Gå til innhold

Hjelp en nybegynner med hudpleietutine og solkrem 😁

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er heilt nybegynner når det kjem til hudpleie i alder av 33 😬 men betre er seint en aldri.

jeg har dysleksi og er ikke norsk så vær så snill å sjå forby skrive og ordfeil 😁

Jeg har lest en del om at når man bruker serum og aktive ingredienser er det veldig viktig med solkrem , så her kjem det et veldig dumt spr: jeg bør en plass der sola ikke kjem fram før i februar pluss jeg jobber inne er det da nødvendig ? 🙈 bare seriøse svar takk .

og så lurer jeg på om dette er en bra rutine ? 
morgen : vasker over fjeset med Garnier micellar water https://www.vita.no/garnier/garnier-micellar-cleansing-water

Så følger jeg etter med klairs supple prep Toner .https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/renseprodukter/klairs-supple-prep-factoner180,5007083/?gclid=EAIaIQobChMIpaTa7Lmn7gIVjZKyCh1miAIkEAQYASABEgKKY_D_BwE

bruker så klairs c vitamin serum  https://www.blush.no/product/913370/ansiktspleie/serum-oljer/klairs-freshly-juiced-vitamin-drop?gclid=EAIaIQobChMIg52a_bmn7gIVgUiRBR3EAQexEAQYAyABEgLAcvD_BwE&gclsrc=aw.d

Så bruker jeg klairs ritch moist fuktighetskrem  https://www.blush.no/product/913364/ansiktspleie/dagkrem/klairs-rich-moist-soothing-cream?gclid=EAIaIQobChMI-MX8jLqn7gIV7kiRBR2cWQPaEAQYASABEgL7b_D_BwE&gclsrc=aw.d

avslutter med bb krem som har solfaktor 15 men hvis det er  slik jeg må ha solfaktor uansett er vel 15 for lite pluss det held ikke å kun smøre seg en gang om morgenene , blir for dumt å smøre bb krem på ansiktet flere ganger daglig så jeg er villig til å bytte ut den med solkrem og droppe da bb krem og foundation så hvis dere kan anbefalte meg en god solkrem som er lett og ikke føles klam og fet på huden blir jeg veldig glad 😊 er på budsjett så helst en som koster under 200 kr . 250 kr Max 😁👌🏻

Kveldsrutiner min er heilt lik utenom serumet blir byttet med serumet frå the ordinary niacinamite 10%+zinc 1% Og dropper selfølgelig bb krem. 
https://www.blivakker.no/product/hudpleie/ansikt/3120569/the-ordinary-niacinamide-10-zinc-1-30ml

kjem til bytte ut denne med retinol serum når jeg er tom.

etter jeg begynte med hudpleien føles huden min av og til veldig varm og stram ut spesielt etter kveldsrutinen men leser at få reagerer på denne og det er dette vanlig i startfasen ? Har brukt det serumet i ca 5 uker kjente ingenting de første 3 ukene .  
den rutinen jeg har nå har jeg hatt i 2 uker . Før det var det kun kveldsserumet og dagkrem. 

Endret av Blueberry Muffin
Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Det at huden kjennes varm og stram ut er en helt åpenbart tegn på at du bruker for aktive ingredienser. 

Endel reagerer negativt på C-vitamin, og fortsetter man med for mye aktivt kan man få perioral dermatitt. 

Ikke alle tåler 10% niacimide heller.

Jeg ville kuttet dem en periode, og så innført en av gangen - da ikke hver dag. Skjer det samme igjen tåler du det ikke.

Jeg tenker du har gått for hardt ut, og nå sier huden ifra. 

Toner er ikke nødvendig, den kan du fint droppe. 

Ellers har Skincity godt utvalg av SPF :) 

Jeg bruker nå dagkrem med SPF fra Paulas Choice, og tenker prøve Origins farget dagkrem med SPF 40 til sommeren - da over solkrem og ikke alene. 

Jo, ang mer rimelige spf’ er så er det ikke så godt utvalg - man må gjerne over 200 kr på de fleste/alle merker. 

Retinol tror jeg du fint kan droppe, og heller gå for bha/aha eller mildere eksfoliering.

Så fukt/fett - ikke flere aktive ingredienser. 

Niacimide om du får positiv nytte av det. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (9 minutter siden):

Det at huden kjennes varm og stram ut er en helt åpenbart tegn på at du bruker for aktive ingredienser. 

Endel reagerer negativt på C-vitamin, og fortsetter man med for mye aktivt kan man få perioral dermatitt. 

Ikke alle tåler 10% niacimide heller.

Jeg ville kuttet dem en periode, og så innført en av gangen - da ikke hver dag. Skjer det samme igjen tåler du det ikke.

Jeg tenker du har gått for hardt ut, og nå sier huden ifra. 

Toner er ikke nødvendig, den kan du fint droppe. 

Ellers har Skincity godt utvalg av SPF :) 

Jeg bruker nå dagkrem med SPF fra Paulas Choice, og tenker prøve Origins farget dagkrem med SPF 40 til sommeren - da over solkrem og ikke alene. 

Jo, ang mer rimelige spf’ er så er det ikke så godt utvalg - man må gjerne over 200 kr på de fleste/alle merker. 

Retinol tror jeg du fint kan droppe, og heller gå for bha/aha eller mildere eksfoliering.

Så fukt/fett - ikke flere aktive ingredienser. 

Niacimide om du får positiv nytte av det. 

Tusen talk for utfyllende svar 🙂  kanskje lurt å droppe den 1 først og sjå hvilken jeg reagerer på trur du ? 😊

Skrevet

Pluss blir litt forvirra av dagkremen min , er det nokon aktive ingredienser i den ? Ut frå innholdet ser det ut som den er veldig «ufarlig» vurderte først cerave burde jeg gå for den neste gang ? 🙂

Skrevet
Blueberry Muffin skrev (31 minutter siden):

Pluss blir litt forvirra av dagkremen min , er det nokon aktive ingredienser i den ? Ut frå innholdet ser det ut som den er veldig «ufarlig» vurderte først cerave burde jeg gå for den neste gang ? 🙂

Det er ingen aktive ingredienser i dagkremen din, men den inneholder noe parfyme og eteriske oljer, som kan gi irritasjon ved sensitiv hud. 

• Liker 1
Skrevet
Roci skrev (2 minutter siden):

Det er ingen aktive ingredienser i dagkremen din, men den inneholder noe parfyme og eteriske oljer, som kan gi irritasjon ved sensitiv hud. 

Takk 😊

Skrevet

Jeg tok morgenrutinen min nå og bestemte meg på at i 1 uke dropper jeg allt uten dagkremen og så innføre 1 og 1 ting i gangen til å sjå hva jeg reagerer på . Vasket ansiktet midt med lunket vann og hadde på meg dagkremen 5 min senere kjem den varme stramme følelsen igen 🧐 jeg brukte jo biotherm før den og har inntrykk av at det er mye mere «farlige» stoffer i den jeg brukte før .. da må det altså være rart jeg reagerer på den frå Klairs ? 
sorry jeg er seriøst helt ny har sett mye på YouTube men held på å lære 😊 

brukte den før https://www.blivakker.no/product/3135691/biotherm-blue-therapy-amber-algae-revitalize-day-50ml

Skrevet
Blueberry Muffin skrev (38 minutter siden):

Jeg tok morgenrutinen min nå og bestemte meg på at i 1 uke dropper jeg allt uten dagkremen og så innføre 1 og 1 ting i gangen til å sjå hva jeg reagerer på . Vasket ansiktet midt med lunket vann og hadde på meg dagkremen 5 min senere kjem den varme stramme følelsen igen 🧐 jeg brukte jo biotherm før den og har inntrykk av at det er mye mere «farlige» stoffer i den jeg brukte før .. da må det altså være rart jeg reagerer på den frå Klairs ? 
sorry jeg er seriøst helt ny har sett mye på YouTube men held på å lære 😊 

brukte den før https://www.blivakker.no/product/3135691/biotherm-blue-therapy-amber-algae-revitalize-day-50ml

Man kan reagere på produkter uten at de inneholder "farlige" stoffer. Huden vår er individuell, og det kan være ingredienser eller kombinasjoner av ingredienser som du reagerer på, selv om de foreligger i små mengder. Denne kremen inneholder som sagt en del eteriske oljer som eukalyptus, lavendelolje og diverse sitrusoljer, som er kjent for å kunne gi irritasjon, så det kan jo være innholdet av disse du reagerer på. Biotherm-kremen inneholder ingen slike ingredienser.

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Jeg hadde vurdert å bytte til mildere produkter på fukt/fettdelen - type Cerace, La Roche Posay, eller bare jojobaolje blandet sammen med en av disse om det ikke blir fet nok. 

Jeg gjør det selv.

Så kan du bruke opp de andre produktene på hals/decolette/tørre føtter e.l.

Selv reagerer jeg på mye som har lukt, bortsett fra The Origins Overnight mask. 

Reagerte også litt på Pixi Glow toner (glycolsyre) fordi den hadde parfyme også, mens Paulas Choice uten parfyme går fint.

Jeg kan ikke bruke de produktene du nevner her, får irritert hud av det. 

Selv likte jeg veldig godt Calm serien til Paulas Choice, men The Ordinary sin krem med litt olje er også greit. Eneste er at den virker veldig udrøy, så litt usikker på hva «totalprisen» egentlig blir. 

TO selger 100 ml i utlandet, men den er jo alltid utsolgt :P

Cerave sin feteste får jeg urenheter av, mens de til ansikt ikke er rike nok for min del. Men jeg har tørr/sur/lettirritert hud som helst vil bade i feite kremer. Hadde det ikke vært for at det gir tilstoppede porer hadde jeg bare brukt Locobase i fjeset.

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Roci skrev (9 timer siden):

Man kan reagere på produkter uten at de inneholder "farlige" stoffer. Huden vår er individuell, og det kan være ingredienser eller kombinasjoner av ingredienser som du reagerer på, selv om de foreligger i små mengder. Denne kremen inneholder som sagt en del eteriske oljer som eukalyptus, lavendelolje og diverse sitrusoljer, som er kjent for å kunne gi irritasjon, så det kan jo være innholdet av disse du reagerer på. Biotherm-kremen inneholder ingen slike ingredienser.

Fnuggolina skrev (8 timer siden):

Jeg hadde vurdert å bytte til mildere produkter på fukt/fettdelen - type Cerace, La Roche Posay, eller bare jojobaolje blandet sammen med en av disse om det ikke blir fet nok. 

Jeg gjør det selv.

Så kan du bruke opp de andre produktene på hals/decolette/tørre føtter e.l.

Selv reagerer jeg på mye som har lukt, bortsett fra The Origins Overnight mask. 

Reagerte også litt på Pixi Glow toner (glycolsyre) fordi den hadde parfyme også, mens Paulas Choice uten parfyme går fint.

Jeg kan ikke bruke de produktene du nevner her, får irritert hud av det. 

Selv likte jeg veldig godt Calm serien til Paulas Choice, men The Ordinary sin krem med litt olje er også greit. Eneste er at den virker veldig udrøy, så litt usikker på hva «totalprisen» egentlig blir. 

TO selger 100 ml i utlandet, men den er jo alltid utsolgt :P

Cerave sin feteste får jeg urenheter av, mens de til ansikt ikke er rike nok for min del. Men jeg har tørr/sur/lettirritert hud som helst vil bade i feite kremer. Hadde det ikke vært for at det gir tilstoppede porer hadde jeg bare brukt Locobase i fjeset.

Takk for hjelpen , kjøpte cerave ansiktskrem i dag les den skal være veldig snill håper den er betre synd med den andre ..

er det ingen av produktene du kan bruke ? Jeg tenkte jeg skulle begynne rolig nå kun med dagkrem og så legge in 1 og 1 av de andre produktene i gangen og sjå om jeg får reaksjon igen 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...