Malie Skrevet 14. august 2005 #1 Skrevet 14. august 2005 Trenger litt hjelp her nå, skrev under på avtale om verneombud, fullførte ikke kurset pga et barn som ble sykt. Nå har eg hatt ferie, og en kollega av meg, som har vært i permisjon i 2 år, har begynt i jobb igjen. Nå er det en liten konflikt mellom henne og sjefen, da hun har bare fått tilbud om å jobbe midtvakter og seinvakter, og da vil hun få lite tid tilovers å tilbringe med barna sine. Nå sier sjefen at han vil ha en samtale med meg siden er eg verneombud, men kommer dette innunder verneombudets oppgaver? Er en liten butikk dette, ca 10 ansatte. Har aldri hatt bruk for 'tittelen' min, og da eg ikke fullførte kurset, så er eg usikker på hvilke konflikter eg skal blandes inn i. Har lest dette: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/verneombud.html og eg finner ikke noe om at ovennevnte er noe av verneombudets oppgaver. Noen som kan hjelpe? Er dette noe som eg har noe med?
Arwen Skrevet 14. august 2005 #2 Skrevet 14. august 2005 Trodde dette vat tilitsvalgt sin oppgave jeg, verneombudet har vel mer ansvar for sikkerheten på arbeidsplassen?
Malie Skrevet 14. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2005 Men når det ikke er tillitsvalgt på arbeidsstedet, blir det da verneomudets oppgave??
monja Skrevet 14. august 2005 #5 Skrevet 14. august 2005 Det skal være en tillitsvalgt på hver arbeidsplass. Så finnes det ikke en sånn må det velges en. Det er uansett ikke verneombudets oppgave. Isåfall må den det gjelder ta kontakt med sitt fagforbund.
Arwen Skrevet 14. august 2005 #6 Skrevet 14. august 2005 Hvis arbeidsplassen har tariffavtale skal det egentlig være to tillitsvalgte til og med - en som er for fagforeningen (en av de som er organisert) og en som kun gjelder på arbeidsplassen.
Gjest Gjest_Malie_* Skrevet 14. august 2005 #7 Skrevet 14. august 2005 Hun det gjelder er organisert, så hun får hjelp fra Handel og kontor. Men vi har ingen tillitsvalgt, resten av oss er ikke organisert.
Arwen Skrevet 14. august 2005 #8 Skrevet 14. august 2005 Dere skal ha en tillitsvalgt selv om ikke resten er organisert.
monja Skrevet 14. august 2005 #9 Skrevet 14. august 2005 Da råder jeg dere til å orgnisere dere på mandag, for om det kommer til konflikt med bedriften har dere inenting i forsvar uten en organisasjon.
Brunhilde Skrevet 14. august 2005 #10 Skrevet 14. august 2005 (endret) Hun det gjelder er organisert, så hun får hjelp fra Handel og kontor. Men vi har ingen tillitsvalgt, resten av oss er ikke organisert. ← Så er det en HOVEDTILLITSVALGT fra HK som skal være tilstede. På den annen side kan man jo spørre seg om det er fordi hun er organisert hun får "dårlige" vakter - det ser man jo ganske ofte. Syns dere andre også bør organisere dere, det ser ut til at det kan være et behov for det på din arbeidsplass. Når det gjelder dette med 2 tillitsvalgte så stemmer ikke dette såvidt jeg vet. Det bør være en tillitsvalgt fra hvert forbund som er reprsentert, men uorganiserte har ikke krav på å ha en tillitsvalgt. En ansattes representant kanskje, men ikke en tillitsvalgt. Det er en av ulempene ved å ikke være organisert det! Endret 14. august 2005 av Brunhilde
Arwen Skrevet 14. august 2005 #11 Skrevet 14. august 2005 Ikke krav, men det bør være en tillitsvalgt for de uorganiserte også.
Gjest Gjest_Malie_* Skrevet 14. august 2005 #12 Skrevet 14. august 2005 Jo vi burde så absolutt organisert oss hele gjengen, eg kommer hvertfall til å gjøre det, er en annen som holder på å organisere seg. Men da er det hovedtillitsvalgt i hennes forbund som skal være tilstede ved et evnt møte? Jeg som verneombud skal ikke blandes inn?
Brunhilde Skrevet 14. august 2005 #13 Skrevet 14. august 2005 Jeg regner med at du kan være til stede hvis det er ønsket - men det jeg lurer på er hvorfor du sa "ja" til å være verneombud i første omgang? Ut fra innleggene dine her virker du en smule konfliktsky - og som verneombud vil du oppleve konflikter, det er vanskelig å komme utenom tror jeg...
Malie Skrevet 15. august 2005 Forfatter #14 Skrevet 15. august 2005 Har meldt meg inn i Handel og Kontor nå, håper vi klarer å få med nok folk til å opprette tariffavtale. Har ikke noe med å være konfliktsky, skal ikke si at eg liker konflikter noe særlig, men eg tar mitt ansvar. Eg ville bare ha svar på om eg hadde misforstått oppgavene til et verneombud. Skal i møte med sjefen en av de nærmeste dagene.
Gjest Dum Perignon Skrevet 15. august 2005 #15 Skrevet 15. august 2005 Ikke krav, men det bør være en tillitsvalgt for de uorganiserte også. ← Med all respekt; dette blir vel litt selvmotsigende? Tillitsvalgt for de uorganiserte? De Uorganisertes forbund, liksom?
Arwen Skrevet 15. august 2005 #16 Skrevet 15. august 2005 Med all respekt; dette blir vel litt selvmotsigende? Tillitsvalgt for de uorganiserte? De Uorganisertes forbund, liksom? ← Kan godt hende det er feil, men var tillitsvalgte på min arbeidsplass som fortalte det til meg - og hun kan enormt mye om det å være tillitsvalgt. Jeg var tillitsvalgt på min arbeidplass før uten at jeg var organisert. En god stund siden nå, men var vel fordi de andre ansatte alltid skulle ha en som støttet de hvis det skulle oppstå konflikter. Blant de organiserte da var det ingen tillitsvalgt.
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #17 Skrevet 15. august 2005 Nyttig informasjon om * Opplæring * Tid til arbeidet * Oppgaver som verneombud * Kartlegging * Retten til å stanse arbeidet * Når Arbeidstilsynet kommer * Aktuell informasjon http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/verneombud.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå