Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Tromsø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått jobbtilbud i Bergen og Trømsø, og er selv fra en by sentralt på  Østlandet. Jeg har tidligere vært en del i Bergen, så jeg vet hva det innebærer å bo der. 

Men Tromsø har jeg ikke vært. Hvordan er det å bo der? Og spesielt hvis man ikke er fra Nord-Norge?

Det er jo et annet klima enn jeg er vant til i Oslo-området, men det venner man seg jo til? Blir vel ekstra deilig når våren kommer etter noen måneder med mørke og kulde. 

Natur, hav og fjell ser veldig fint ut, og jeg er glad i friluftsliv. Og nordlendingene jeg har møtt opp gjennom er hyggelige mennesker. 

Foreløpig heller jeg mot Tromsø, men jeg må bestemme meg i løpet av uken.

Setter pris på alle innspill! 

Anonymkode: f7638...996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våren er deilig når den først kommer ja, men husk at den våren kommer rundt 1. Juni. Så kommer sommeren raskt etterpå. Sommer kan være 4 grader og 25 grader, eller en måned med duskregn. Mørketid er noe for seg selv, savner det ikke. Ellers er det som du sier mange trivelige folk og bra kulturliv og flott natur og mange ulike tilbud i Tromsø. Høye boligpriser. 

Mvh. Utflytta nordlending

Anonymkode: 61c5b...be4

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i Tromsø nå på 6 året, er fra østlandet. Jeg har store problemer med å finne meg til rette blandt folk her. Naturen er flott, med fine fjell og fjorder, mørketiden er super og sommeren har sin sjarm når været treffer. Men jeg savner vår, varme sommerkvelder og oppholdsvær i mer enn 2 dager. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Våren er deilig når den først kommer ja, men husk at den våren kommer rundt 1. Juni. Så kommer sommeren raskt etterpå. Sommer kan være 4 grader og 25 grader, eller en måned med duskregn. Mørketid er noe for seg selv, savner det ikke. Ellers er det som du sier mange trivelige folk og bra kulturliv og flott natur og mange ulike tilbud i Tromsø. Høye boligpriser. 

Mvh. Utflytta nordlending

Anonymkode: 61c5b...be4

Ja våren kommer sent ja😅 det blir interessant. 

Skrevet

Flott natur, men vi liker ikke at søringan kommer og tar jobbene og leker verdenmestre her oppe.

Anonymkode: f9f3b...099

Skrevet
Mcdonald skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i Tromsø nå på 6 året, er fra østlandet. Jeg har store problemer med å finne meg til rette blandt folk her. Naturen er flott, med fine fjell og fjorder, mørketiden er super og sommeren har sin sjarm når været treffer. Men jeg savner vår, varme sommerkvelder og oppholdsvær i mer enn 2 dager. 

Takk for svar. Hvordan er det vanskelig å finne seg til rette blant folket? Er det kulturkrasj, eller bare manglende kjemi med akkurat de menneskene du har møtt? 

Fint å høre at du liker naturen og mørketiden. Men jeg ser for meg at jeg også kommer til å savne våren i mars/april, varme sommerkvelder, og oppholdsvær. Selv om vi har jo absolutt hatt kalde og våte somre på Østlandet også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flott natur, men vi liker ikke at søringan kommer og tar jobbene og leker verdenmestre her oppe.

Takk for svar. Føler mange nordlendinger det sånn? Det er jo ikke hyggelig hvis man blir mislikt allerede før man ankommer😅 Jeg leker ikke verdensmester, men søring er jeg da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Takk for svar. Føler mange nordlendinger det sånn? Det er jo ikke hyggelig hvis man blir mislikt allerede før man ankommer😅 Jeg leker ikke verdensmester, men søring er jeg da. 

Tror ikke du skal være redd for akkurat det. Dog, årstidene er mer sommer, høst og vinter. 

Min erfaring med byen er at trivselsnivåer er avhengig av folkene du møter, men det vil jo gjelde uansett hvor du bor. Nå skal det sies at jeg er en person som ikke liker å være mye alene da. Jeg studerte her, og trivdes ikke på studiet i det hele tatt. Det hadde mest med det sosiale å gjøre, ettersom de jeg studerte med holdt seg kun til folkene de ble kjent med første dag... Nå, når jeg er i jobb, trives jeg mye mer, både fordi jeg liker jobben, og fordi de jeg jobber med er fine folk 😊 Har forsåvidt også bytta ut en veldig dårlig eks med en bra kar, så igjen, det har mye med folk å gjøre 😅

Ellers er det mange fine fjell å gå på, sommer som vinter (siste for de som liker ski, vel og merke). Absolutt en fin plass. 

Anonymkode: 3a07a...c57

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fra Østlandet. Jeg bodde i Tromsø i 7 år og mannen min i 10 år i studietiden. Hadde den beste tiden i livet der. Møtte ekstremt mange fantastiske mennesker. Veldig lett å bli kjent syntes jeg. Elsket spesielt alle turmulighetene, barene, restaurantene, cafeene og shoppingmulighetene. Skjedde også utrolig mye i byen hele tiden, alltid en konsert, filmfestival, teater, matfestivaler osv som foregikk. Flyttet sørover igjen etter studiet for å komme nærmere familie. Men det er ikke en dag vi ikke savner Tromsø. Spesielt den friske luften, de fine fargene på himmelen og lyset. Mange tenker kanskje først og fremst på nordlys og midtnattsol. Men fargene på himmelen var ofte så ekstremt fine, både i farger som  lyse blå, grønn, rødt, gul og rosa. 

Anonymkode: f35ef...f5a

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 10.17):

Tror ikke du skal være redd for akkurat det. Dog, årstidene er mer sommer, høst og vinter. 

Min erfaring med byen er at trivselsnivåer er avhengig av folkene du møter, men det vil jo gjelde uansett hvor du bor. Nå skal det sies at jeg er en person som ikke liker å være mye alene da. Jeg studerte her, og trivdes ikke på studiet i det hele tatt. Det hadde mest med det sosiale å gjøre, ettersom de jeg studerte med holdt seg kun til folkene de ble kjent med første dag... Nå, når jeg er i jobb, trives jeg mye mer, både fordi jeg liker jobben, og fordi de jeg jobber med er fine folk 😊 Har forsåvidt også bytta ut en veldig dårlig eks med en bra kar, så igjen, det har mye med folk å gjøre 😅

Ellers er det mange fine fjell å gå på, sommer som vinter (siste for de som liker ski, vel og merke). Absolutt en fin plass. 

Godt å høre at du trives bedre nå! Mennesker man omgås har helt klart mye å si, og det kan man jo ikke forutse på forhånd. Jeg trives dog godt i eget selskap :) 

Jeg må lære meg å like ski! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 10.25):

Jeg er fra Østlandet. Jeg bodde i Tromsø i 7 år og mannen min i 10 år i studietiden. Hadde den beste tiden i livet der. Møtte ekstremt mange fantastiske mennesker. Veldig lett å bli kjent syntes jeg. Elsket spesielt alle turmulighetene, barene, restaurantene, cafeene og shoppingmulighetene. Skjedde også utrolig mye i byen hele tiden, alltid en konsert, filmfestival, teater, matfestivaler osv som foregikk. Flyttet sørover igjen etter studiet for å komme nærmere familie. Men det er ikke en dag vi ikke savner Tromsø. Spesielt den friske luften, de fine fargene på himmelen og lyset. Mange tenker kanskje først og fremst på nordlys og midtnattsol. Men fargene på himmelen var ofte så ekstremt fine, både i farger som  lyse blå, grønn, rødt, gul og rosa. 

Så flott å høre!

Jeg har egentlig bestemt meg for Tromsø :) 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så flott å høre!

Jeg har egentlig bestemt meg for Tromsø :) 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt å høre at du trives bedre nå! Mennesker man omgås har helt klart mye å si, og det kan man jo ikke forutse på forhånd. Jeg trives dog godt i eget selskap :) 

Jeg må lære meg å like ski! 

Spennende! Kan jeg spørre hva du skal jobbe innenfor?

Jeg skulle også lært meg ski, men er litt for feig til så mye mer enn å gå bortover på dem 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 10.25):

Underskriver denne! 

Anonymkode: a78eb...3b6

Skrevet
On 1/19/2021 at 10:17 AM, AnonymBruker said:

Og det gjelder alltid, hver gang du beveger deg bort fra din egen krets. Enten det er ferie, jobb eller et nytt sted.

Anonymkode: ccb52...8e4

• Liker 1
Skrevet

Studerer/ jobber for øyeblikket i Tromsø. Jeg er fra en plass lenger sør i Nord-Norge, som er mer forblåst sånn at snøen ikke legger seg så godt der, så en av de største overgangene ble faktisk mengdene med snø om vinteren. Men ellers er Tromsø en bra plass, syns jeg, med bra uteliv og veldig god tilgang på natur. Boligprisene er høye, men kommer også an på hvor man bor. Nå bor jeg på øya og setter stor pris på lysløypa, ellers er det mange fine fjell og tinder man kan dra på. Lysløypa på toppen av øya gjør at jeg kan komme meg nesten hvor som helst til fots/ski/sykkel i naturen, sånn at jeg føler at jeg ikke er i en by. Elsker at midnattssola varer litt lengre her oppe enn der jeg kommer fra. Er man interessert i natur og har det som hobby er Tromsø bra, for der virker å være et veldig aktivt friluftsmiljø her som ikke bare er forbeholdt studenter.

Anonymkode: 40342...6d0

Skrevet

Jeg bodde i Tromsø i 6 år. Var heldig som hadde allerede familie og nettverk da jeg flyttet dit. Grunnen til at vi flyttet fra Tromsø var fordi det var så DYRT å kjøpe noe større enn vi allerede hadde kjøpt fra før. Bhgprisene var også veldig dyre. Synes generelt at Tromsø var altfor dyrt å bo i. Nå bor vi i en mye mindre by, og det vi betalte for en unge i bhg i Tromsø, betalte vi for to unger dit vi flyttet. Folk generelt er gode folk i Tromsø. Men mye dårlige somrer. Vi flyttet lengere nord for Tromsø og har mye kontakt med familien som er igjen i Tromsø, og vi har alltid bedre vær om sommeren. Mye av nettverket vi hadde der av venner, flyttet i den tiden vi flyttet, nettopp pga at det var så himla dyrt!

Anonymkode: 696ad...b53

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2021 den 9.31):

Teiteste jeg har hørt! Uten trøndere, østlendinger, bergensere osv hadde i hvert fall ikke min arbeidsplass gått rundt, og ganske sikkert ikke landsdelen heller.

Tromsø er for øvrig en flott by med en deilig atmosfære. 

Hilsen senjaværing

Anonymkode: 6d684...bce

• Liker 7
Skrevet

Jeg bor i Tromsø, har bodd her hele livet. Det første du må tenke på er at her har vi i bunn og grunn tre årstider; sommer, høst og vinter. Vinteren er klart lengst. Vi kan få snø så tidlig som oktober, og den kan bli liggende til godt inn i juli. Ikke hvert år, men det kan skje. Mørketiden er også noe man må tenke på, det er mørkt her stort sett hele døgnet fra midten/slutten av november og til sent i januar, første offisielle soldag her er 21. januar. Det er mange som sliter med vinterdepresjon. Noen takler det også helt fint, det er du som vet best for din del. Sommeren er også varierende, noen år er vi heldige og har mye godvær med temperatur opp mot 25-30 grader, men det er mange somre der gjennomsnittstemperaturen ligger på 12-15 grader. Er man vant til at sommer er ensbetydende med godt vær, sol, strand og bading så vil man kanskje få litt sjokk. Men det er jo ikke verre enn å ta seg en sydentur eller tur lengere sør i landet hvis været suger. 

Så er det boligprisene her. De er astronomiske. Vi bor i en tomannsbolig 20-25 min unna sentrum, 100 kvadrat. Det kostet oss 4,3 millioner. En leilighet på Tromsøya kan helt fint koste 3,5-4 millioner. Det er også ganske dyrt å leie her, spesielt om man er enslig og ønsker litt god standard + sentral beliggenhet. Har man bil kan man bo litt unna sentrum til en mer ok pris. Men du vet jo selv hvordan din økonomiske situasjon er, og for alt jeg vet har du bolig klart allerede :) 

Jeg føler selv at vi er et ganske åpent folkeslag her oppe. Tromsø er jo en studentby så vi er vant til at mennesker fra andre deler av Norge flytter hit. Er ikke enig i kommentaren om at vi ikke liker «søringer», det er bare en myte, eller noe vi tuller litt med, med glimt i øyet. Men det kan bli et kultursjokk, opplever selv at spesielt østlendinger ikke alltid forstår humoren vår helt, eller misforstår og synes vi virker sure på grunn av tonefall osv. Vi har en ganske monoton dialekt, som kan virke litt kald. Tenk litt typ Sophie Elise (selv om hun er fra Harstad). Men dette venner du deg nok raskt til! 

Jeg liker godt å bo her, vi har mange gode tilbud her, alt fra shopping, kultur, restauranter/barer, uteliv og ikke minst natur. Er du glad i å være ute, gå på fjellet eller ski så vil du nok trives godt her. Vi har også godt utvalg av butikker til at vi er en «liten» storby, føler ikke vi mangler stort. Gode forbindelser med fly, men du må belage deg på å mellomlande i Oslo nesten uansett hvor du skal, noe som kan øke reiseprisene. Kollektivtilbudet er litt labert, vi har kun buss. Kommer man fra Oslo kan det virke litt håpløst kanskje. Universitetet vårt er stort og bra, og bidrar til mye liv og røre i byen når studentene kommer. 

Alt i alt en fin by og bo i. 

Anonymkode: 34885...cec

• Liker 2
Skrevet

Ts er jente? Som vil flytte til Tromsø??  Veldig uvanlig. Har bodd i Tromsø i ett år nå og 90% av jentene jeg har fått kontakt med på byen har sagt «kjør meg på tjukken og ta meg med sørover». 

Anonymkode: a96f3...7c8

• Liker 1
Skrevet
nordlending skrev (På 20.1.2021 den 11.52):

Spennende! Kan jeg spørre hva du skal jobbe innenfor?

Jeg skulle også lært meg ski, men er litt for feig til så mye mer enn å gå bortover på dem 😅

Innen økonomi. Ønsker ikke å spesifisere mer😊

Jeg har generelt lite erfaring med ski, både bortover og nedover🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...