betalt.

Man kan jo glemme regningen! Det kan hende med absolutt alle. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så om man utsetter en regning 1 gang i løpe av 50 år så har man ikke styring på økonomien ?

Anonymkode: 15463...500

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er ingen krise å utsette en faktura i 10-14 dager. Du må kanskje regne med purregebyr og renter på det utestående beløpet, Klarna krever jo renter på fakturaer som har utestående beløp (mange delbetaler i avdrag).

Du får ikke inkasso på under to uker. Slapp av. Men som sagt; gebyr og renter. Tror purregebyret er halvert nå, forresten.

"Purregebyret kan maksimalt være på 1/10 av inkassosatsen. Denne fastsettes hvert år i Forskrift til inkassoloven. Pr. 01.10.2020 er maksimalt purregebyr 35 kr."

Skrevet

Hei, det går fint. Som mange sier: du kan få purregebyr. Men det går ikke til inkasso. Jeg har gjort dette ved noen anledninger og det har løst seg fint. Du kan også ringe de å forklare, men du er ikke nødt. 😊 

Anonymkode: 9a2a6...2fb

• Liker 1
Skrevet

Klarna lever av at folk ikke betaler regningene sine i tide, det er hele forretningsideen deres. Dette er det minste problemet i verden. Ber man om utsettelse tillegges renter. Ber man ikke om utsettelse tillegges renter og purregebyr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

TS, du bør bare ignorere slike moralister. 

Ja jeg vet det. 

Men kunne nesten levende se for meg denne moralisten som engasjerte seg så veldig bak skjermen så Bare måtte.

Ellers takk for gode svar. Tror jeg bare kontakter Klarna jeg; visste ikke at det var en mulighet.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Godt du aldri har opplevd noe uforutsett. 

To dødsfall på kort tid + permisjon fra jobben og nedgang i lønn, da hente det faktisk meg og, at jeg glemt en regning. Det har da ingenting med økonomisk uansvarlighet å gjøre. 

Anonymkode: da2ba...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...