Gå til innhold

Førstegangsprøver ​❣️​

jentafralandet

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest gjennom en god del av dagbøkene her inne (de er overraskende avhengighetsskapende) så tenker jeg det kanskje er på tide å lage sin egen.

Jeg er fyller snart 26 og samboeren min fyller snart 30 og vi har vært sammen i fire år nå. Vi er fremdeles veeeldig tidlig i prøvefasen, men jeg er allerede forvirret, haha! Det er jo mange her inne som har gått gjennom mye og som har veldig god kontroll på alt av eggløsninger, lutealfase og sykluser. Jeg har ikke kommet meg lenger enn å ha slutta på p-piller og går vel egentlig og venter på mensen som ikke har kommet etter endt p-pillebruk. I følge Flo-appen så er jeg nå 18 dager forsinka, men siste mensen jeg hadde var jo i forbindelse med slutt på prevensjon så det tar vel litt tid før syklusen er tilbake.

Jeg har jo faktisk gått på prevensjon i over 10 år, så det er litt av en oppgave å bli kjent med kroppen "på nytt", for den er ganske uforutsigbar. Jeg har flere kvelder lagt meg med bind fordi jeg er sikker på at mensen skal komme, men nei 😅

Jeg har eggløsningstester liggende som jeg fikk av en venninne som nylig har blitt gravid, men hadde ikke tenkt å begynne med testingen før jeg hadde fått første mens. Men hvem prøver jeg egentlig å lure, jeg tok jo en eggløsningstest jeg og den var negativ. Altså så hvit som det går så jeg tenkte ikke mer over det. På fredag hadde jeg en del murringer og tenkte at mensen var på vei, men den kom fortsatt ikke. På lørdag testet jeg med EL-test og det var en svak strek der. Ikke så svak at jeg måtte myse for å se den, den var tydelig der, men ikke like strek eller sterkere enn kontrolltesten. Jeg testet igjen senere på kvelden og da var den blenda igjen. Kan jeg ha hatt eggløsning før fredag og bare fått meg med slutten på den med testen, eller er dette helt tilfeldig og vanlig å få svake streker uten at det er noe? 🤯

Uansett velkommen til min dagbok, og skravla gåååår 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen 😊 Blir hyggelig å følge deg!

Jeg hadde noen rare sykluser etter å ha sluttet på p-pillene. Både korte og lange 🙈 Kan ta en stund før alt funker som det skal, er normalt at det tar opptil 6mnder.

Svake streker er normalt, det vil variere gjennom hele syklusen, så anbefaler ikke å tolke dem utover tydelige positive tester/negative. Noen oppleve at de blir sterkere dagene opp mot eggløsning. Men for å vite om man har en slik utvikling så må man ha testet noen mnder og ha et godt sammenlikningsgrunnlag. 

Anbefaler å ta bilde av testen og merke dato + tidspunkt, eventuelt bruke en app til det. Selv bruker jeg premom 😊 Kan hende flo gjør det samme..? 🤔

Håper syklusen din stabiliserer seg raskt!

Edit: er selv relativ fersk på fronten, men dette er slik jeg har forstått det fra googling/henge på forumet 😊

Endret av Atticmess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og gratulerer med dagbok! :smilyblomst:

Jeg er vel det man kan kalle en gammel traver, da jeg har vært på prøveforum tilsammen i flere år, første gang for 12 år siden, så begynner jo å bli en stund nå. Tilsammen har jeg 3 barn og 4 aborter, så har en del erfaringer jeg gjerne deler med andre om behov. Så jeg vil gjerne følge deg her inne :klemmer:

Kjempebra at du har sluttet på p-piller, det er virkelig første skritt! Kan riktignok ta litt tid før kroppen stabiliserer seg, men nå er du i alle fall i gang. Dessverre ingen fasitsvar på dette, da noen får EL to uker etter p-pilleslutt og gravid med èn gang. Mens andre bruker noen måneder på å få en normal syklus. Selv tok det 45 dager fra p-pilleslutt hos meg første gangen til jeg fikk mensen. Og den var rar, så til slutt måtte jeg ha medisinhjelp for å få syklusen i gang. Ingen skremsel, bare greit å være obs :)

Jeg anbefaler planen du hadde først - ingen EL-test før du har fått mensen. Negative tester skal ikke tolkes, det vil alltid være to streker på en eggløsningstest fordi du alltid har LH i kroppen, og det svinger som gjør at du vil få en strek som endrer seg. Men om du kunne tenkt deg å bli gravid på første EL, før mensen kommer, så vil jeg heller bare anbefale jevnlig sex. Så heller ta opp EL-testing etter mensen når du vet hvor du er i syklusen.

Masse lykke til :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  

Ja jeg går nå her og venter på mensen da. Og blir stadig forundret over kroppen fordi jeg ikke kjenner den uten prevensjon. I noen dager nå har jeg vært bunnløs, altså jeg spiser hele tiden og blir sulten omtrent med en gang. Plutselig er jeg oppblåst, plutselig har jeg vondt i magen, så stikker det litt i siden her så er det en krampe der 😂 Jeg logger alle symptomer i Flo nå, bare for å se om det er noen mening i det etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God fredag 😋 

Hadde en samtale med en venninne i går som er meeeget aktiv prøver og hun snakket om å kjenne på livmorhalsen for å vite hvor i syklusen man er. Jeg blei litt nysgjerrig på hvor «vanlig» det er for prøvere å undersøke livmorhalsen regelmessig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen som gjør det. Har kommet over det i noen dagbøker i løpet av årene jeg har vært prøver. Men vil ikke si at det er veldig vanlig i alle fall. Selv har jeg ikke gått inn for det, rett og slett fordi jeg syns det er alt for vanskelig. Aner ikke hva jeg kjenner inni der 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jentafralandet skrev (2 timer siden):

God fredag 😋 

Hadde en samtale med en venninne i går som er meeeget aktiv prøver og hun snakket om å kjenne på livmorhalsen for å vite hvor i syklusen man er. Jeg blei litt nysgjerrig på hvor «vanlig» det er for prøvere å undersøke livmorhalsen regelmessig? 

Husker ikke om jeg har gitt lyd fra meg her, men hei hei! 😅

Jeg pleier å kjenne etter når jeg forventer eggløsning nærmer seg, og de siste dagene før mensen skal komme. Den er ganske fast og lukket når jeg ikke har mensen og etter eggløsning. Rett før eggløsning så blir den mykere og etterhvert mer åpen. Plutselig kjennes det som at hele fingen kan "falle inni" dagen før eller samme dag som EL. Frem mot mens pleier den også å mykne litt etter litt og en dag eller to i forveien føles det som den åpner seg noe også 😉

Det er min erfaring rundt månedlig "tappetafsing" gjennom syklusen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter forresten egentlig mensen alt mellom idag og søndag, men tappen er fortsatt veldig fast og lukket. Hååååper på positivt graviditetstest en av dagene nå 🤩🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Niny okei, det var litt oppklarende ja! Har lest litt i dagboka di uten å legge igjen spor, så om det blir positiv test så regner jeg med det blir annonsert der? 😍🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jentafralandet skrev (5 timer siden):

@Niny okei, det var litt oppklarende ja! Har lest litt i dagboka di uten å legge igjen spor, så om det blir positiv test så regner jeg med det blir annonsert der? 😍🤞🏼

Ble jo desverre ikke det 🤷🏻‍♀️

Men angående tappetafsing så kjente jeg i dagtidlig at tappen lå mye lavere i skjeden enn ellers. Den var også myknet endel fra igår og hullet kjentes ikke "knepet" igjen, men mer avslappet på en måte. Ca 7-8 timer senere begynte antydning til spotting 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (17 timer siden):

Ble jo desverre ikke det 🤷🏻‍♀️

Men angående tappetafsing så kjente jeg i dagtidlig at tappen lå mye lavere i skjeden enn ellers. Den var også myknet endel fra igår og hullet kjentes ikke "knepet" igjen, men mer avslappet på en måte. Ca 7-8 timer senere begynte antydning til spotting 😉

Huff så dagboka di nå, det var trist at mensen kom 😞 skulle gjerne tatt den for deg! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg går nå fortsatt og venter på mensen.. Det er liksom ikke noe tegn til den heller, og det er litt frustrerende. De siste dagene har jeg vært litt utmattet om morgenen, noe som jeg ikke pleier å være. Har vært litt uggen på en måte, og slapp/kriblete i armene. Trodde først det var den følelsen jeg pleier å få rett før jeg får feber, men ikke noe feber eller andre tegn til sykdom her 🤔😅

Ellers har jeg prøvd å kjenne litt på tappen, men jeg trooor ikke jeg kommer til å fortsette med det for jeg skjønner egentlig ikke hva jeg driver og kjenner etter 😄 I dag skal jeg reise hjem til samboeren etter to uker på jobb og det gleder jeg meg til 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager har gått nå etter pilleslutt?

Vet det er endel som har testet jevnt med g-test når de har hatt uoversiktlig syklus, for EL vil jo komme før mensen (mest sannsynlig), så kan jo være det har skjedd noe?

Tappetafsing har jeg og prøvd meg på, men klarer ikke å holde det gående x) Tror det er lettere å bli kjent med det når man tafser jevnt og trutt og vet hvor i syklusen man er så man blir kjent med endringene. Leste på nett at man bør tafse på ca samme tidspunkt ettersom den kan "flytte" litt på seg i løpet av dagen og sånt. Men her er jeg helt grønn må jeg innrømme 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atticmess skrev (30 minutter siden):

Hvor mange dager har gått nå etter pilleslutt?

Vet det er endel som har testet jevnt med g-test når de har hatt uoversiktlig syklus, for EL vil jo komme før mensen (mest sannsynlig), så kan jo være det har skjedd noe?

Tappetafsing har jeg og prøvd meg på, men klarer ikke å holde det gående x) Tror det er lettere å bli kjent med det når man tafser jevnt og trutt og vet hvor i syklusen man er så man blir kjent med endringene. Leste på nett at man bør tafse på ca samme tidspunkt ettersom den kan "flytte" litt på seg i løpet av dagen og sånt. Men her er jeg helt grønn må jeg innrømme 🤷‍♀️

Ja lurer på om jeg skal begynne med g-test for å vite med sikkerhet! Jeg slutta 27 november, og har kun hatt en blødning etter det, som vel da blir bortfallsblødning. 
Må vel kanskje være litt konsekvent med den tafsinga ja, men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg ikke til å huske det 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Velkommen som prøver. Har dessverre aldri gått på P-piller eller noen slags prevensjon, så kan ikke så mye om det men som de andre sier, du må gi kroppen tid 😊

Jeg har aldri hørt om å sjekke livmoren for å vite hvor i syklusen jeg er 😅

Gleder meg til å følge deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (14 timer siden):

Hei! Velkommen som prøver. Har dessverre aldri gått på P-piller eller noen slags prevensjon, så kan ikke så mye om det men som de andre sier, du må gi kroppen tid 😊

Jeg har aldri hørt om å sjekke livmoren for å vite hvor i syklusen jeg er 😅

Gleder meg til å følge deg videre!

Hyggelig at du legger igjen spor her! 
Nei det er visst ikke for alle 🙈 undertegnede inkludert. 

Ja det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å gi kroppen tid, men så er jeg jo litt utålmodig også da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babylaging er sykt forvirrende (og tidvis slitsomt)  Håper du får kontroll på syklusen snart, da blir alt litt lettere syns jeg 😊 masse lykke til ❤️ blir spennende å se hvordan det går fremover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke var jeg hos legen for å ta celleprøve, så da blei det flere fluer i en smekk. Spurte litt angående prevensjonsslutt og mensen og alt dette her og han sa det samme som dere at det er bare å vente.

Jeg merker at de siste dagene har jeg hatt kiling i armene som jeg nevnte tidligere. Nesten som urolige bein, bare i armene (åpenbart) og det er utrolig irriterende. I tillegg er jeg småuggen og det kniper i magen innimellom. Så noe skjer jo med denne kroppen! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg dagboken din, men det blir spennende å følge deg!😊 håper du får tilbake mensen snart😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...