Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har blitt satt igang grunnet svangerskapsdiabetes? Jeg er andregangs-fødende, og har sykehusangst. Går på insulin. Har fått høre at det kan ta dager før fødselen starter, har man da store smerter konstant? Hvordan gikk selve fødselen? Er 37+4 og baby er allerede estimert til 4kg. Er redd for skader nedentil. Og så lurer jeg på hvor lenge babyen din måtte observeres grunnet blodsukkeret, før dere eventuelt kunne dra på barselhotell/barsel.

Takk for svar ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Igangsatt 38+2. Tok 16 timer fra igangsetting til baby var ute. 15 minutter med pressing. Baby var 3,4 kg. Andregangs. 

Hadde epidural som ble satt før vannet skulle tas. Mer vondt enn første fødsel som også var igangsatt, men det var fordi jeg hadde dårligere effekt av epiduralen denne gangen.  Revnet litt, mest sannsynlig for babyen kom ut med hånden ved siden av ansiktet, men har ikke hatt noe smerter av dette i etterkant.

La på vanlig barselavdeling hele oppholdet (3 netter). Ikke barselhotell på mitt sykehus. Eneste ekstra observasjon av baby var blodsukkermålinger. Skulle egentlig dra hjem etter to dager, men baby var litt slapp den dagen så ble en ekstra natt.

Anonymkode: 0258e...7f3

Skrevet

Jeg ble igangsatt 40+0, insulinkrevende SD. Barn nr 2. Barnet var estimert til 4 kg ved termin (lå jevnt på 4 målinger), kom ut 3,3 kg. Så feilmargin er ganske stor. Spesielt på babyer over 3 kg. 

Ble lagt inn 9.30. Fikk klyster (etter eget ønske, var forstoppet) og satt epidural.  Forrige fødsel gikk fort, 4 timer fra ingen åpning til barnet var ute. Derfor fikk jeg epidural før de tok vannet. 

Jeg var heldigvis moden med 3 cm åpning (hadde jeg hatt under 2 cm måtte jeg satt ballong først).

Kl 12.30 tok de vannet. Riene kom ganske kjapt etter 20 min. Tok seg opp jevnt og trutt. Epiduralen ble skrudd opp etterhvert som riene ble vonde. Kl 16 hadde jeg 5 cm åpning, men kunne tøyes til 7-8 cm. 16.30 tok riene seg opp, kl 17 hadde jeg 9 cm og jeg fikk lov å presse forsiktig. Først kl 16.30 begynte riene å gjøre vondt (før var det egentlig bare kraftige menssmerter).

Kl 18 var ungen ute. En nydelig liten gutt på 3.3 kg. 

Babyen fikk målt blodsukker en times tid etter fødsel. Deretter hver 3 time. Barnet skal måles hver 3 time frem til de har fått 3 gode blodsukkermålinger på rad. Vi var heldig. De første 3 var fine, så vi slapp mange målinger. 

Mitt blodsukker måtte måles ca hver 3 time under fødsel (gjorde det selv) og fastende 2 dager etter fødsel. 

Under fødsel fikk jeg intravenøst, sukkerdrypp tror jeg det var. 

På Haukeland er det ikke barselhotell, så kan ikke svare på det. 

Babyen fikk mme hver 3 time første døgnet. 5-20 ml. For å hindre blodsukkerfall. Med mindre du har klart å pumpe morsmelk før fødsel er dette eneste alternativet. 

Anonymkode: bf863...261

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...