Gå til innhold

Februar blir en matinnsparingsmåned for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri fått det til, impulshandlingen ødelegger det planlagte opplegget hver gang, men nå skal jeg forsøke å kun bruke fem hundre kroner i mat hver uke. Kun spise fornuftige matvarer, hjemmemåltider, lage niste og ha kaffe med på thermos. Noen synspunkter eller erfaring med slikt lite budsjett til en person i en mnd? Bør det gå? 

Anonymkode: 79d8c...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri klart meg på bare 2000 på en måned. Det blir brødskiver til middag annenhver dag i så fall.

Iflg statens institutt for forbruksforskning bruker f.eks en enslig mann i alderen 20-50 år ca 2930,- kr pr mnd på mat og drikke. En kvinne litt mindre, men godt over 2000.

Skrevet

Jo, jeg har noen synspunkter. 2000 er mer enn jeg bruker per måned. (Jeg er dame, og ikke så veldig fysisk aktiv.) Så jeg synes ikke 500 per uke er lite. Men vanskelig å få til hvis man tenker så kortsiktig. Og nærmest legger opp til at det ikke skal fungere, ved å vinkle det negativt, og så på toppen av det, gjøre det halvhjertet.

Jeg får det til å fungere fordi jeg liker å lage mat og hater å sløse. Jeg er nok "fornuftig", men det er jeg gjennom å ikke tenke på det jeg gjør som fornuftig, men som praktisk og behagelig. Og jeg vet hva jeg står overfor - en milliardindustri som kan alle triksene som skal til for å overtale meg til å kjøpe noe jeg egentlig ikke hadde planlagt, pluss min egen indre stemme som fort kan gjøre det samme, hvis den føler seg tilsidesatt. Så jeg planlegger enkle, men velsmakende måltider, som det skal veldig mye til for at jeg skal ønske å droppe, og som gjør det relativt enkelt å få brukt opp alt så jeg slipper å kaste noe. Jeg har et lager av holdbare varer jeg kan bruke som basis, og spe på med mindre holdbare ting. Jeg lager selv det jeg synes er gøy og lettvint, og kjøper ferdig det jeg ikke får til like bra, eller tar lang tid, eller krever plass eller motorikk jeg ikke har, eller utstyr jeg ikke gidder å skaffe.

Skrevet

Jeg har ingen eksakt sum jeg bruker på mat i måneden.

Lønningsdag er for meg den 12. hver måned. Og i uka etter lønning, har jeg en selvpålagt "spareuke" der jeg skal bruke så lite som mulig på mat. Dvs jeg spiser ut av kjøleskap og fryser. Jeg baker brød om jeg har ingredienser. Og jeg er mer nøye med å handle sjeldent. Inniblant er jeg ikke på butikk i det heletatt den uka.

Grunnen til at spareuka mi er uka rett etter lønning, er at det da blir "artig" - ikke tvunget.

Dette funker veldig bra for meg; selv om jeg må gjøre noen unntak innimellom (f eks om jeg får middagsgjester)

Anonymkode: 9cd3e...298

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...