Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye skal egentlig til før jeg kan kreve å få bli økonomisk verge for min mann? Han pådrar seg bøter fordi han kjører uten forsikring, og jeg har vært nødt til å nekte ham tilgang til postkassa fordi han har tidligere kastet regningene i søpla. Jeg leser eposten hans ettersom han selv ikke følger med på avtaler, forpliktelser og regninger. Dette er han klar over, og nei, jeg har ikke bedt ham om tillatelse.  Han tar heller ikke medisinene sine.  Jeg ser ikke for meg at han frivillig gir fra seg kontrollen, og han er dessverre svært dyktig til å lyve og manipulere.

Hvilke erfaringer har dere andre? Kan jeg vise frem purrebrev og inkassovarsler, samt bæreposen med medisiner og forvente å bli trodd? Ideelt sett skulle man tro det, men i praksis er saken en annen.... (som sagt er han svært dyktig til å manipulere, og jeg har innsett at han skremmende nok har psykopatiske trekk. Skilsmisse er ikke utenkelig i tilfelle noen skulle foreslå det, men av diverse grunner ligger det litt frem i tid. Hovedpri nå er å redde restene av den havarerte økonomien, og jeg ønsker kun råd om dette.)
Jeg ville ikke kuppe denne tråden, men jeg ser at økonomisk verge blir nevnt her, og lurer som sagt på hvilke erfaringer folk eventuelt har dersom de har vært i en situasjon som ligner min.

Anonymkode: 967f5...ccc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok ikke du kan kreve noe som helst. 

Det er fylkesmannen som fatter vedtak ang verge, og det er nok ønskelig at denne personen ikke er i familie med personen det søkes verge for. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvor mye skal egentlig til før jeg kan kreve å få bli økonomisk verge for min mann? 

Anonymkode: 967f5...ccc

Det er som hovedregel et vilkår at han gir sitt samtykke. Det er unntak når"han eller hun ikke er i stand til å forstå hva et samtykke innebærer" eller hvis "hvis vergemålet omfatter fratakelse av den rettslige handleevnen." Se §§ 20 og 22 i vergemålslova.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9?q=vergemål#KAPITTEL_4 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde skilt meg og så konsentrert meg om å redde min egen økonomi. Det du beskriver er ingen partner. 

Anonymkode: de593...67b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...