Bloms Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Jeg har tidligere gått yrkesfag, og tatt fagbrev i dette yrket. Og nå, 29år gammel og ønsker å bytte yrke. Har sett flere annonser hvor de søker lærlinger til det yrket jeg kunne tenkt meg nå. Men ulempen er at dem ønsker først og fremst kun ta inn elever som har gått den vanlige modellen, som betyr 2år på vgs og deretter 2år som lærling (jeg mangler da programfagene). Har sendt mail til opplæringskontoret i mitt fylke, og forhørt meg. Der får jeg til svar at jeg er for voksen så har ingen rett til vgs opplæring. Så muligheten jeg har er å skaffe en jobb selv, som er relevant, hvor jeg kan etter 5år ta fagprøven. Problemet mitt er at det er helt umulig å skaffe seg noe jobb utenfor mitt yrke når jeg ikke har erfaring. Derfor lurer jeg på om noen her inne vet om jeg likevel kan prøve å søke på VG1? Jeg vet at skolene da vil prioritere alle som har ungdomsrett osv først. Om noen har noen andre forslag tar jeg gjerne i mot.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Skrevet 18. januar 2021 Bloms skrev (2 minutter siden): Jeg har tidligere gått yrkesfag, og tatt fagbrev i dette yrket. Og nå, 29år gammel og ønsker å bytte yrke. Har sett flere annonser hvor de søker lærlinger til det yrket jeg kunne tenkt meg nå. Men ulempen er at dem ønsker først og fremst kun ta inn elever som har gått den vanlige modellen, som betyr 2år på vgs og deretter 2år som lærling (jeg mangler da programfagene). Har sendt mail til opplæringskontoret i mitt fylke, og forhørt meg. Der får jeg til svar at jeg er for voksen så har ingen rett til vgs opplæring. Så muligheten jeg har er å skaffe en jobb selv, som er relevant, hvor jeg kan etter 5år ta fagprøven. Problemet mitt er at det er helt umulig å skaffe seg noe jobb utenfor mitt yrke når jeg ikke har erfaring. Derfor lurer jeg på om noen her inne vet om jeg likevel kan prøve å søke på VG1? Jeg vet at skolene da vil prioritere alle som har ungdomsrett osv først. Om noen har noen andre forslag tar jeg gjerne i mot. Kan denne være noe? Anonymkode: 03e7d...dc8
Bloms Skrevet 19. januar 2021 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan denne være noe? Anonymkode: 03e7d...dc8 Hva mener du?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #4 Skrevet 19. januar 2021 Ta fagene som privatist? Anonymkode: 00e70...8a7
Bloms Skrevet 19. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 19. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta fagene som privatist? Anonymkode: 00e70...8a7 Jeg finner kun de fagene man kan ta som årsstudium om man er praksiskanditat. Det vil si at jeg har jobbet i en bedrift i 5år som har relevant arbeidsserfaring til det man tar fagbrevet i
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #6 Skrevet 19. januar 2021 Du har ikke rett på plass, men kan søke. Du stiller dog bak i køen, så du kommer kun inn om ikke klassen er fylt opp. Men for all del, det er mulig. Jeg har hatt elever som var eldre enn meg 😅 Anonymkode: d98a8...b40 1
Chizue Skrevet 19. januar 2021 #7 Skrevet 19. januar 2021 Ta fagene som privatist. Det gjorde jeg. Tok "2år" på ett semester 😅 Eneste jeg trengte i tillegg var relevant praksis og det hadde jeg. Tok det på sonans, fikk studielån også, hvor noe ble redusert til stipend etter fullført eksamen, men kjempestress!! Særlig å ha 2 eksamener på en dag og i ulike byer 😱 (skriftlig tidlig, busse videre for muntlig) 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå