AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Jeg er gravid i uke 5 og det er åpenbart at det ikke er noe vellykket svangerskap. Nå begynner jeg å bli bekymret for om jeg er gravid utenfor livmoren. Jeg har blødd i over en uke og hcg-nivået er kjempelavt og stiger alt for sakte. Føler også at det stikker litt på høyre side av magen, men det er ikke direkte vondt. Jeg har spurt legen min og han sier jeg bare må vente til det eventuelt gjør kjempevondt. Stemmer det? Synes det er så ekkelt å vente på å kanskje bli akutt syk og ikke vite hva som skjer med kroppen min. 😟 Anonymkode: 5d69f...380
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Ta en tidlig ultralyd om noen dager? 😊 Anonymkode: 66ca5...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Gå til privat gynekolog, ta ultralyd, problem løst. Anonymkode: e2cc0...9b7 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå til privat gynekolog, ta ultralyd, problem løst. Anonymkode: e2cc0...9b7 Men er det noen som tilbyr ultralyd så tidlig? De stedene jeg har sett på tilbyr bare fra uke 6 og jeg er som sagt i uke 5. Anonymkode: 5d69f...380
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 Jeg ville ringt til privat gynekolog. Det kan være at uke 5 er for tidlig for å kunne se noe, men når du når uke 6 så skal det være mulig hvis det har utviklet seg normalt (og hvis hcg fortsetter å stige sakte men uten at de ser noe, så er jo det også en indikasjon på mulig exu). Du må i alle fall passe på hvis du får økende smerter og komme deg til en lege asap. Men start med privat gynekolog. Håper det ikke er exu! Krysser fingrene for deg! Anonymkode: a69ae...11e 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har to ex.u bak meg. Det ene lignet litt på ditt, med blødning og svak stigning av hcg. Jeg trodde det var en sponanabort, og det var ikke før jeg hadde blødd noen uker at jeg gikk til legen. Det gikk enda noen uker før det ble kjempevondt og akutt (uke 9/10). Det andre var normalt helt til jeg fikk smerter (rundt uke 9/10). Det jeg mener å fortelle med dette, er at du har litt tid på deg til å se an dette, til det er mulig å se noe på UL (uke 6/7). Om det er ex.u. og det blir akutt, vil du få store smerter og du vil neppe være i tvil om at noe er galt. Anonymkode: 27d20...798 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Ring gyn.kontoret og spør. Ville ikke ventet mange ukene, nei. Anonymkode: f4014...124 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 Takk for alle svar! 😊 Har bestilt time for ultralyd om noen dager. Da vil jeg være 6 uker på vei, så håper at det er mulig å se noe da. Det er betryggende å høre at jeg sannsynligvis har litt tid på meg også. Anonymkode: 5d69f...380
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for alle svar! 😊 Har bestilt time for ultralyd om noen dager. Da vil jeg være 6 uker på vei, så håper at det er mulig å se noe da. Det er betryggende å høre at jeg sannsynligvis har litt tid på meg også. Anonymkode: 5d69f...380 Det viktige er jo å finne ut om det er på riktig sted, og noe bør det være mulig å se på det tidspunktet Håper det går bra! Anonymkode: f4014...124 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #10 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har hatt en exu. I påfølgende svangerskap ble jeg henvis til ul i uke 6-7 for å sjekke om det da lå på rett sted. Altså var det ikke mulig å se noe på ul tidligere. Følg med på hcg stigningen. Kontakt lege hvis smerten øker. Så tar du ultalyd når du kommer deg til uke 6. Håper du slipper unna en exu. Anonymkode: 5682f...35a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #11 Skrevet 19. januar 2021 Hei, Jeg hadde en exu før jul. Da spottet jeg litt helt fra fire dager etter at jeg testet positivt og til jeg begynte å blø friskt fire dager senere. Jeg dro på legevakten pga smerter. Hcg var over 2000, men de så ingenting i livmoren på ultralyd. Er gravid på nytt nå og mistenker at det samme har skjedd, men nå har jeg lav hCG og stigning helt i nedre sjiktet av normalen. Spottet litt, men det har avtatt. Alternativet er at det har vært en sen eggløsning, kan det være tilfellet hos deg også? Bestill deg en privat UL og spør gynekologen når det er best å få dette sjekket. Jeg kommer ikke til å vente noe lengre enn uke 6 selv. Anonymkode: b7c0a...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #12 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har vært gravid utenfor livmoren. For min del begynte smertene før positiv test, men de kom og gikk litt (men tiltok). I uke 6 var det så vondt at jeg ikke klarte å røre meg omtrent. Da hadde jeg også begynt å blø litt. Måtte bli kjørt til legen, for jeg var ikke i stand til å kjøre selv. Legen sa at "smerter og blødning er normalt i begynnelsen av svangerskapet, smertene nok bare ligamentsmerter", men hun skulle sende meg til UL "for sikkerhets skyld, men det var nok ikke nødvendig". Kom inn til UL på sykehuset, og fikk beskjed om at jeg måtte opereres samme dag. Egglederen var på vei til å sprekke. Hadde jeg ikke blitt operert kunne jeg i verste fall dødd. Hvis du mistenker graviditet utenfor livmoren, så sjekk det opp. Anonymkode: d5d7a...c56 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #13 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, Jeg hadde en exu før jul. Da spottet jeg litt helt fra fire dager etter at jeg testet positivt og til jeg begynte å blø friskt fire dager senere. Jeg dro på legevakten pga smerter. Hcg var over 2000, men de så ingenting i livmoren på ultralyd. Er gravid på nytt nå og mistenker at det samme har skjedd, men nå har jeg lav hCG og stigning helt i nedre sjiktet av normalen. Spottet litt, men det har avtatt. Alternativet er at det har vært en sen eggløsning, kan det være tilfellet hos deg også? Bestill deg en privat UL og spør gynekologen når det er best å få dette sjekket. Jeg kommer ikke til å vente noe lengre enn uke 6 selv. Anonymkode: b7c0a...d8a Jeg reiste bort i jula, så er helt sikker på hvilket samleie det var. Så hvis eggløsningen var forsinket kan det ikke være snakk om mange dager. Anonymkode: 5d69f...380
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 Jeg mistenkte graviditet utenfor livmoren ettersom begge eggledere er pottetett og bestilte time til privat ultralyd i uke 5. Hos meg var det mulig å se fostersekken i livmoren, så var ikke gravid utenfor livmoren. Ring og bestill time for å undersøke. Anonymkode: 0bf25...7ab
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 Vil ikke skremme, men jeg ville ha kontaktet legevakt/fastlege på nytt. Ved mistanke om exu skal det tas på alvor. Jeg var ikke mer enn 6-7 uker på vei når det kunne gått ordentlig ille. Hadde ikke spesielt vondt, men småblødning i ca 2 uker og det jeg trodde var forsinket mens. Hadde tatt test like før jeg begynte å blø som var negativ. Ble lagt inn på sykehus med massiv blødning i buken og hasteoperert bare timer etter at jeg var hos fastlege med mistanken om exu. Anonymkode: 8be6e...e46
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 Oppdatering: jeg var på ultralyd i dag og gynekologen så ingenting, hverken inni eller utenfor livmoren. Det var fint å høre at jeg ikke er i akutt livsfare, men blir litt irritert på kroppen min som ikke bare kan avslutte det her så jeg kan prøve på nytt. 😖 Anonymkode: 5d69f...380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå