AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #1 Skrevet 18. januar 2021 Hun nekter økonomisk verge. Hun spør alle hun kan i familien om lån når hun har brukt opp uføretrygden sin før måneden er over. Hun bruker opp alt hver måned til tross for at hun egentlig skal kunne klare seg helt fint med det hun har. Hun har NULL evne til å klare å styre egne penger. Sier vi i familien nei til lån så sender hun hint om at "Jeg klarer meg sikkert. Har jo knekkebrød." eller så spør hun feks om det er normalt med sterke magesmerter når man har spist lite osv. Sier også at hun vurderte å drikke matolje for å få i seg næring.. Altså hun prøver å få oss til å synes synd på henne, men låner vi henne penger så gjentar den evige sirkelen seg med at hun låner og går i minus allerede i starten av neste måned pga hun må betale tilbake lånene. Jeg er redd moren min er for flink til å virke friskere enn hun er og at hun dermed ikke vil kunne påtvinges økonomisk verge. Anonymkode: 84441...076
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #2 Skrevet 18. januar 2021 Det er bare å lukke ørene når hun begynner. "Er det normalt med magesmerter når man spiser lite?" "Ja, noen får det" "Jeg kan jo bare drikke olje for å få i meg næring" "Ja de gjør jo det på sjukehjem også når de eldre ikke får i seg nok mat" "Jeg klarer meg jo, har noe knekkebrød" "Så bra, knekkebrød er jo godt" Hun sier det jo fordi det fungerer. Ikke gi dere. Hun har masse ressurser hun kan bruke, men nekter å ta dem i bruk og da får hun lære på den harde måten. Anonymkode: 34472...024 24
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #3 Skrevet 18. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bare å lukke ørene når hun begynner. "Er det normalt med magesmerter når man spiser lite?" "Ja, noen får det" "Jeg kan jo bare drikke olje for å få i meg næring" "Ja de gjør jo det på sjukehjem også når de eldre ikke får i seg nok mat" "Jeg klarer meg jo, har noe knekkebrød" "Så bra, knekkebrød er jo godt" Hun sier det jo fordi det fungerer. Ikke gi dere. Hun har masse ressurser hun kan bruke, men nekter å ta dem i bruk og da får hun lære på den harde måten. Anonymkode: 34472...024 Joda, dette hadde fungert på en mer mentalt oppegående person. Dessverre havner vedkommende omtrent i en slags mild paranoid psykose i slike situasjoner og ser på NAV som fienden. Hun har gjort utallige dumme ting før som har skadet hennr fordi hun mangler evne til å tenke konsekvenser av handling. Anonymkode: 84441...076 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #4 Skrevet 18. januar 2021 Du vet dere gjør henne en bjørnetjeneste ved å gi henne penger? Hva med å neste gang gi henne noen poser med toro supper og suppebuljong og si st heretter er det slutt på å få penger. Se om hun skjønner det da og hvis ikke kutter du helt og gir beskjed til fastlegen så får den evt ta tak i det dersom hun dukker opp. Anonymkode: f82f4...b47 13
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #5 Skrevet 18. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Du vet dere gjør henne en bjørnetjeneste ved å gi henne penger? Hva med å neste gang gi henne noen poser med toro supper og suppebuljong og si st heretter er det slutt på å få penger. Se om hun skjønner det da og hvis ikke kutter du helt og gir beskjed til fastlegen så får den evt ta tak i det dersom hun dukker opp. Anonymkode: f82f4...b47 Jeg tror faktisk du kanskje har et poeng når det gjelder fastlege. Jeg synes rett og slett hun er til fare for seg selv når hun begynner slik sultestreik og nekter å oppsøke hjelp. Anonymkode: 84441...076 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #6 Skrevet 18. januar 2021 Kan jo hende at hun er i s dyp gjeld at hun ikke der lyset i tunnelen? Er selv ufør og har fått ødelagt økonomien totalt etter årevis på aap og gjeld. Er jo ingenting å leve av og hver dag er en kamp. Anonymkode: 072eb...404 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #7 Skrevet 18. januar 2021 Nav kan i samråd med psykisk helsevern i din kommune tvinge på henne en økonomisk verge, spesielt når det er til såpass belastning for familien. Min egen mor er ufør pga psykiske problemer og jeg var i møte med nav for å ordne noe for henne, da nevnte de dette for meg. Så moren din kan nekte alt hun vil, men ringer du ned på nav og setter i gang mølla så kan det hende hun ikke har så mye hun skulle sagt... Anonymkode: 6a03b...88e 14
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #8 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Joda, dette hadde fungert på en mer mentalt oppegående person. Dessverre havner vedkommende omtrent i en slags mild paranoid psykose i slike situasjoner og ser på NAV som fienden. Hun har gjort utallige dumme ting før som har skadet hennr fordi hun mangler evne til å tenke konsekvenser av handling. Anonymkode: 84441...076 Men konsekvensene finner hun jo ut ganske raskt etter første måned med "sulting". Ikke gi henne penger. Kontakt fastlegen hennes for henne hvis du frykter det blir for ille. Anonymkode: 9552c...4bb
AnonymBruker 42 Skrevet 18. januar 2021 #9 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hun har NULL evne til å klare å styre egne penger. Hva er det hun bruker alle pengene på? Personlig, så hadde jeg nok nesten betal hva enn det var for min egen mor, så lenge hun var sine fulle-fÆm, men det er jo også basert på mitt eget forhold til mamma... 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #10 Skrevet 18. januar 2021 Ville ikke gitt henne penger om hun uansett ikke kan håndtere det. Bare kjøp mat til henne dersom hun virkelig ikke har penger igjen. Anonymkode: 2f618...e34 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #11 Skrevet 18. januar 2021 Kanskje du bør snakke med de andre i familien om hvordan dere skal forholde dere til henne, så alle behandler henne likt. F.eks om dere blir enige om å ikke gi penger til mat, men heller kommer med mat. Anonymkode: 2962b...067 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #12 Skrevet 18. januar 2021 Eller kanskje du kan bli med henne å handle for sine egne penger regelmessig, så hun får gjort det. Så kan hun heller sløse bort det som er til overs på andre ting. Anonymkode: 2f618...e34 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #13 Skrevet 18. januar 2021 Synes det er et kjempegodt forslag at dere tar dette til fastlegen hennes, siden hun tross alt er syk. Fortvilt situasjon for alle involverte, håper dere får hjulpet mammaen deres uten å måtte være redd for hennes ve og vel/låne penger til henne hele tiden. Kanskje også gjøre som en annen her foreslår, i stedet for å låne henne penger, hjelp med mat så hun i hvertfall spiser greit og dere ikke bekymrer dere for det:) Kanskje dere kan tures om å være med henne å handle når hun har penger, frem til hun evt. får en verge? Hvis hun er såpass syk at hun ikke har begrep, er det kanskje mulig å handle sammen med henne og "lære" henne hva hun trenger/ikke trenger og hva som lønner seg å kjøpe. Men dette vil jo selvsagt ta tid og kanskje by på problemer hvis hun er veldig motstridig mot slikt. Bare slo meg som en mulighet:) Evt bestille mat til henne via kolonial.no, matkasse e.l.? Anonymkode: 1f619...16e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #14 Skrevet 18. januar 2021 Fyll ein fryseboks til ho? Anonymkode: 47b17...f23
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #15 Skrevet 18. januar 2021 Takk for så mange gode svar, støtte og forslag. Hun vil ikke at vi skal handle mat for henne med hennes penger. Hvis vi handler mat til henne når hun ikke har mer penger, så blir jo det også et lån pga vi bruker våre penger til å handle maten. Dette med å lære henne å bruke pengene riktig er dessverre umulig har vi lært etter utallige forsøk. Det er nok lettere å lære et barn enn henne. Informasjon setter seg liksom ikke helt hos henne. Når det gjelder spørsmål om hva hun bruker pengene på: for dyr mat, alkohol, pengegaver og donasjoner hun ikke har råd til, nips til hjemmet, abbonementer på ting hun ikke forstår hva er osv. Anonymkode: 84441...076 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #16 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for så mange gode svar, støtte og forslag. Hun vil ikke at vi skal handle mat for henne med hennes penger. Hvis vi handler mat til henne når hun ikke har mer penger, så blir jo det også et lån pga vi bruker våre penger til å handle maten. Dette med å lære henne å bruke pengene riktig er dessverre umulig har vi lært etter utallige forsøk. Det er nok lettere å lære et barn enn henne. Informasjon setter seg liksom ikke helt hos henne. Når det gjelder spørsmål om hva hun bruker pengene på: for dyr mat, alkohol, pengegaver og donasjoner hun ikke har råd til, nips til hjemmet, abbonementer på ting hun ikke forstår hva er osv. Anonymkode: 84441...076 Da høres det virkelig ut som at dere har en sak der hun kan og bør få økonomisk verge, for alt det der er jo ting hun garantert ikke hadde gjort om hun var frisk nok til å forstå konsekvensene ❤️ lykke til! Anonymkode: 1f619...16e 10
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #17 Skrevet 18. januar 2021 Skjønner at der stiller øvrig familie i en vanskelig situasjon. Men kan du kjøpe en pose med havregryn til henne, og eventuelt litt sukker? Da kan du bare be henne lage seg det, om hun sier at hun er sulten. Koster ikke all verdens. Anonymkode: 395ac...f08 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #18 Skrevet 18. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for så mange gode svar, støtte og forslag. Hun vil ikke at vi skal handle mat for henne med hennes penger. Hvis vi handler mat til henne når hun ikke har mer penger, så blir jo det også et lån pga vi bruker våre penger til å handle maten. Dette med å lære henne å bruke pengene riktig er dessverre umulig har vi lært etter utallige forsøk. Det er nok lettere å lære et barn enn henne. Informasjon setter seg liksom ikke helt hos henne. Når det gjelder spørsmål om hva hun bruker pengene på: for dyr mat, alkohol, pengegaver og donasjoner hun ikke har råd til, nips til hjemmet, abbonementer på ting hun ikke forstår hva er osv. Anonymkode: 84441...076 Jeg fikk tilbud om den tvungne økonomiske vergen til min psykisk syke mor for LAAAANGT mindre enn dette...! Anonymkode: 6a03b...88e 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2021 #19 Skrevet 18. januar 2021 Det er ikke din jobb å redd henne, det må nesten helsevesenet få gjøre. Anonymkode: 1849d...41d
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2021 #20 Skrevet 19. januar 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke din jobb å redd henne, det må nesten helsevesenet få gjøre. Anonymkode: 1849d...41d Helsevesenet vet ikke per i dag hvor alvorlig situasjonen er. Med en gang min mor får nyss om at hun kanskje skal bli "avhørt" på ene eller andre måten, feks hvis en lege begynner å stusse på medisinbruk hennes, så tar hun på seg en "voksenmaske" som man ikke ser forbi med mindre man møter henne opptil flere ganger og får dypere innsyn. Så det blir på en måte min jobb å overbevise helsevesenet om at dette er en alvorlig sak som vi som pårørende ikke kan stå alene i. Det som er veldig vanskelig er at min mor garantert vil bli rasende og kutte ut meg pga jeg "lyver bak hennes rygg om henne" osv. Deretter kan hun feks gå og overbevise helsevesenet om at jeg er den som er syk o.l. Anonymkode: 84441...076 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå