IdaSal Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 (endret) Noen som har erfaring med mobbing/erting og fysisk vold på skolen? Vi har et barn på 8 som dessverre opplever å bli utsatt for aggresiv atferd og mobbing av et jevnalderende barn på skolen. Dette foregår i tilstedeværelse av andre barn med kommentering om hudfarge, hårfarge, dialekt, etternavn osv , noe sønnen vår opplever som svært krenkende. Vi har oppmuntret sønnen om å umiddelbart ta det opp med en voksen på skolen, men han opplever at det ikke nytter, da han ikke blir hørt av voksne. Sønnen har forøvrig gode venner ellers på skolen og trives godt. Siste gang tok vi det direkte opp med læreren og fikk beskjed om at de har satt i gang tiltak som åpenbart ikke fungerer. Jeg skriver dette fordi jeg synes både sønnen vår og andre i hans alder fortjener en skolehverdag som er trygg både fysisk og psykisk og en skole hvor barna gleder seg til å gå. Vi er veldig redde for at han en dag kommer hjem med bare ett friskt øye hvor det andre er punktert av dette barnet. Det hjelper da ikke om han eller hans foreldre sier unnskyld og beklager for det som har skjedd. Sønnen vår er også blitt psykisk turturert for han har mange ganger sagt at han heller vil dø enn å gå på skole og omgås med vedkommende. Mitt spørsmål er om det finnes noe system i Norge for å håndtere slike barn. Eller er det slik at alle skal lide og bli skadet fysisk og psykisk pga et barn som har atferdsproblemer? Vi trenger tips til tiltak som kan fungere for å få slutt på dette. Noen som har gode råd? Endret 19. januar 2021 av IdaSal
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Du tar kontakt med barnets kontaktlærer OG rektor, og sier ifra at nå har dette foregått lenge og det hjelper ikke at barnet ditt sier ifra til de ansatte, så nå skal dere ha en 9A-sak (paragraf 9A i opplæringsloven omhandler fysisk og psykisk godt skolemiljø for elevene, og kalles også «mobbeparagrafen»). Da plikter skolen å opprette en formell sak, i løpet av 1-2 dager, som du får tilgang til å se gangen i på nett, med detaljerte referater fra møter, tiltak, evalueringer av tiltak, og skolen skal ha oppfølgingsmøter med barnet og foresatte HELT TIL PROBLEMET ER LØST. Dere kan (dessverre) ikke få fjernet elever som har uakseptabel atferd, men dere kan stå hardt på at skolen SKAL sikre DERES BARN et godt psykososialt miljø og en trygg skolehverdag. Anonymkode: cf058...6f5 3
Gidavmeg Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 Dersom tiltakene ikke fungerer skal det settes inn nye tiltak, helt til de finner tiltak som fungerer. Dette skal du få skriftelig i en aktivitetsplan. Tiltak og evaluering av dem. Fungerer ikke det kontakter du fylkesmannen. 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du tar kontakt med barnets kontaktlærer OG rektor, og sier ifra at nå har dette foregått lenge og det hjelper ikke at barnet ditt sier ifra til de ansatte, så nå skal dere ha en 9A-sak (paragraf 9A i opplæringsloven omhandler fysisk og psykisk godt skolemiljø for elevene, og kalles også «mobbeparagrafen»). Da plikter skolen å opprette en formell sak, i løpet av 1-2 dager, som du får tilgang til å se gangen i på nett, med detaljerte referater fra møter, tiltak, evalueringer av tiltak, og skolen skal ha oppfølgingsmøter med barnet og foresatte HELT TIL PROBLEMET ER LØST. Dere kan (dessverre) ikke få fjernet elever som har uakseptabel atferd, men dere kan stå hardt på at skolen SKAL sikre DERES BARN et godt psykososialt miljø og en trygg skolehverdag. Anonymkode: cf058...6f5 Enig i dette. Rektor skal informeres og det skal oprettes en 9A-sak. De har da et visst antall dager på seg til å håndtere det før du eventuelt kan klage til fylkesmannen. Jeg kjenner ikke alle detaljene (jobber med mobbing i et annet land), men du kan lese mere her: Guide til foreldre med barn som ikke har det bra på skolen (udir.no) Jeg vil råde deg til å ringe til mobbeombudet der du bor, og få litt sparring fra ham eller henne. Så vidt jeg vet er det mobbeombud i alle fylker. Anonymkode: 89645...8f5 1
IdaSal Skrevet 19. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2021 Tusen hjertelig takk til all gode råd. Dere er fantastiske. ❤️ Nå har jeg tatt dette videre opp til rektoren og bedt henne oprette 9A-sak. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå