AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #1 Skrevet 19. januar 2021 Ser at Ebay har begynt å trekke VAT/ mva på alle sendinger, noe som er helt okay, siden man slipper alt stress med fortolling. Men de trekker også mva for bøker? Er det noen som har funnet ut hvordan man endrer det? Sjekket på toll.no, og der stod det at man ikke får refundert mva som er trukket av nettbutikk... Anonymkode: 4144a...2c7 1
newman01 Skrevet 19. januar 2021 #2 Skrevet 19. januar 2021 Legge til vil jeg tro? Trekke fra vil jo for mange være fordelaktig
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #3 Skrevet 19. januar 2021 newman01 skrev (4 minutter siden): Legge til vil jeg tro? Trekke fra vil jo for mange være fordelaktig Ja... trekke fra PayPal da. Legge til i regningen. 😉 Anonymkode: 4144a...2c7
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #5 Skrevet 19. januar 2021 Pappi skrev (14 minutter siden): Bøker er vel fremdeles fritatt fra mva? Nettopp. Men ebay legger til Vat automatisk. Det virker ikke som om kundeservice forstår problemet... Jeg prøver å slippe å betale 25 % ekstra for noe som ikke er mva pliktig. Anonymkode: 4144a...2c7 1
Pappi Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Skjønner, da spørs det om dette er en stor nok greie for Ebay til at de tar seg bryet med unntakene i norske avgiftsregler.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Pappi skrev (4 minutter siden): Skjønner, da spørs det om dette er en stor nok greie for Ebay til at de tar seg bryet med unntakene i norske avgiftsregler. Men det gjelder også resten av EU dersom man kjøper fra USA, Asia, slik jeg har forstått det? Også for Australia og New Zealand? Tror jeg, iallefall. Anonymkode: 4144a...2c7
Pappi Skrevet 19. januar 2021 #8 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det gjelder også resten av EU dersom man kjøper fra USA, Asia, slik jeg har forstått det? Også for Australia og New Zealand? Tror jeg, iallefall. Anonymkode: 4144a...2c7 Altså at disse landene også har mva fritak for bøker? I så fall skulle man tro det var i Ebays interesse å innrette seg til dette. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #9 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har sjekket. Mesteparten av Latin Amerika, UK, Irland, Ukraina og flere land i Afrika og Asia (inkludert India) har 0%. Europa og Canada har 4-10%, så halvparten av vanlig mva, sånn ca. Så det er ganske mange mennesker som støter på dette problemet... Men jeg får prøve noen runder med kundeservice. Anonymkode: 4144a...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #10 Skrevet 19. januar 2021 Jeg har ikke vært borti moms på bøker, men derimot at jeg ble belastet for moms og tollbehandlingsgebyr da jeg kjøpte noe til under 350 kroner på ebay (for noen år siden, gamle regler). Dette fikk jeg automatisk tilbake noen måneder senere. Det kan tenkes at momsen blir tilbakeført om en god stund, det er vel omtrent det du kan håpe på. Dette er jo et gratis lån for ebay, så det er nok liten interesse for å endre på hvordan det fungerer.. Anonymkode: 1c6e2...6f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå