Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er faktisk seriøs. Men la meg forklare:

I jula tilbrakte jeg mye tid med min søsters 1 mnd gamle gutt. Samboer og jeg prøver ikke aktivt, men siden det heller ikke er krise å få barn nå, er vi heller ikke supernøye med prevensjon. Vanligvis har vi ubeskyttet samleie i de "sikre periodene" og det har fungert som "prevensjon" i 2-3 år nå. MEN i dag fikk jeg plutselig positiv graviditetstest. Eneste muligheten befruktningen kunne skjedd, var rundt nyttår, da i en vanligvis "trygg" periode. Samboer har vært på jobbreise i ukene etter, derfor "vet" jeg når det skjedde. Jeg har vanligvis stabil mensen-syklus.

Kan det at jeg tilbrakte mye tid med min nevø, utløse hormoner som bidrar til at eggløsningen plutselig skjedde 1-2 uker tidligere enn normalt??

Anonymkode: 5e59d...ec6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er teoretisk sett helt umulig. Eggløsningen din har bare funnet sted på riktig tidspunkt. Men man tror ogås det når man er rundt barn mye en periode. 

Gratulerer som kommende mor ❤️👍

Anonymkode: ee6ba...c26

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det er teoretisk sett helt umulig. Eggløsningen din har bare funnet sted på riktig tidspunkt. Men man tror ogås det når man er rundt barn mye en periode. 

Takk ❤️ Blir veldig spennende!

Er bare så rart at syklusen gjorde et slikt hopp.

Hva mener du med denne setningen?

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.

Gratulerer med kommende barn.

Anonymkode: 78b8f...6bc

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også vanligvis stabil syklus, og bruke som regel kondom hver dag med unntak av en gang, og en mnd hadde jeg plutselig el få dager etter mensen. Hadde ikke holdt eller vært sammen med nyfødte 😅ble gravid og er snart 7 mnd på vei. Jeg sier at dette barnet var visst meningen skulle komme til verden 🙈

Anonymkode: c774f...e18

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed fra leger om at jeg ikke kunne bli gravid naturlig. Kun ved hjelp via prøverør/ivf. Var uten prevensjon i 7 år og ble aldri gravid. 

En måned var jeg og mannen mye sammen med min svoger og svigerinne med deres små barn (ene var baby). Har aldri vært så mye rundt barn så ofte som den perioden. Ved neste eggløsning ble jeg spontant gravid og eggløsning kom hele 6 dager for tidlig  (ble flyttet 6 dager frem på ordinær ultralyd). Gynekologer og leger klødde seg i hode og forstod ikke hvordan det var fysisk mulig at jeg ble gravid. 

Om årsaken kan ha vært at jeg var mye rundt en baby, er sikkert bare tilfeldig, men en gøy tanke likevel.

Anonymkode: 2eb22...9c9

• Liker 2
Skrevet

Så spennende å lese erfaringene deres! Kanskje det ligger noe i at "det rasler i eggstokkene" rundt de yngste😂

Skrevet

Hvem vet, hormoner er rare greier. Akkurat som at noen mener at menstruerende i samme bolig etterhvert vil samkjøre sykluser. Har ikke opplevd det selv og vet ikke om det er forsket på, kanskje det bare er en myte. Stemmer på hunder da ;)

Anonymkode: 92e51...1c9

Skrevet

Gratulerer! Var du mye rundt din søster også? Er jo mulig at hele systemet ble forflyttet noen dager fordi du var mye rundt søsteren din. Kan også være totalt tilfeldig også. Nå har dere jo hatt sex uten prevensjon i 2-3 år, og det var egentlig uunngåelig at det ville skje såfremt dere begge er friske.

Anonymkode: 8ba4e...e55

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette er mulig pga hormoner. Har opplevd det selv og med folk rundt meg 3 ganger! Første gang var da jeg var gravid for 4 år siden og min svigerinne som aldri har klart å bli gravid på egenhånd eller via IVF (hadde brukt opp alle forsøkene og vurderte flere forsøk) eller flere års forsøk. Hun ble plutselig gravid etter at vi hang sammen i jula og vi hadde klemt hverandre og sånt. Ungene våres er jevnaldre med noen mnd mellomrom.

2 gang var en kollega som også var IVF prøver. Hun hadde klart å bli gravid en gang på 2 gangs IVFforsøk, men mistet, men så ble hun gravid rett etter at en felles venninne av oss ble gravid. Naturlig.

3 gang er meg i fjor høst. Vi var ikke noen aktive prøvere, men har ikke blitt gravid da vi prøvde i 2019. Så møtte jeg babyen til denne venninna i forrige punkt. Og måneden etter så var jeg gravid.

Jeg tror absolutt på at hormoner kan "synkroniser" med andre. Litt som med mensen

Anonymkode: 4a73d...a6c

Skrevet

Vi spøker litt med dette fordi svigerinnen min og jeg har fått tre barn med ca 10 mnd. mellom hver. Hun ble gravid rett etter å ha hilst på min nyfødte, jeg ble gravid med nr. to rett etter å ha hilst på hennes nyfødte. Mannen mener også at jeg ble gravid med første barn fordi vi hadde valp i huset 😅 Jeg tror det er tilfeldigheter, selv om det ikke virker helt ulogisk heller. Jeg har i hvert fall aldri lest eller hørt noe om det fra seriøse kilder. 

Anonymkode: faa8b...8a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå kan kvinner ha eggløsning spontant utenom regelmessig eggløsning også. Altså kan man fin ta to eggløsninger på en periode. 

Anonymkode: 756b5...ce4

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem vet, hormoner er rare greier. Akkurat som at noen mener at menstruerende i samme bolig etterhvert vil samkjøre sykluser. Har ikke opplevd det selv og vet ikke om det er forsket på, kanskje det bare er en myte. Stemmer på hunder da ;)

Anonymkode: 92e51...1c9

Det er forsket på, ja, og det er en myte. Det er kun pga. tilfeldigheter, akkurat som temaet i resten av tråden.

Når man har fått for seg en idé så begynner man gjerne å se etter spor for at ideen kan være reell, og det er lett å se mønstre og sammenhenger der det egentlig ikke er noen. Man husker de få tilfellene hvor det stemmer, men glemmer alle de mange flere tilfellene hvor det ikke stemmer.

Litt som TS her i tråden: hun fikk svar fra 4 personer, hvorav 3 sa at dette var ikke et virkelig fenomen, mens 1 sa at hun hadde opplevd dette. TS tar dette som bekreftelse på at det kanskje virkelig er noe i fenomenet, selv om informasjonen hun hadde fått i tråden tyder på det stikk motsatte. (Ikke at en KG-tråd gir vitenskapelig informasjon, men det er illustrativt.)

Det er en type kognitiv bias (tankefeil) som kalles bekreftelsestendens, confirmation bias på engelsk. Interessant å lese om. Alle burde være bevisst på denne tankefeilen, for vi har alle lett for å gjøre denne feilen, spesielt hvis vi ikke er klar over hvor lett den er å begå.

Endret av Nicathv
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Nr 2 her ble til med sex 1 gang den måneden der prevansjon ble ødelagt , oog eggløsningen var ikke før 5-6dager senere 🙈 (jeg holdt på å ta eggløsningstester for å kartlegge sykluser før vi skulle prøve senere det året og brukte komdomer i mellomtiden) .

så babyer kan bli til helt plutselig altså 😊egg kan komme plutselig og sædceller leve lenge å være sta.  kan hende at du ble gravid senere men at sædcellene fra nyttårsexen ennå levde 

morsomme er at lille luringen min er sta, frempå og viljesterk ❤️ Akkurat slik som han var på cellestadie 😄

Endret av Cyndaquil
Skrevet

Dette illustrerer hvorfor sikre perioder kun passer for par som dere, altså at man er forberedt på å ønske et barn velkommen😊 

Det er en viss prosentandel av gangene (husker ikke i farta) hos den gjennomsnittlige kvinne der eggløsningen plutselig hopper til et helt annet sted selv om man normalt sett har en stabil syklus. Det er et helt vanlig fenomen, men gjør altså at sikre perioder ikke er regnet som en sikker prevensjonsmetode. 

Anonymkode: 0dbcd...2c6

Skrevet

Jeg ble gravid på eggløsning utafor de dagene det normalt skulle skjedd. Aner ikke hvorfor den kom tidligere den syklusen, men det gjorde den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...